Vyplýva to z najnovšieho prieskumu Recurrent Auto. Ide však o priemernú hodnotu a nemožno hádzať všetky elektromobily do jedného vreca. Niektorým totiž klesne dojazd len minimálne.
To, že elektrické automobily majú v zime problém je každému jasné. Zatiaľ neexistuje batéria, ktorej vnútro by neovplyvňovali mrazivé teploty. Tak funguje každá batéria, v elektromobile, ale aj v notebooku, smartfóne či hodinkách.
Mimochodom, neplatí iba to, že vozidlá na baterky majú v zime slabší dojazd. To isté platí aj o automobiloch s klasickým pohonom. Tie kým sa zahrejú na prevádzkovú teplotu to tiež trvá a počas tohto procesu spotrebujú výrazne viac paliva. Preto vám počas zimy akosi vyskočí spotreba. Nie je to len pneumatikami a cestou.
Elektromobily majú v zime ešte jednu nevýhodu – nemajú zdroj tepla. Kým v klasických spaľovákoch je prakticky od otočenia kľúčom zdrojom tepla motor, pretože je extrémne neefektívny pri premene paliva na pohyb (vzniká veľké množstvo odpadového tepla). V elektromobile nič také nenájdete a na zvýšenie teploty je potrebné dodať energiu do kúrenia.
Recurrent Auto zistilo niekoľko zaujímavých informácií. Tie síce tiež nie sú ničím novým, no na praktických príkladoch ich spoločnosť dokázala. Napríklad, že tepelné čerpadlo vie výrazne pomôcť aj počas zimných mesiacov, pretože dokáže celkom efektívne zohrievať batériu a udržovať ju v optimálnej teplote. Zároveň ale dokáže vykúriť interiér automobilu s menšími energetickými výdajmi.
Plusom je i to, že hoci má zima vcelku výrazný efekt na batériu, nejde o dlhodobý proces. S prichádzajúcimi teplými mesiacmi sa dojazd vráti na pôvodné hodnoty. Neplatí tak, čím viac zím a zimných mesiacov batéria prežije, tým viac sa zmenší jej dostupná kapacita.
Naopak, práve vysoké teploty majú vplyv na výraznejšiu degradáciu batérií. To síce neznamená, že používaním v teplých mesiacoch automaticky prídete o percentá z batérie, no z dlhodobého hľadiska viac kapacity stratí batéria v horúcom podnebí ako batéria v elektromobile v severných oblastiach.
A ktoré elektromobily strácajú najviac dojazdu počas zimy? „Víťazom“ je VW ID.4 z 2021, ktorý oproti ideálnemu počasiu stratil 46 % dojazdu počas zimy. 42 % dojazdu stratil Chevrolet Bolt z generácie 2017 – 2022 a po 34 % stratili Hyundai Kona 2020 – 2021, Ford Mustang Mach-E 2021 a Nissan LEAF 2015.
Tesla je na tom ale ešte horšie. Z dát, ktoré Recurrent Auto nazbieralo je v zime dojazd Model 3 Long Range menší až o 50 %. Model Y a X majú o 52 % menší dojazd a Model S o 55 % menší dojazd. Bavíme sa pritom o teplotách 32F, teda 0°C.
Tým reálnym víťazom je však Audi e-tron 2021 – 2022, ktorý stratil len 20 % dojazdu, BMW i3 2017 – 2018 s 42 kWh batériou, ktoré stratilo len 15 % dojazdu. Podľa palubného počítača zas najmenej stratili Hyundai IONIQ 5 2022 a Jaguar I-PACE 2019 – 2020, ktoré stratili len 3 %.