Čas, keď elektrické vozidlá (EV) dosiahnu cenovú paritu s benzínovými, alebo dieselovými autami, sa blíži, ale dnes sú predajné ceny elektrických áut s batériovým pohonom v danej triede stále podstatne vyššie.
Vodíkovými autami, kde sú tieto nožnice otvorené ešte viac, sa momentálne nebudeme zaoberať. Ich ceny, prevádzkové náklady a celkové náklady na vlastníctvo sú dnes úplne mimo spotrebiteľskú realitu.
Práve náklady na vlastníctvo sú však ukazovateľom, ktorý treba hodnotiť, aby sme dostali relevantné porovnanie, aký typ pohonu je vo svojej podstate výhodnejší.
Tému sledujeme pravidelne, ale keďže čísla sa vyvíjajú a podmienky v rôznych krajinách sa líšia aj v súvislosti s výškou dotácií na nákup EV a cien PHM a elektriny, je dobré pohľad aktualizovať.
Podľa novej štúdie britskej poisťovacej spoločnosti Direct Line sú priemerné náklady na vlastníctvo elektrického vozidla v Spojenom kráľovstve 52 133 GBP (57 167 EUR) v porovnaní s 53 625 GBP (58 803 USD) za ekvivalentné vozidlo s motorom s vnútorným spaľovaním (ICE).
V priemere teda náklady na vlastníctvo počas 14 rokov kalkulovanej životnosti dosiahnu u elektromobilov 3 752 GBP ročne, kým pri vozidlách ICE je to 3 858 GBP. Ročná úspora potom vychádza 106 GBP (116,2 EUR) v prospech EV.
Vo Veľkej Británii stojí podľa portálu Electrek priemerný model elektromobilu približne o 5 000 GBP viac ako porovnateľný model ICE a to aj po zohľadnení dotácie 3 000 GBP, ktorú môžu kupujúci získať pri EV s cenou pod 50 000 GBP.
Kvôli vyššej cene vozidiel s elektrickým pohonom sú o 25% vyššie aj náklady na poistenie. Na druhej strane ročné náklady na dane a údržbu sú pri EV o 49% nižšie a náklady na „tankovanie“ sú až o 58% nižšie ako pri autách so spaľovacím motorom.
Direct Line vyrátala, že ročné prevádzkové náklady na elektromobil sú v priemere 1 742 GBP, alebo 33,50 GBP za týždeň, čo je o 21% lacnejšie ako prevádzkové náklady na vozidlo s ICE (2 205 GBP ročne, 42,40 GBP za týždeň).
V roku 2019 bolo v Spojenom kráľovstve zaregistrovaných 99 374 elektromobilov, do konca júna 2020 bolo zaregistrovaných ďalších 30 957 áut na elektrický pohon z batérií, čo je takmer o 160% viac ako v prvom polroku minulého roku.
Za úvahu stojí aj pokles ceny vozidiel s dobou používania. Podľa údajov AutoTrader elektromobily strácajú ročne v priemere iba 12% svojej pôvodnej hodnoty, kým spaľovacie autá cenovo degradujú dvakrát rýchlejšie (o 24% ročne). To je ďalší zaujímavý argument pri rozhodovaní o kúpe nového auta.
Iste, dostatok (či nedostatok) nabíjacích staníc je tiež podstatným faktorom, ale infraštruktúra sa v celej Európe rýchlo rozvíja. Samotné Spojené kráľovstvo má v súčasnosti 11 000 nabíjacích staníc pre elektromobily a ďalšie rýchlo rastú. Tamojšia vláda ponúka záujemcom o elektromobily možnosť dotácie na inštaláciu nabíjačky do domácnosti až do výšky 75% nákladov (s maximálnou výškou 350 GBP, asi 384 EUR), čo je zaujímavá inšpirácia aj pre Slovensko.