Americký Úrad pre energetické informácie (US Energy Information Administration, EIA) predpovedá, že elektromobilita zvýši podiel na celosvetovom vozovom parku ľahkých úžitkových vozidiel (light-duty vehicle, LDV) z 0,7 % v roku 2020 na 31 % v roku 2050 a dosiahne 672 miliónov elektrických vozidiel.
Ako to už pri štatistikách býva, často ide o presné výpočty s nepresnými číslami. EIA definuje LDV ako „osobné a nákladné autá s celkovou hmotnosťou do 8 500 libier (3,85 tony)“ a elektrické vozidlá (EV) ako „akékoľvek LDV auto s nabíjacou zástrčkou“, čo zahŕňa elektromobily, aj plug-in hybridy.
Podľa odhadov EIA bolo na svete v roku 2020 spolu 1,31 miliardy ľahkých vozidiel (sumár všetkých druhov pohonu) a fenomén zdieľania áut rast globálneho autoparku, zdá sa, v budúcich desaťročiach neohrozí. Očakáva sa totiž, že počet áut do roku 2050 narastie na 2,21 miliardy. Dôvodom bude rast ekonomickej aktivity, populácie a súkromnej mobility.
Celosvetovo by však mali autá so spaľovacími motormi dosiahnuť vrchol v roku 2038 v dôsledku rozširovania elektromobilov. Tie by mali v roku 2050 tvoriť 31 % celosvetového vozového parku. Vzhľadom na ukončenie predaja „spaľovákov“ v mnohých krajinách už dlho pred týmto dátumom sa to zdá málo, ale elektromobilita bude mať vo svete nerovnomerné zastúpenie.
Podstatné rozdiely budú medzi krajinami združenými v Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) – združuje 38 štátov, vrátane Slovenska – a zvyškom sveta.
V OECD dosiahne konvenčný vozový park LDV so spaľovacími motormi svoj vrchol už v roku 2023.
V týchto krajinách dnes dosahuje motorizácia LDV asi 530 vozidiel na tisíc obyvateľov, kým mimo OECD to bolo v roku 2020 len 92 vozidiel / 1000 obyvateľov. Táto penetrácia sa vo zvyšku sveta do roku 2050 takmer zdvojnásobí (na 173 vozidiel/1000 ob.), no v OECD má stagnovať.
Vzhľadom na rast globálnej populácie budú teda ťažiskom predaja áut, vrátane elektromobilov, trhy mimo OECD. Už v roku 2025 sa tu bude realizovať väčšina predajov.
Hoci v ekonomicky vyspelejšej skupine štátov OECD bude mať elektromobilita vyšší podiel (34% v roku 2050, kým mimo OECD to bude 28%), rýchlejší rast vozového parku mimo OECD spôsobí, že do roku 2050 budú takmer dve tretiny ľahkých EV jazdiť v krajinách mimo OECD. Značnú zásluhu na tom bude mať Čína, ktorá nie je členom OECD, ale je najväčším trhom elektromobilov na svete. Nórsko (člen OECD) štatistiky nepreváži, hoci tam už v roku 2020 elektromobily tvorili takmer 75 % predaja nových áut.
To, čo sme písali v úvode o štatistikách, minimálne rovnako platí aj pre dlhodobé a strednodobé prognózy. Tie majú spoločného menovateľa v tom, že sa obvykle mýlia. Prognóza EIA vychádza z predpokladu statickej situácie v politike štátov, aj v oblasti technologických inovácií. Ani v jednom prípade to však nezodpovedá realite, naopak, situácia sa dynamicky mení.
Významne ju môže ovplyvniť aj nadchádzajúci klimatický summit OSN v Glasgowe (koná sa 31.10. až 12.11.2021), ktorého sa zúčastnia prakticky všetky štáty sveta, pričom jeho závery ešte nepoznáme.