Elektromobily majú oproti autám so spaľovacím motorom viacero technologických výhod, medzi inými aj podstatne jednoduchšie konštrukčné riešenie. Batérie sú umiestnené väčšinou v podvozku, kde to dáva najväčší zmysel z hľadiska stability a bezpečnosti a elektromotory sú kompaktné a nepotrebujú tradičné chladiče za prednou maskou. Ich umiestnenie v blízkosti kolies, ak je to možné, tak priamo v samotnom kolese, je ideálne. A zdá sa, že startup Donut Lab vyriešil niektoré problémy, ktorým v minulosti čelili motory namontované na nábojoch kolies.
Nábojové elektromotory značne zjednodušujú pohonnú jednotku elektrického auta, pretože nevyžadujú hnací hriadeľ ani prevodovku. Lenže pridávajú aj neodpruženú hmotnosť a drsné prostredie, ktorému sú vystavené kolesá, neprispieva k spoľahlivosti takýchto motorov.
Nové motory od Donut Lab s tým však nebudú mať problém. Jedná sa o motory s radiálnym tokom v tvare šišky (donutu), ako naznačuje samotný názov firmy, a majú veľký krútiaci moment vzhľadom na ich veľkosť a hmotnosť.
„Nazývame ho „nekonečný motor“, pretože ak sa vyrobí správne, prežije životnosť vozidla,“ povedal Marko Lehtimäki, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Donut Lab.
Na tohtoročnom veľtrhu CES predstavil Donut Lab rodinu piatich motorov – najmenší je vhodný pre veľké drony alebo lietajúce stroje eVTOL bez posádky, väčšie verzie sú určené pre motocykle, návesy a osobné elektromobily. „Súbor výhod sa líši pre každú aplikáciu a každú veľkosť,“ povedal produktový riaditeľ Donut Lab Ville Piippo. „Pri malých aplikáciách veľmi vnímate cenu a musíte optimalizovať náklady. A čím väčší motor použijete, môžete dosiahnuť nielen tým väčší výkon, ale aj väčší nárast výkonu v porovnaní s konvenčným prevedením.“
Rodina motorov Donut Lab
Motory Donut Lab sa budú dať s výhodou použiť v dronoch. Keďže majú veľmi kompaktný tvar a veľmi ľahký dizajn, môžu dosiahnuť vysoký výkon vo všetkom, čo lieta. Pri kompaktnom elektrickom crossoveri si Donut Lab myslí, že jeho technológia by mohla znížiť počet komponentov v hnacej sústave o tri štvrtiny, čím by ušetrila hmotnosť, čas montáže a tým aj náklady. V prípade kamiónu by podľa prípadovej štúdie spoločnosti mohli byť úspory rádovo vyššie. Nový typ elektromotora bol prvýkrát použitý v elektrických motocykloch Verge TS Pro.
Hlavní OEM výrobcovia už desaťročia chápu, že motory v kolesách by boli geniálnym riešením, ak by mohli znížiť hmotnosť. Ale každý výrobca len prezentoval teóriu a grafy krútiaceho momentu a výkonu na kilogram hmotnosti, pričom reálne dodávky boli v nedohľadne. Nie je preto prekvapením, že Donut Lab na CES 2025 vzbudil veľký záujem potenciálnych zákazníkov.
Medzi OEM testovaním dielov a reálnym produktom, ktorý túto technológiu využíva a objaví sa v showroome, uplynie nejaká doba. Ale ak všetko pôjde dobre, o pár rokov by sme mohli vidieť vozidlá s motormi Donut Lab zabudovanými v kolesách. A možno sa objavia aj mimo sektoru mobility. Marko Lehtimäki prezradil, že záujem o nové motory prišiel aj zo sektorov mimo automobilového priemyslu, vrátane aplikácií, ako sú veterné turbíny a práčky.