Spoločnosť Nyobolt so sídlom v Cambridge v Spojenom kráľovstve má ambíciu vyvinúť batériu, s ktorou sa elektrické vozidlo (EV) dokáže nabiť za 5-minút. Tým by elektromobil z hľadiska doby nabíjania v podstate dosiahol paritu tankovania plnej nádrže auta so spaľovacím motorom. Pomôcť majú materiály ako niób a wolfrám.
Isteže, doba nabíjania závisí aj od kapacity konkrétnej batérie, ale takéto ultra-rýchle nabíjanie by určite odbúralo jednu z bariér, ktoré bránia mnohým potenciálnym záujemcom rozhodnúť sa pre elektrické auto.
Startup Nyobolt využíva výskum v oblasti batérií, ktorý vyvinula Prof. Clare Philomena Grey z Cambridge University. Anódy batérie Nyobolt používajú niób, sivý, kryštalický kov, a volfrám, vďaka ktorým sa nabíjajú rýchlejšie.
Zdá sa, že startup získal dôveru investorov, ktorá sa manifestovala v podobe 59 miliónov dolárov na financovanie vývoja a výroby. Vďaka investícii od spoločnosti H.C. Starck Tungsten Powders, stopercentnej dcéry spoločnosti Masan High-Tech Materials so sídlom v Hanoji (najväčšieho výrobcu produktov z volfrámu strednej triedy mimo Číny), môže Nyobolt rozšíriť svoje výskumno – vývojové a výrobné centrá v Spojenom kráľovstve a USA, ako aj program recyklácie batérií. H.C. Starck Tungsten Powders má prístup k najväčším svetovým zásobám volfrámu mimo Číny, takže jej investícia do Nyobolt dáva zmysel.
Firma uviedla, že jej technológia umožňuje nabiť batérie na 90 % kapacity za menej ako päť minút, pričom desaťnásobne zlepšila výkon a odolnosť. Čo presne tieto čísla znamenajú, momentálne nie je jasné, ale 10-násobné zvýšenie energetickej hustoty je s najväčšou pravdepodobnosťou nereálne.
Podľa agentúry Reuters vedenie spoločnosti Nyobolt tvrdí, že v súčasnosti sa zameriava na vývoj batérií pre vysokovýkonné pretekárske EV. To je rozumné, lebo pri pretekárskych autách by takéto ultra-rýchle nabíjanie bolo veľkým prínosom. Nové batérie by mohli byť pripravené na použitie v modeloch EV pre masový trh koncom tohto desaťročia.
Či bude táto technológia mainstreamom v budúcich elektromobiloch, je dnes ťažké predpovedať. Niób je pomerne široko dostupný kov, takže by nemal byť problematickým kúskom skladačky nových batérií. To ale neplatí o wolfráme. Tento kov s vysokým bodom tavenia, ktorý sa hojne využíval v klasických žiarovkách so žeraveným vláknom, je pomerne vzácny. Pri produkcii miliónov batérií pre EV ročne by mohol nastať problém s dodávkami.