Reklama

Elektromobilita: spaľováky dosiahnu zenit v roku 2038

Zdroj | Electrek
Juraj Procházka
Zdroj | Electrek
Zdroj | Electrek

Americký Úrad pre energetické informácie (US Energy Information Administration, EIA) predpovedá, že elektromobilita zvýši podiel na celosvetovom vozovom parku ľahkých úžitkových vozidiel (light-duty vehicle, LDV) z 0,7 % v roku 2020 na 31 % v roku 2050 a dosiahne 672 miliónov elektrických vozidiel.

Ako to už pri štatistikách býva, často ide o presné výpočty s nepresnými číslami. EIA definuje LDV ako „osobné a nákladné autá s celkovou hmotnosťou do 8 500 libier (3,85 tony)“ a elektrické vozidlá (EV) ako „akékoľvek LDV auto s nabíjacou zástrčkou“, čo zahŕňa elektromobily, aj plug-in hybridy.

Pozrite si

E-mobilita – nová rubrika na TECHBOX.sk

Podľa odhadov EIA bolo na svete v roku 2020 spolu 1,31 miliardy ľahkých vozidiel (sumár všetkých druhov pohonu) a fenomén zdieľania áut rast globálneho autoparku, zdá sa, v budúcich desaťročiach neohrozí. Očakáva sa totiž, že počet áut do roku 2050 narastie na 2,21 miliardy. Dôvodom bude rast ekonomickej aktivity, populácie a súkromnej mobility.

Zdroj | The Independent

Celosvetovo by však mali autá so spaľovacími motormi dosiahnuť vrchol v roku 2038 v dôsledku rozširovania elektromobilov. Tie by mali v roku 2050 tvoriť 31 % celosvetového vozového parku. Vzhľadom na ukončenie predaja „spaľovákov“ v mnohých krajinách už dlho pred týmto dátumom sa to zdá málo, ale elektromobilita bude mať vo svete nerovnomerné zastúpenie.

Podstatné rozdiely budú medzi krajinami združenými v Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) – združuje 38 štátov, vrátane Slovenska – a zvyškom sveta.

Zdroj | Electrek

V OECD dosiahne konvenčný vozový park LDV so spaľovacími motormi svoj vrchol už v roku 2023.

V týchto krajinách dnes dosahuje motorizácia LDV asi 530 vozidiel na tisíc obyvateľov, kým mimo OECD to bolo v roku 2020 len 92 vozidiel / 1000 obyvateľov. Táto penetrácia sa vo zvyšku sveta do roku 2050 takmer zdvojnásobí (na 173 vozidiel/1000 ob.), no v OECD má stagnovať.

Vzhľadom na rast globálnej populácie budú teda ťažiskom predaja áut, vrátane elektromobilov, trhy mimo OECD. Už v roku 2025 sa tu bude realizovať väčšina predajov.

Zdroj | Tesla

Hoci v ekonomicky vyspelejšej skupine štátov OECD bude mať elektromobilita vyšší podiel (34% v roku 2050, kým mimo OECD to bude 28%), rýchlejší rast vozového parku mimo OECD spôsobí, že do roku 2050 budú takmer dve tretiny ľahkých EV jazdiť v krajinách mimo OECD. Značnú zásluhu na tom bude mať Čína, ktorá nie je členom OECD, ale je najväčším trhom elektromobilov na svete. Nórsko (člen OECD) štatistiky nepreváži, hoci tam už v roku 2020 elektromobily tvorili takmer 75 % predaja nových áut.

Pozrite si

V Nórsku elektromobilita valcuje spaľováky. Pribrzdí ju daň z luxusu?

To, čo sme písali v úvode o štatistikách, minimálne rovnako platí aj pre dlhodobé a strednodobé prognózy. Tie majú spoločného menovateľa v tom, že sa obvykle mýlia. Prognóza EIA vychádza z predpokladu statickej situácie v politike štátov, aj v oblasti technologických inovácií. Ani v jednom prípade to však nezodpovedá realite, naopak, situácia sa dynamicky mení.

Významne ju môže ovplyvniť aj nadchádzajúci klimatický summit OSN v Glasgowe (koná sa 31.10. až 12.11.2021), ktorého sa zúčastnia prakticky všetky štáty sveta, pričom jeho závery ešte nepoznáme.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.