Toyota má elektromobil určený nielen do mesta. Nie je to len marketingová fráza, o čom sme sa v redakcii presvedčili vo Valčianskej doline.
Tajomstvom je režim X-MODE, ktorý využíva pohon 4×4 na maximum. S modelom bZ4X tak dokážete vyraziť aj mimo spevnené cesty. Skutočne.
Toyota bZ4X je prvým elektromobilom výrobcu. Toyota má pritom s elektrifikovanými automobilmi dlhoročné skúsenosti, veď jej hybridný pohon je tu s nami už viac ako 25 rokov. Pridajte k tomu plug-in hybridné modely a dokonca vodíkový pohon, len nedávno sme mali možnosť jazdiť vodíkový model Toyota Mirai aj na Slovensku.
To, že si Toyota v oblasti elektromobilov verí, svedčí aj záruka na batériu. Totiž, ak si vyberiete novinku bZ4X, tak štandardne získate 8 rokov alebo 160 000 km (čo nastane skôr). V tomto režime by vám nemala klesnúť kapacita batérie pod 70%. Áno, toto ponúkajú aj ostatní výrobcovia elektromobilov.
Toyota však ide ešte ďalej, na vstavanú Lítium‑iónovú batériu s kapacitou 71,4 kWh ponúkne program rozšírenej starostlivosti o akumulátor, kde vám zaručí, že akumulátor bude fungovať na 70 % pôvodnej kapacity aj po 10 rokoch vlastníctva vozidla alebo po najazdení jedného milióna kilometrov (ak dodržíte každoročnú kontrolu stavu akumulátora v autorizovanom servise Toyota). Dobre čítate, 1 000 000 km by ste mali prejsť s novou bZ4X s tým, že maximálne stratíte 30% kapacity batérie!
S tým súvisí aj samotné nabíjanie. Toyota sa netají tým, že síce WLTP metodika umožní prejsť s modelom bZ4X kľudne 500 km (verzia 4×2), alebo 458 km (4×4), avšak toto je za ideálnych podmienok. A tie nie sú bežné, napríklad o takomto dojazde môžete doslova snívať v zimných obdobiach, napríklad aj pri teplotách -10 stupňov celzia, ako sme zažili vo Valčianskej doline. Samotný dojazd, ale aj čas nabíjania jednoducho ovplyvňuje viacero faktorov.
Je dobré vedieť, že z Wallboxu si viete bZ4X nabiť výkonom 11 kW. Škoda, že nie 22 kW, čo by sme uvítali viac. Na cestách je to však pri DC nabíjaní až 150 kW! Lenže, takýto výkon dosiahnete tiež za ideálnych podmienok, ktoré ovplyvňuje aj teplota batérie počas nabíjania, alebo aj spotreba energie v aute počas nabíjania (k dispozícii máte aj režim My Room, kedy máte z auta doslova obývačku počas čakania na nabitie).
Preto netreba byť prekvapení, ak sa z 10 % na 80 % nenabijete za 30 minút (nájdete na stránke výrobcu), ale kľudne aj za trojnásobný čas. Totiž, ak by ste batériu nabíjali pri 30 ºC, tých 30 minút dáte. No ak je vonku -10 ºC, kľudne môže byť čas nabíjania aj 90 minút. Tak to jednoducho je, fyziku neoklameme. Každopádne výkon nabíjania 150 kW chválime, na ceste do Chorvátska počas leta ho určite naplno využijete.
Mimochodom, vedzte, že aj keď vám elektromobil ukáže „prádznu“ batériu, ešte stále máte využiteľný dojazd na niekoľko kilometrov. To len, aby ste neboli v strese, ak už vidíte nulu či čiarky na palubnom počítači.
Toyota bZ4X je veľké SUV so svetlou výškou, ktorá ho predurčuje vyraziť aj mimo asfaltu. Dokonca sme si vo Valčianskej doline vyskúšali brodenie, kde nás elektromobil presvedčil, že si vie poradiť aj necestami, na ktoré sa mnohí z vás ani nedostanú.
To, že bZ4X nechce byť len elektromobilom do mesta ukáže v praxi režim X-MODE, ktorý majú verzie s pohonom 4×4 (AWD). Tu je dobré spomenúť rozdiel, pri predokolke máte k dispozícii 150 kW elektromotor s výkonom 204 koní, no pri verzii AWD máte 2 totožné 80 kW elektromotory na prednej a zadnej náprave so spoločným výkonom 217 koní. Ide pritom o permanentnú štvorkolku.
X-MODE je malý zázrak, s ktorým prejdete aj náročnejší terén. V móde SNEH/ŠOTOLINA znižuje pretáčanie kolies na klzkom povrchu, naopak v móde HLBOKÝ SNEH/BLATO umožní kolesám pohybovať sa vpred preklzom po snehu, piesku alebo aj blate. Funguje to bravúrne, hardvérový ovládač X-MODE je pritom ľahko dostupný priamo pri voliči jazdy. Funguje do rýchlostí 40 km/h.
K dispozícii máte aj asistenta zjazdu z kopca a samozrejme máte možnosť aj kontroly trakcie, ktorá sa zruší pri rýchlosti nad 20 km/h. Sneh, ľad, blato, voda… všetko sme si vyskúšali a Toyota bZ4X nás nesklamala, naopak, ukázala že zvýšený podvozok na úrovni 17,7 cm tu nie je náhodou.
Príjemným prekvapením je aj veľký rázvor, až 2 850 mm! Priatelia, to je ďaleko viac ako pri RAV4, a presne toľko, koľko má obrovská Toyota Highlander. Takto je vo vnútri skutočne veľa miesta, čo sa však žiaľ nedá povedať o priestore nad hlavou, kde môžu mať vyššie postavy problém. Sedí sa totiž pomerne vysoko a ak máte aj panoramatickú strechu, najmä vzadu sa vám bude sedieť menej pohodlne.
Z technologického hľadiska tu dostanete všetko, čo dnes Toyota ponúka. Teda množstvo asistenčných systémov združených pod označením T-Mate s praktickým ovládaním na volante. Nechýba aplikácia a v strede palubnej dosky máte obrovský 12,3-palcový dotykový displej, na ktorom si môžete bezdrôtovo zobraziť aj Apple CarPlay či Android Auto. Škoda len, že displej je odklonený od vodiča, želali by sme si to naopak.
Celkovo ide o mimoriadne komfortný elektromobil, ktorý nielen zvonku, ale i zvnútra pôsobí tak trochu ako zo sci-fi filmu. No musíme uznať, že sa nám páči a práve vo Valčianskej doline nám Toyota bZ4X ukázala, že pri testoch sa nemusíme zaoberať len dojazdom. Ten totiž v praxi, často pri nabíjaní doma a dostatočnej kapacite batérie ani neriešite, a na dlhších cestách sú tu výkonné nabíjacie stanice.
Ak vás bZ4X zaujala, vedzte, že jej cena začína na 48 990 eurách, no vo výbave Premiere Edition, kde dostanete aj solárnu strechu, spomínaný X-MODE a pohon 4×4, zaplatíte minimálne 65 490 eur. Tešíme sa už na plnohodnotný test, Toyota bZ4X v nás totiž zanechala mimoriadne dobrý dojem.
A priatelia, ak máte radi namiesto textu obraz, páči sa, pripravili sme z prvej jazdy aj krátke video.