Na konci roku 2017 Európska komisia spolu so zainteresovanými členskými štátmi a priemyselnými podnikmi založila „Európsku alianciu pre batérie“ a v máji 2018 prijala strategický akčný plán pre batérie. Jedným z výsledkov je medzinárodný podnik Northvolt, ktorý má ambície stať sa európskou jednotkou vo výrobe batérií.
Podľa bývalého podpredsedu EK pre energetickú úniu a súčasného podpredsedu pre medziinštitucionálne vzťahy a prognostiku Maroša Šefčoviča by v roku 2025 malo európske cesty brázdiť až 25 percent elektromobilov a plug-in hybridov. Trh s batériami by mohol dosiahnuť objem 250 miliárd eur ročne.
Európska komisia teraz schválila pravidlá štátnej pomoci pre projekt spoločného európskeho záujmu (Important Project of Common European interest , „IPCEI“) zameraný na batérie. Sedem členských štátov poskytne na tento projekt financovanie vo výške 3,2 miliardy €: Belgicko do výšky asi 80 miliónov €, Fínsko do 30 miliónov €, Francúzsko do 960 miliónov €, Nemecko až 1,25 miliardy €, Taliansko do 570 miliónov €, Poľsko do 240 miliónov € a Švédsko približne do 50 miliónov €.
Ukončenie celého projektu sa plánuje v roku 2031 (s rôznymi časovými harmonogramami pre každú sekciu) a očakáva sa, že uvoľní súkromné investície vo výške 5 miliárd EUR.
Projekt podporuje vývoj inovatívnych a trvalo udržateľných technológií pre lítium-iónové batérie s vyššou energetickou hustotou, rýchlejším nabíjaním, ktoré budú bezpečnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.
Zámer zahŕňa ambiciózny výskum a vývoj činností v celom reťazci života batérií, od ťažby a spracovania surovín, cez výrobu progresívnych chemických materiálov, navrhovania batériových článkov a modulov a ich integráciu do inteligentných systémov, recykláciu a opätovné použitie batérií.
Medzitým sa úspešne rozbieha projekt európskeho koncernu Northvolt, ktorý je spolu s Volkswagenom zakladateľom Európskej batériovej únie. Šéf Nothvoltu Peter Carlsson aktuálne uviedol, že firma chce do roku 2030 dosiahnuť ročnú kapacitu výroby batérií 150 GWh. To by postačovalo na produkciu 3 miliónov elektromobilov s 50 kWh batériou.
Podľa P. Carlssona bude 150 GWh síce pokrývať len štvrtinu európskeho dopytu po batériách v danom čase, ale Northvolt by mal byť zároveň jednotkou. Zatiaľ firma plánuje vo švédskom Skellefteå gigafabriku s ročnou kapacitou 32 GWh batérií, ktorá by mala vyrábať od roku 2021. Do roku 2024 sa má rozšíriť až na 40 GWh.
Okrem toho už beží skúšobná prevádzka v spoločnej fabrike Northvoltu a Volkswagenu v Salzgitteri. Tá by mala začať produkovať v roku 2023 batérie s ročnou kapacitou 16 GWh a po plánovanom rozšírení má produkcia dosiahnuť 24 GWh ročne.
Pridajme k tomu Gigafactory 4, ktorú plánuje v Nemecku v najbližších rokoch postaviť aj Tesla a malo by byť jasné, že aktivity výrobcov smerujú jednoznačne k rozvoju elektromobility. Podpora zo strany politikov a regulátorov na národnej, aj európskej úrovni je na dosiahnutie náročných cieľov nutnou podmienkou a určite ju popri výrobcoch ocenia aj priaznivci elektrických vozidiel.