Reklama

EÚ navrhuje digitálnu daň

Richard Pliešovský

Európska komisia navrhuje nové pravidlá, aby všetky firmy platili spravodlivé dane v Európskej únii.

Každý deň chodíte do roboty a na konci mesiaca aj tak nevychádzate s peniazmi? Pozriete si výplatnú pásku a tam pozeráte s úžasnom na cenu práce, kde vidíte jasne napísané, že takmer polovicu z vášho zárobku vám zoberie štát. Pred očami sa vám začnú točiť hviezdičky, ale nie sú to hviezdičky Európskej únie. Je to daňový úrad, Sociálna a zdravotná poisťovňa. Teraz si predstavte, že ste technologický gigant, napríklad Apple. Neplatíte daň z príjmu 48 percent. Dokonca ani 20 percent. V skutočnosti je to od 0,005 do 1 %. Niečo nie je v poriadku, poviete si. A máte pravdu.

Raketovo rastúce firmy, ktoré podnikajú v oblasti digitálnych dát – napríklad sociálne siete a poskytovatelia digitálneho obsahu, prispievajú k hospodárskemu rastu v EÚ. V súčasných daňových zákonoch však nie sú zohľadnené tieto trendy, veľké firmy sú globálne, virtuálne, alebo nie sú na danom území fyzicky prítomné. Podľa trhovej kapitalizácie je z dvadsiatich najväčších spoločností deväť “digitálnych”. Pred desiatimi rokmi to bola len jedna z dvadsiatich.

Zdroj | European Commission

Zisky dosiahnuté prostredníctvom predaja dát a obsahu generovanými používateľmi nie sú teraz podchytené daňovými pravidlami. Členské štáty Európskej únie sa tak začínajú snažiť o rýchle riešenia, tie však vytvárajú daňovú neistotu pre firmy. Preto je nutné koordinovať tvorbu nových daňových zákonov, aby boli digitálne dane spravodlivé, udržateľné a priaznivé pre firemný rast.

Digitalizácia prináša nespočetné výhody a príležitosti, ale vyžaduje si aj úpravy našich tradičných pravidiel a systémov, hovorí Valdis Dombrovskis, podpredseda pre euro a sociálny dialóg.

Komisia navrhla dva legislatívne návrhy, ktoré by mali túto nerovnosť napraviť.

Prvý návrh predstavuje reformu pravidiel o dani z príjmov právnických osôb tak, aby sa zisky zdaňovali tam, kde majú firmy významnú interakciu s používateľmi digitálnych kanálov.  Podľa tohto návrhu by mala firma platiť digitálnu daň, ak by mala viac ako 100 000 zákazníkov, získala viac ako 7 miliónov eur ročne alebo mala viac ako 3 000 obchodných zmlúv na digitálne služby v rámci krajiny.

Druhý návrh je zaviesť predbežnú daň, ktorá by sa vzťahovala na digitálne aktivity – v dnešnej podobe daňových zákonov sa im dá v EÚ úplne vyhnúť. Tá by bola vo výške 3 percentá a vzťahovala by sa na technologické firmy s príjmami viac ako 750 miliónov eur.

Tieto legislatívne návrhy budú predložené Rade na prijatie a Európskemu parlamentu na konzultáciu. Čo z toho bude mať bežný človek? Dane sa mu síce neznížia, ale azda pritečie do rozpočtu štátu viac peňazí, ktoré nebudú prúdiť len mafiánom, ale aj do zdravotníctva, školstva, či na opravu cestných komunikácií.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.