Xiaomi oficiálne predstavilo svoj prvý elektromobil s názvom SU7. Na trh príde v dvoch verziách a len v troch farbách. Cenu však napriek rozsiahlym detailom o vozidle aj tak nepoznáme.
Kým sa však dostane do Európy, na trhu budú aj iné, či už lacnejšie alebo vybavenejšie elektromobily. Xiaomi SU7 je zatiaľ iba pre čínsky trh.
Xiaomi SU7, plne elektrický sedan od niekdajšieho výrobcu lacných smartfónov, sa po oficiálnom predstavení až tak nezmenilo oproti nedávno odhaleným obrázkom. Dizajn je identický ako bol odhalený v novembri. Ide o mix všetkých možných elektromobilov, ktoré poznáme dnes, hlavne v ňom vidieť prvky z Porsche, ktoré predstavitelia Xiaomi v prezentácii neraz spomínali ako benchmark elektromobility.
Rozdielom sú však verzie. Kým v novembri unikli informácie o modeloch SU7, SU7 Pro a SU7 Max, dnes Xiaomi zverejnilo iba informácie o modeloch SU7 a SU7 Max s pohonom oboch náprav.
Elektromobil Xiaomi SU7 má mať dĺžku 4 997 mm, šírku 1 963 mm a výšku 1 440 mm a rázvor rovných 3 000 mm. To sú parametre podobné BMW i5. Potvrdili sa aj dohady o motoroch.
Elektromotor HyperEngine sa dokáže pohodlne točiť rýchlosťou 21 000 ot/min. Konkurencia sa pritom „točí“ na úrovni 20 000 ot/min, resp. 16 000 ot/min (Tesla a Porsche). Elektromotor vo verzii V6s má dosahovať maximálny výkon 275 kW a 500 Nm pri 800 V. V slabšej verzii bude osadený 220 kW motor s 400 Nm pri 400 V.
V blízkej budúcnosti má prísť do elektromobilu Xiaomi ešte jeden motor, a to V8s s výkonom 425 kW a 635 Nm pri 800 V. Maximálne otáčky majú byť na úrovni 27 200 ot/min. Neskôr má prísť dokonca elektromotor s využitím uhlíkových vlákien, ktorý má zvládať až 35 000 ot/min.
Xiaomi SU7 má mať maximálku na úrovni 210 km/h, na stovku pritom zrýchli za 5,3 sekundy. Výkonnejšia verzia SU7 Max má vystreliť na stovku za 2,78 sekundy a ručička tachometra sa zastaví okolo 265 km/h.
Batérie budú taktiež dve. Jedna 400 V, druhá 800 V, presnejšie 871 V. Na batériách pracovalo Xiaomi s čínskym gigantom CATL. Batérie majú byť súčasťou šasi, čím ušetria množstvo miesta a vystužia celé šasi. Problém je, že tatéto batérie nebudú nikdy automaticky vymeniteľné. Na tie si budeme musieť ešte počkať.
Batérie majú byť škálovateľné a majú mať kapacitu do 132 kWh a do 150 kWh. Nie však v týchto modeloch. Tu si budú musieť zákazníci vystačiť s 101 kWh/800 V, resp. 73,6 kWh/400 V batériami. Napriek tomu dokážu dodať slušnú dávku energie a dojazdy do 800 km, no len podľa CLTC metriky. Reálne sa môžu pohybovať na úrovni 600-650 km (pre väčšiu batériu).
Xiaomi sa dušuje, že má najbezpečnejšiu batériu na svete. Má špeciálne ochranné prvky, AeroGel, ktorý sa používa na izolovanie vo vesmíre. Veľkou novinkou je otočenie batériových článkov do spodku, takže v prípade vážnej nehody nebudú články „horieť“ smerom nahor, ale nadol. Vývoj vraj trval 2 roky.
Plusom má byť veľmi rýchle nabíjanie 800 V batérie. Za 5 minút nabíjania získajú majitelia 220 km dojazdu navyše, 10 minút im pridá 390 km a 15 minút nabíjania na kompatibilnej rýchlonabíjačke veľmi slušných 510 km. Všetko, samozrejme, podľa CLTC metriky.
Samozrejmosťou má byť aj tepelné čerpadlo, ktoré ale Xiaomi vylepšilo a poskytuje výkon 18 kW, kým napríklad výkon čerpadla v Tesle je vraj len 11 kW. Má ísť pritom o výkon vo výrazných mínusových teplotách.
Xiaomi sa pochválilo aj novou verziou castingu, teda vyrábaní šasi lisovaním pod vysokoým tlakom. V prípade HyperCastingu od Xiaomi ide o 9 100 ton! To je výrazne viac ako má Tesla vo svojom GigaCaste.
Zaujímavé to bude aj vo vnútri. O chod infotainmentu automobilu sa postará Snapdragon 8295 a vlastný HyperOS operačný systém a špeciálny CarIoT ekosystém, ktorý má využívať množstvo snímačov a senzorov vo vozidle a na ňom.
Hlavný displej má mať uhlopriečku 16,1″, pomer strán 16:10 a 3K rozlíšenie. Samozrejme, je dotykový. Zaujímavosťou je, že za príplatok si budete môcť pod displej nechať namontovať mechanické tlačidlá a otočný volič na ovládanie klímy, ale aj celého systému.
Ďalšie displeje sú vzadu. Ide pritom o tablety od Xiaomi. Či budú odnímateľné je zatiaľ otázne. Okrem toho bude v novinke osadený head-up displej s virtuálnou uhlopriečkou 56 palcov. Pred vodičom je 7,1″ displej, ktorý sa pri zapnutí vozidla otočí na vodiča. Význam toho nie je celkom známy. Novinka ponúkne aj zaujímavý audio zážitok, určite však len ako príplatkovú verziu – 23 reproduktorov s podporou Dolby Atmos priestorového zvuku.
Samozrejmosťou bude Android Auto, ale aj Apple CarPlay či podpora AirPlay. Vzadu bude dokonca možné mať za príplatok aj držiaky na iPady. Potešiť má aj celkom slušný batožinový priestor. Vzadu to bude 517 litrov, pričom dĺžka kufra má byť až 1,136 m, vpredu zas SU7 ponúkne 105 litrov. Model S od Tesly má „len“ 89 litrov.
A aby Xiaomi SU7 bolo moderné auto, Xiaomi chystá aj mnohé prvky autonómie, resp. autonómnej jazdy s názvom Xiaomi Pilot. Vďaka LiDARu vpredu či množstvu snímačov a kamier, bude SU7 nielen takmer plne autonómne, ale aj extrémne bezpečné. O chod autonómneho riadenia s amá starať čipset od NVIDIA.
Novinky budú v predaji od budúceho roka v troch farbách – modrej, sivej a olivovo-zelenej.
Extrémne detailné a poriadne dlhé predstavenie Xiaomi SU7 si môžete pozrieť na YouTube: