Možno to vyzerá ako samonaplňujúce sa proroctvo, ale ak to tvrdí Ernst & Young (EY), jedna z najuznávanejších poradenských a audítorských spoločností, ktorá je spolu s PricewaterhouseCoopers, Deloitte a KPMG členom takzvanej „veľkej štvorky“, čosi na tom bude. EY teraz predpovedá, že elektromobily prekonajú spaľovacie autá o niekoľko rokov skôr, než sa očakávalo.
V niektorých krajinách predaj elektrických áut a plug-in hybridov akceleruje už dnes. V Kalifornii prekročili 10%-ný trhový podiel a v Nórsku, ktoré je „Mekkou elektromobility“, si 3/4 kupujúcich vyberajú elektromobily. Najpredávanejším modelom celkovo je v Nórsku elektrická Tesla Model 3. Aj vo Švajčiarsku tvorili elektromobily alebo hybridy medziročne 40% predaných automobilov. Aj tam bol najobľúbenejším elektromobilom Tesla Model 3.
Rastúci predaj elektrických vozidiel (EV) v kľúčových regiónoch sveta núti analytikov revidovať prognózy o útlme ropnej éry v cestnej doprave. Ernst & Young teraz predpovedá, že predaj elektromobilov v USA, v Číne a v Európe prekoná predaj vozidiel so spaľovacími motormi o päť rokov skôr, ako sa doteraz očakávalo. Čo to znamená v praxi?
Najnovšia prognóza od EY tvrdí, že spaľováky budú do roku 2045 predstavovať menej ako 1% globálneho predaja automobilov a postupne sa stanú historickými relikviami v oblasti dopravných technológií, akými sú dnes konské povozy a plachetnice.
Skeptici s tým asi nesúhlasia, ale vývoj je neúprosný, aj keď nie vždy je poháňaný len technickým pokrokom. Dôležitú úlohu tu zohrávajú aj regulácie, ekonomické stimuly a dotácie a ďalšie výhody, ktoré pre elektromobily nastavujú vlády, alebo mestské zastupiteľstvá.
Európa má byť lídrom, keďže tu elektromobily dosiahnu v predaji paritu so spaľovákmi do roku 2028. Nasledovať bude Čína s prielomom v roku 2033 a USA v roku 2036. V každom prípade, do 15 rokov sa budú na významných trhoch predávať väčšinou elektromobily.
Na vypracovanie prognóz používa Ernst & Young systém založený na umelej inteligencii (UI). Je postavený na modeli neurónovej siete, využívajúcom UI na analýzu niekoľkých premenných, ktoré ovplyvňujú dopyt a ponuku v oblasti mobility, ako spotrebiteľské správanie, regulačné trendy, vývoj technológií a ohlásené stratégie výrobcov.
Model je pravidelne aktualizovaný a predpovede sa porovnávajú so skutočnými výsledkami. Na základe rozdielov sa model učí a budúce predpovede dokáže tvoriť presnejšie.
Jedným z najsilnejších faktorov, ktoré ovplyvnia budúcnosť mobility bude široké využívanie autonómne jazdiacich vozidiel. Jednoduchá dostupnosť robotických taxíkov môže dramaticky zmeniť vzťah k vlastníctvu áut, ktoré sa môže stať nevýhodnou alternatívou.
Vlastníctvo ručne ovládaného vozidla s klasickým pohonom sa podľa EY o dve desaťročia možno stane rovnakou raritou, ako vlastníctvo jazdeckého koňa.
Na súčasný vývoj reagujú vo svojich stratégiách aj ropné spoločnosti. V žiadnom prípade nehodlajú rezignovať. Na jednej strane chcú z boomu elektromobility ťažiť prostredníctvom budovania sietí nabíjacích staníc, na druhej strane mnohí ropní giganti vkladajú nádej do vodíkových technológií, ktoré majú byť alternatívou voči batériovým elektromobilom.
V zásade ide o pozitívum, pokiaľ by takto vyrobený vodík nepochádzal z fosílnych palív. jeho najjednoduchšia (a dnes aj najlacnejšia) výroba je založená na spracovaní metánu zo zemného plynu. Našťastie, pokles cien elektriny z obnoviteľných zdrojov a vylepšenie technológií elektrolyzérov majú znížiť cenu „zeleného“ vodíka pod úroveň toho „hnedého“.