Mali sme jedinečnú možnosť vyskúšať si elektrickú novinku tohto roka, s ktorou sme si museli zvyknúť na obrovský záujem okolia. Nielen preto, že je to Škoda, ale preto, že je to jeden z najkrajších a najvydarenejších elektromobilov na našom trhu. Prečo si myslíme, že ENYAQ Coupé iV je „zásah do čierneho“?
Škoda ENYAQ iV je nepochybne mimoriadne vydarený, a nielen u Slovákov obľúbený, elektromobil. Svedčí o tom aj prvenstvo v predaji medzi elektromobilmi na našom trhu, keby ich bolo k dispozícii viac, náskok je ešte väčší. Lenže, na trh prichádza ešte štýlovejší ENYAQ iV s označením Coupé. Ten vylepšil to dobré a pridal niečo, vďaka čomu vaše srdce poskočí od prvého momentu, ako toto auto stretnete.
Nedá sa byť objektívny pri pohľade na ENYAQ Coupé iV. Jednoducho srdce sa vám rozbúši a zamilujete sa. A to sme nemali k dispozícii vrcholovú verziu Coupé RS iV v neprehliadnuteľnom zelenom mamba lakovaní karosérie, ale „len“ Coupé iV s paketom SportLine v oranžovej phoenix metalíze. No svietili sme aj tak.
Boli sme aj pri predstavení ENYAQ Coupé iV, kde Slovensko patrilo k vybraným krajinám so živými modelmi automobilu. Lenže, pozerať sa na ENYAQ Coupé iV a zažiť ho na ceste, to je obrovský rozdiel. Keď sme si preberali kľúče od novinky, nemohli sme si nevšimnúť mohutnosť elektromobilu. Akoby až tu vynikne šírka modelu ENYAQ, ktorému v našom prípade dominovala maska Crystal Face. Ak ste doteraz vydržali a odolávali ste, tak s príchodom Coupé verzie to budete mať ťažšie, podsvietaná maska len pridá na výnimočnosti modelu, tu mu totiž sadne ešte viac ako pri klasickom ENYAQ iV.
Crystal Face je jednoducho unikát a tento elektromobil si v noci s iným nepomýlite. Podsvietený LED pás naprieč prednou časťou, ako to býva zvykom u modernejších elektomobilov, je razom akoby z doby kamennej. Žiaľ, predná maska počas nočnej jazdy na diaľnici či v meste nesvieti, užijete si ju len pri príchode k elektromobilu resp. ohúrite pri rozjazde.
Čierne prvky dodávajú elektromobilu dynamický charakter, vynikne tak nielen olemovanie prednej masky, ale aj prvky v zadnej časti s nápisom ŠKODA či iV 80, alebo efektné popisy SportLine na predných blatníkoch. Predný nárazník má taktiež výrazné čierne lakovanie, ktoré pôsobí mimoriadne športovo.
A ten zadok. To je láska na prvý, druhý a každý ďalší pohľad. Silueta coupé sa pri tomto elektrickom SUV mimoriadne dizajnérom vydarila. Zvažujúca sa časť strechy pokračujúca zadnými dverami navyše efektne vynikne vďaka čiernej streche, kde je ukryté strešné okno bez akéhokoľvek rozdelenia. Nech sa na tento elektromobil pozriete z akéhokoľvek uhla, nenájdete krivku, ktorá by tu bola naviac, alebo by vám nejako prekážala. Tento dizajn prežije roky, vie ohúriť, ale nie je zbytočne pretvarovaný, čo by vás mohlo časom omrzieť.
Najlepšie na tom je, že silueta auta neubrala veľmi z miesta pre zadných pasažierov ani v kufri. Totiž ENYAQ Coupé iV má batožinový priestor s objemom 570 litrov! To je len o 15 litrov menej ako klasický ENYAQ iV, neuveriteľné, ale je to tak. Dostávate štýl, no neuberáte si z komfortu a priestoru, na ktorý ste u tohto výrobcu zvyknutí. Keď tak premýšľame, čo nám chýba…tak by sme vlastne uvítali len jediné – bezrámové okná dverí. Potom by už dizajnu karosérie Coupé nebolo čo vytknúť.
Interiér vás ohúri tiež, ak ste ešte v elektrickom ENYAQ-u iV nesedeli. Ak ste už mali skúsenosť, budete presne vedieť, čo vás čaká. Tento elektromobil zaujme najmä obrovským dotykovým displejom v centrálnej časti. Ten má až 13 palcov a povieme vám, budete citiť, že je väčší ako v autách, v ktorých ste doposiaľ sedeli. Áno, je tu pár modelov, ktoré idú ešte ďalej a dotykom ovládate takmer váš monitor, ktorý máte na pracovnom stole, ale 13-palcov je až až.
Čo treba oceniť je kvalita rozlíšenia displeja, reakcie systému a prehľadnosť zobrazovaných informácií. Nie ste tu ochudobnení o nič, čo by ste v modernom aute tohto storočia očakávali. Samozrejmosťou sú podrobné nastavenia multimédií, správania sa auta či asistenčných systémov priamo na centrálnom displeji. A áno, panel klimatizácie tu budete hľadať ťažko. Klimatizácia sa ovláda dotykom, v spodnej časti máte neustále prístupné základné možnosti nastavenia teploty vrátane praktického vyhrivania či chladenia sedadiel.
Ak sadnete do auta v zime, môžete si vďaka hardvérovým tlačidlám pod výduchmi klimatizácie nechať vyhriať predné či zadné okno, tlačidlom ihneď vstúpite aj do menu klimatizácie (systému však chvíľu potrvá, kým vám zobrazí možnosti klimatizácie po naštartovaní). Hardvérovými tlačidlami si nastavíte aj jazdné režimy. Praktická je priehradka pre dvojicu smartfónov, no len v jeden viete nabíjať bezdrôtovo. Dva USB-C porty vpredu sú na praktickom mieste, my však máme radi, ak máte k dispozícii aj klasický USB port. Nie k všetkým gadgetom totiž máte k dispozícii USB-C kábel.
Aby sme nezabudli, poteší vás podpora bezdrôtového Android Auto či Apple CarPlay. Keďže ide o elektromobil, rozhodne budete najviac navštevovať menu pre zistenie stavu batérie a nastavenie správania sa elektromobilu počas nabíjania.
Na hlavnej obrazovke si môžete zobraziť stav batérie s odhadovaným dojazdom. Jednoduchým posuvníkom si viete nastaviť, či sa má elektromobil nabíjať po pripojení k nabíjačke na trebárs 60, 80 alebo 100 %. Na verejných nabíjacích staniciach odporúčame hodnotu 80 %, doma sa nemusíte obávať nabíjať batériu na plných sto percent. V našom prípade mal ENYAQ Coupé iV pri preberaní batériu nabitú na 100 % s odhadovaným dojazdom 367 km. Koľko sme prešli a koľko je reálny dojazd? Prezradíme neskôr.
Priamo na hlavnom displeji si môžete aj podrobnejšie nastaviť správanie sa elektromobilu počas nabíjania. Napríklad, či sa má znížiť nabíjací prúd pri AC nabíjaní, alebo či povolíte odistenie kábla po nabití. Možností je viac, nabíjanie pritom viete sledovať aj cez aplikáciu. Mimochodom, ENYAQ Coupé iV je k dispozícii len s aktuálne najväčšou batériou výrobcu s kapacitou 82 kWh, z ktorej je využiteľných 77 kWh.
Maximálne môžete batériu nabíjať na rýchlonabíjačkách výkonom 135 kW, na domácom Wallboxe je to však maximálne len 11 kW. Uvítali by sme 22 kW palubnú nabíjačku, takto vám bude trvať nabitie batérie z wallboxu približne 7-8 hodín. Keď to dokáže o polovicu lacnejší Renault ZOE, nevidíme dôvod, aby Škoda s odvážnou cenou, neposkytla to najlepšie, čo môžete pre nabíjanie doma dostať.
Mimoriadne dobre má však Škoda prispôsobenú navigáciu pre vyhľadávanie nabíjacích staníc. Priamo pri plánovaní trasy vám navigácia odporučí miesto pre nabíjanie, ak je to potrebné. Vy si pritom môžete nastaviť, ktorý prevádzkovateľ nabíjacích staníc je pre vás vhodnejší, tí budú mať na trase prioritu. Nabíjacie miesta si viete aj rozkliknúť a tu sa dozviete podrobnejšie informácie o výkone nabíjacej stanice, o vzdialenosti k nej, ale aj to, s akým % batérie k nabíjacej stanici prídete. Je dobré, ak navigáciu pri dlhšej trase budete využívať, automobil totiž pripraví batériu na nabíjanie, čo môže zvýšiť výkon pri samotnom nabíjaní, tým si skrátite čas strávený na nabíjacej stanici.
Palubný počítač je malý, ale dobre čitateľný. Mrzí nás, že si tu zobrazíte minimum informácií, napríklad podrobnejší prehľad o prejdenej trase máte k dispozícii len na veľkom displeji.
K dispozícii je však obrovský head-up displej s rozšírenou realitou, takže keď chcete, nemusíte vôbec spustiť oči z cesty ani pri nastavovaní napríklad adaptívneho tempomatu a iných systémov. Všetko vidíte v projekcii. A celkovo si ENYAQ Coupé iV od nás zaslúži palec hore za paletu asistenčných systémov, ale aj ich funkčnosť. Napríklad inteligentný adaptívny tempomat v testovanom kúsku fungoval ukážkovo, precízne čítal dopravné značky, prispôsoboval im rýchlosti, ale prispôsoboval rýchlosť aj terénu na ceste vrátane kruhových objazdov či prudkých zákrut.
A teda aká je jazda s ENYAQ Coupé iV? Mimoriadne pohodlná. Tichosť vychádza už zo samotnej podstaty elektrického pohonu, ale mimoriadne príjemným prekvapením je celkové odhlučnenie interiéru aj v prípade vyšších rýchlostí aj takej drobnosti, ako je klimatizácia. Silueta auta necháva vietor bokom, vy si môžete počúvať vaše obľúbené skladby či podcasty bez akéhokoľvek rušenia. V mimoriadnom pohodlí oceníte aj kožené čalúnenie palubnej dosky či kvalitné sedadlá.
A čo výkon? V našej verzii sme mali pod kapotou 150 kW elektromotor, žiaľ bez pohonu 4×4. Krútiaci moment tohto pohonu je 310 Nm a z 0 na 100 sme to dokázali dať pod 9 sekúnd. Čakali sme viac… ale, aby sme si užili poriadne športové coupé, to by sme museli mať v rukách výkonnejší model ENYAQ Coupé RS iV, kde už so 190 kW pohonom dokážete dať 100-ku za 6,5 sekundy. I tak sme mali z jazdy a zo zrýchlenia vynikajúci pocit. Najmä v rozbehu cítiť silu elektrického pohonu.
Absolútnym prekvapením je spotreba. S ENYAQ Coupé iV sme absolvovali 268 kilometrov, pričom priemerná spotreba sa ustálila na 19,5 kWh/100 km. Vynikajúca hodnota na takto veľké a priestranné štýlové elektrické SUV coupé. Reálne tak viete prejsť určite cez 350 km, vieme si predstaviť aj dojazdy cez 400 km. Ak elektromobil budete zväčša používať na dochádzanie do práce zo satelitu, bude vám stačiť nabiť ho 1 alebo 2x za týždeň. A cena, tá je v porovnaní s porovnateľným benzínovým či naftovým SUV zanedbateľná, úspora je obrovská.
Pri odovzdaní mala naša batéria ešte 26 % s odhadovanám dojazdom 103 km. Schválne sme počas krátkeho víkendového testu ENYAQ Coupé iV nenabíjali, to si necháme na dlhodbejší test. Tento elektromobil je skutočne dôkazom, že ak si kúpite elektrické auto s väčšou batériou, nemusíte byť každú chvíľu na nabíjačke. A to je dobre.
Škoda ENYAQ Coupé iV je elektromobil, ktorý by sme si kúpili ihneď a bez rozmýšľania. Dnes si však viete objednať „len“ výkonnejšiu a samozrejme drahšiu verziu modelu ENYAQ Coupé iV RS v cene od 58 290 €. Je to najdrahšia Škoda, áno. Ale je to aj najkrajšia Škoda, najvýkonnejšia Škoda a v podstate auto, z ktorého budete nadšení a jeho prevádzkové náklady budú minimálne. Len pozor, musíte byť trocha exhibicionisti, po ENYAQ Coupé iV sa pozerá takmer každý šofér, všimnú si vás na parkovisku, budú sa pri vašom aute fotiť, jednoducho, budete si musieť zvyknúť, že minimálne niekoľko týždňov po kúpe tejto novinky budete neprehliadnuteľní.
Ak sa vám zdá, že sme z tohto elektromobilu v redakcii nadšení… priznávame, sme! Sú totiž autá a autá, táto škodovka nás mimoriadne zaujala, veď priznajme si, na coupé tohto výrobcu sme čakali dlho a prišlo v podobne trendového SUV coupé. Nadšenie neustúpilo ani po niekoľkodňovom odstupe od samotnej prvej jazdy, opäť sme pri písaní týchto riadkov prežívali chuť, sadnúť si za volant tohto elektromobilu a vyraziť kamkoľvek v úplnom tichu.