Mnohí z nás v súčasnosti rozmýšľajú ako šetriť a jedným z možných riešení je výmena klasického „spaľováku“ za elektromobil. Tie totiž vyjdu na 100 km na zhruba 2-4 € čo so žiadnym klasickým automobilom nedosiahnete.
Nie je však všetko zlato, čo sa blyští a ani elektromobil nie je ako elektromobil. Pozreli sme sa preto na súčasnú ponuku hlavne bazárov a máme pre vás niekoľko tipov aké elektromobily nekupovať.
Obrázky v texte sú čisto ilustračné.
Prečo vlastne bazárové? Pretože pri tých nemáte istotu v ničom. Malé percento je ešte v záruke a hlavne tie lacné môžu mať množstvo nedostatkov a skrytých chýb. O tých som ale písal už v nedávnom článku o tom, na čo si dávať pozor pri kúpe elektromobilu z bazáru. Tých sa teda dotýkať nebudem, stále platia.
V prípade nových elektromobilov platí vždy záruka, minimálne na 2 roky, no automobilky vo veľkom poskytujú záruky 6-8 rokov, resp. 120-180 tisíc kilometrov na batériu a pohonné ústrojenstvo. Najväčší mýtický problém zakorenený v našich hlavách, že batéria nič nevydrží je tak preč.
Keď už spomínam batériu. Bežní ľudia vnímajú práve batérie ako najväčší problém elektromobilov. Dôvod má byť ten, že rýchlo stratia kapacitu. Ako na to ľudia prišli? Pretože majú smartfóny, tablety, notebooky, hodinky a všetko možné i nemožné na batérie. Rozdiel medzi batériami je však obrovský a tie pre elektromobily nie sú tie čo majú ľudia v mobilných zariadeniach. Hoci ide často o Li-Ion batérie, sú prispôsobené tomu, že slúžia v elektromobile. Nie je to malá ploská batéria bez aktívneho riadenia nabíjania, ktorá po dvoch rokoch pomaly odchádza.
Ale späť k elektromobilom, ktoré by ste si radšej nemali kúpiť. Slovo radšej som použil schválne. Môže totiž nastať situácia, kedy daný elektromobil ponúka vlastnosti, ktoré vám úplne postačujú. Napríklad dojazd. Možno potrebujete prejsť denne 20 km a tak nepotrebujete elektromobil s dojazdom minimálne 100 km. Možno nepotrebujete viac ako 2 miesta na sedenie, lebo vozíte maximálne tak seba a možno drobný tovar. Moje tipy nižšie preto neberte ako zákon, podľa ktorého sa musíte riadiť. Sú to odporúčania.
1. Otvorená konštrukcia
Na našom trhu existuje niekoľko typov elektromobilov, ktoré majú otvorenú konštruckiu. Sú miniatúrne, chabo vybavené a majú ešte horšie jazdné vlastnosti. Mnohé sa tvária, že vás ochránia pred dažďom, ale vedzte, že nie a nechceli by ste sa v nich ocitnúť počas búrky či nebodaj prietrže mračien. Za tú cenu radšej siahnite po elektrickom bicykli. Ten vám ponúkne to isté a ešte budete robiť aj niečo pre svoje zdravie.
2. Elektromobil bez batérie
Hlavne v zahraničí sa môžete stretnúť s tým, že superlacný elektromobil kúpite bez batérie. Predajca vás bude presviedčať, že je to super a batériu si kúpite u výrobcu automobilu. U nás ale ťažko a keď, tak za poriadne vysokú cenu. Lákavá cena elektromobilu je tak razom fuč.
3. Prvé elektromobily trojky Citroën/Mitsubishi/Peugeot
Asi každý vie o čom je reč C-Zero, i-MiEV, ION . Sú to prvotiny dostupnej elektromobility, ktoré sa na trhu udržali prekvapivo dlho. Sú to však iba zväčšené nákupné tašky so svojským dizajnom, hrozným interiérom a chabým výkonom i dojazdom a CHAdeMO konektorom, ktorý mizne z nových nabíjačiek. Našťastie mizne už aj táto trojka z bazárov.
4. Elektromobil bez dojazdu
Ako som spomínal vyššie, niekomu môže stačiť aj 20-30-kilometrový dojazd. Je to ale veľmi špecifický príklad a pre bežné fungovanie odporúčam dojazd elektromobilu na úrovni 100 km. Dôvod je nielen ten, že v zime či najhorúcejšom lete dojazd klesá o desiatky percent, ale aj akýsi komfort existencie s elektromobilom. Nabíjať elektromobil každučký deň, nebodaj viackrát denne je po dlhom čase otrava. Ale zvyk je železná košeľa aj na pripájanie elektromobilu k nabíjačka každý večer sa vie zautomatizovať. Veď si pomaly denne nabíjame aj smartfóny či iné nositeľné zariadenia a zvykli sme si.
5. Mikroelektromobil
U nás je ich ako šafranu, no ponuka v zahraničí, rovno aj v susedných krajinách je bohatá. Ide o miniatúrne elektromobily so serióznou karosériu, ktoré majú ale iba pár kW elektromotor a živí ho extrémne malá batéria. A hoci majú rýchlosť obmedzenú na 45 km/h a môžu ho šoférovať aj tínedžeri, sú to vyhodené peniaze. Navyše sú aj celkom nebezpečné, keďže karoséria je z plastu a nechcel by som vidieť ich čelný náraz s iným vozidlom idúcim hoc aj 40 km/h.
6. Elektromobil bez zastúpenia v SR
Ako prvé vám určite napadne Tesla, no tá má servis hneď za hranicami. Aj napriek tomu to v prípade potrebnej opravy nebudete mať ľahké. Rovnako to platí aj pre značky, ktoré u nás ani v okolitých krajinách nenájdete. Napríklad ak pracujete v Nórsku či Holandsku, kde už dnes viete kúpiť pomerne lacný a špičkový elektromobil, majte na pamäti, že v prípade poruchy či nebodaj nehody vám ho na Slovensku nikto neopraví. Kým nemá automobilka u nás, alebo aspoň v okolitých štátoch zastúpenie, nekupujte si taký elektromobil.
7. Starý elektromobil
Hoci batérie elektromobilov vydržia násobne dlhšie ako batérie mobilných zariadení, viac ako 10-ročný elektromobil by som už neodporúčal kupovať. Opäť môže byť špecifický prípad, kedy to má zmysel, ale tých je veľmi málo. Preto sa radšej sústreďte na novšie elektromobily, ktoré vám môžu poslúžiť ešte roky.