Koniec marca neznamená len to, že končí mesiac kníh, ale pre mnohých prináša aj skúšku nervov – daňové priznanie. To je potrebné podať a daň zaplatiť v termíne do 31. marca 2022.
Kto musí podávať elektronické daňové priznanie?
Povinnosť podania platí pre všetky subjekty, ktoré platia DPH, právnické osoby zapísané v obchodnom registri, živnostníkov a SZČO. Spadajú do nej všetci, ktorí majú príjmy zo živnosti, alebo ako samostatne zárobkovo činné osoby (drobní farmári, lekári, advokáti, športovci a podobne). Daňové priznanie musia podať aj tí, ktorí majú príjmy z diela, či umeleckého výkonu a vedú si jednoduché účtovníctvo, alebo daňovú evidenciu.
Skôr, ako sa prihlásite na Finančnú správu, pripravte si daňové priznanie (XML formát) a tiež všetko, čo potrebujete na elektronické podpisovanie dokumentov (občiansky preukaz, čítačku, prihlasovacie údaje).
Ako na to?
Prvým krokom pri podaní daňového priznania elektronicky je registrácia na portáli Finančnej správy SR. Ak podávate daňové prianie elektronicky po prvý raz, neodkladajte to na poslednú chvíľu. Celý proces (registrácia, prihlásenie a autorizácia) trvá aj viac dní.
Prihláste sa na Finančnú správu > vyberte formulár daňového priznania 2021 > načítajte daňové priznanie zo súboru > priložte ďalšie prílohy > podpíšte a podajte daňové priznanie.
Formulár na daňové priznanie nájdete v menu Katalógy > Katalóg formulárov, tam v Správa daní vyberte Daň z príjmov fyzickej osoby. Nájdete Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby (typ B), pre účely daňového podania si zvoľte zdaňovacie obdobie 2021.
Načítajte súbor s daňovým priznaním z vášho počítača. Nezľaknite sa, keď vás systém upozorní, že budú vymazané existujúce dáta, pokojne kliknite na Áno. Systém vám ponúka možnosť skontrolovať podanie. Slúži na to tlačidlo Kontrolovať. Určite to využite, takto si ľahko overíte správnosť výpočtov. Ak budú identifikované chyby, farebne sa označia a systém vygeneruje zoznam chýb aj s popisom. Chyby musíte opraviť, inak sa vám formulár nepodarí odoslať.
Po absolvovaní spomenutých úkonov si overte podanie. To urobíte v Osobitnej internetovej zóne > História komunikácie > Odoslané dokumenty > Stav spracovania. Tam by ste mali nájsť informáciu „Prijaté a potvrdené”.
Posledný krok patrí k tým najobľúbenejším. Aký to je? Tipujete správne, treba vám zaplatiť daň. Každý daňový subjekt má svoje číslo účtu, volá sa osobný účet daňovníka. Keďže doba kešu je už nenávratne za nami, treba použiť internet banking a okrem správnej sumy nezabudnúť vypísať variabilný symbol.
Aplikácia eDANE
Pomôcť vám môže aj aplikácia eDANE, ktorá je určená na komunikáciu s Finančnou správou SR a na vypĺňanie tlačív. Dokážete si v nej vypniť všetky aktuálne tlačivá, podpísať ich kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) alebo elektronickou značkou a následne odoslať ako podanie.
Stiahnete si ju na webstránke Finančnej správy, kde v časti Technické predpoklady na strane klienta stiahnete Java, verzia 6 a novšia a následne i formuláre z ikony eDane java verzia.