Reklama

Elon Musk otočil: Autopilot je zložitý problém

Zdroj | Electrek
Juraj Procházka
Zdroj | Electrek
Zdroj | Electrek

Generálny riaditeľ Tesly Elon Musk konečne pripúšťa, že podcenil, aké ťažké je vyvinúť bezpečné a spoľahlivé autonómne jazdiace auto. Autopilot umožňujúci jazdu bez kontroly vodiča pritom automobilka avizuje už dlhšie.

Pozrite si

Tesla Autopilot prešiel podstatnou revíziou a rozpozná už aj výmole

Musk má na konte relatívne dlhú históriu nesplnených sľubov a termínov dostupnosti softvéru Tesla „Full Self-Driving“ (FSD) pre samojazdiace autá. Už v roku 2018 sľúbil, že „dlho očakávaná“ verzia FSD V9 sa začne dodávať v auguste, čo sa nestalo. Následne v roku 2019 vyhlásil, že „o rok“ bude jazdiť „viac ako milión automobilov s plným autonómnym riadením, softvérom a všetkým možným“. No a pred niekoľkými dňami zopakoval sľub, že „verzia FSD 9 beta bude čoskoro k dispozícii“. Tentoraz sa Elon Musk zaprisahal, že FSD 9 beta bude dostupný v priebehu najbližších dní.

Zdroj | Tesla

Úplne autonómne riadenie vozidla je zložitý problém, pretože vyžaduje množstvo riešení v oblasti umelej inteligencie v reálnom svete. Autopilot, alebo skôr asistent riadenia, môže perfektne zvládnuť mnohé modelové situácie a včas zapnúť núdzové brzdenie, ale v niektorých situáciách môže nepochopiteľne zlyhať. Ukázalo sa to v prípadoch, keď vozidlo Tesla nezvládlo ostrú zákrutu, alebo prudké odbočenie.

Nič nemá viac stupňov voľnosti ako realita.

– Elon Musk (@elonmusk) 3. júla 2021

Tesla testuje beta verzie svojho asistenčného systému Autopilot na svojich zákazníkoch viac ako konkurencia, čím získava množstvo dát a zároveň dokáže vyvíjať riešenia prípadných chýb v systéme. To pomohlo prispieť k reputácii Tesly ako lídra v oblasti autonómneho riadenia, hoci jej vozidlá stále nedosahujú schopnosti, ktoré by väčšina expertov označila ako samojazdiace auto.

Zdroj | CarAdvice

Tesla tvrdí, že jej Autopilot je bezpečný, ale pri svojej činnosti vyžaduje aj neustálu kontrolu vodiča. Pritom napríklad Waymo už má na verejných komunikáciách skutočné vozidlá bez vodičov, prepravujúce cestujúcich. Kým konkurencia používa v autonómnych autách kombináciu rôznych senzorov – radarov, lidarov a kamier, aby zaistila bezpečnosť v prípade čiastkového zlyhania systému, Tesla nedávno prešla na monitoring Tesla Vision len s kamerami.

Pozrite si

Tesla Vision: špičkový autopilot sa zaobíde bez radaru

Uvidíme, aké vylepšenia a nové možnosti prinesie pripravovaná aktualizáciou softvéru FSD v9 Beta. Elon Musk potvrdil, že s aktualizáciou vydá aj nové užívateľské rozhranie s pohľadom „mind of car“, ktoré by malo zobrazovať situáciu v premávke, ako ju vidí auto.

V súčasnej verzii Tesla FSD Beta, ktorú v programe včasného prístupu používa iba niekoľko tisíc majiteľov vozidiel, najmä zamestnancov Tesly, vyzerajú vizualizácie jazdy skôr ako ladiaci režim. Očakáva sa však, že pri uvoľnení FSD Beta automobilka aktualizuje tieto vizualizácie tak, aby mali lepší vzhľad.

Elon Musk potvrdil, že aktualizované užívateľské rozhranie prichádza s novým vydaním FSD. Všetky vozidlá s počítačom FSD budú mať nové rozhranie „mind of car“. Zároveň všetky autá Model 3 a Model Y je možné upgradovať a vybaviť počítačom FSD.

Vizualizácie riadenia pre Autopilot Tesla sa často označovali za „budovanie dôvery“, keďže ukazujú, čo môže systém počítačového videnia vnímať. Niektoré objekty v týchto vizualizáciách „poskakujú“, čo by podľa Muska mohla napraviť nová aktualizácia počítačového videnia Tesla Vision.

Musk tiež naznačil, že nové vizualizácie jazdy nebudú prichádzať iba do vozidiel s novým balíkom FSD, ale do všetkých vozidiel vybavených počítačom FSD (HW3). Dostupné by tak mali byť pre všetky vozy Tesla vyrobené od apríla 2019.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.