- #E-mobilita
- 6 min.
- 19.8.2021
Elektromobil Mercedes-Benz EQS je už na Slovensku, prvé dojmy sú fantastické!
Mercedes-Benz priniesol na Slovensko svoju prémiovú elektrickú novinku s označením EQS. Najvyššia trieda S sa dočkala plnohodnotnej elektrifikácie so skutočnou noblesou. Maximálny komfort kombinuje s nadpriemernými parametrami dojazdu či možnosťami nabíjania. Prvé stretnutie nás skutočne oslovilo.
Daimler sa aj tento rok otvára elektrifikácii svojich modelov. Len počas tohto roka priniesli na trh dvojicu plne elektrických áut. Menšie kompaktné SUV Mercedes-Benz EQA a rodinnú luxusnú dodávku EQV. Záver letných mesiacov prináša celkom iný pohľad na elektromobily.
Mercedes prichádza do predaja s elektrickou verziou triedy S pod označením EQS. Ide o kľúčový model nielen pre samotnú automobilku, ale aj elektrickú mobilitu vo všeobecnosti. Pre elektromobily je najdôležitejší dojazd a výkon, respektíve rýchlosť nabíjania. Mercedes-Benz EQS v oboch parametroch exceluje, pričom z pohľadu dojazdu ide o absolútnu jednotku.
Aspoň takýto pohľad nastavujú prezentované parametre. Mercedes-Benz EQS je už na Slovensku a my sme sa mohli zúčastniť prvej statickej prezentácie. Tá sa uskutočnila v priestoroch pekného pezinského zámku Šimák. Nakoľko teda išlo o statickú prezentáciu, na EQS sme zatiaľ nemohli jazdiť. Prvé dojmy sme tak získavali najmä z nového špecifického dizajnu exteriéru a luxusného interiéru.
Síce išlo iba o krátke stretnutie, už to na nás zanechalo veľmi dobrý dojem. Už na prvý pohľad je vidieť, že EQS je TOP trieda v kategórii sedanov. Dizajn prednej masky je mierne kontroverzný a nemusí sadnúť každému, Mercedes-Benz však priniesol ten najlepší kompromis medzi dobrým vizuálom a funkčnosťou.
EQS je jednotka aj v aerodynamickom odpore. Hodnota 0,20 cd je najnižšia medzi všetkými sériovo vyrábanými vozidlami. Pri elektromobile ide o veľmi dôležitý údaj, nakoľko nízky odpor znamená nižšiu spotrebu a aj lepší dojazd. Ako celok ale EQS vyzerá skutočne veľmi dobre a dobrú aerodynamiku zabezpečili aj malými detailmi.
Napríklad, rúčky sú zapustené do dverí. Detailov, ktoré stoja za zmienku, je tu skutočne veľké množstvo. Dizajnéri sa vyhrali aj s privítaním vodiča. Ak sa k autu priblíži majiteľ s kľúčom, rúčky dverí sa automaticky vysunú. Keď sa ale priblíži k dverám, tie sa aj samé otvoria. Po nasadnutí a stlačení brzdy sa následne aj samé zavrú.
Táto funkcia na nám prezentovanej verzii ešte nebola prítomná a do áut sa dostane pomocou aktualizácie v priebehu budúceho roka. Zaujímavosťou tiež je, že predná kapota sa na EQS nedá vôbec otvoriť. Zatiaľ čo iné automobilky sú kritizované za to, že nevyužívajú priestor vpredu na menší predný kufor, Mercedes-Benz si z toho zjavne ťažkú hlavu nerobí.
Prečo sa tak rozhodli nie je jasné, ale miesta na batožinu je naozaj dosť v štandardnom kufri vzadu. K dispozícii tu je až 610 litrov, čo je určite nadpriemer. Možno sa pýtate, ako si nalejete kvapalinu do odstrekovačov, keď sa nedá otvoriť predná kapota. Mercedes na toto samozrejme myslel a otvor pre doliatie kvapaliny nájdete nad ľavým predným kolesom.
Po otvorení dverí a nasadnutí na akékoľvek miesto vás obkolesí maximálny komfort. Kvalitné materiály, precízne obšívanie a lícovanie dielov, veľmi komfortné sedačky s odvetrávaním, panoramatická strecha či veľmi dobre známe vankúšiky na opierku hlavy. Najviac pozornosti si samozrejme získava masívny, až 55 palcový Hyperscreen.
Vodič a spolujazdec sú obklopení masívnymi tromi veľkými displejmi. Jeden sa nachádza priamo pred vodičom, kde sú vyobrazené budíky so všetkými dôležitými údajmi. Stredný displej je najväčší a je skutočne obrovský. Mal som pocit, ako keby som mal po pravej strane televízor.
Pre spolujazdca je tu taktiež vyhradený displej, ktorý je síce menší, ale po funkčnej stránke nie je obmedzený. Spolujazdec sa teda vie dostať k totožným informáciám a funkciám, aké sú na hlavnej stredovej obrazovke. Pre všetkých fanúšikov elektromobilov je zaujímavý údaj o dojazde.
Mercedes-Benz EQS je možné kúpiť s dvomi verziami batérie a aj výkonom. Tá väčšia má kapacitu 107,8 kWh a podľa WLTP metodiky dokáže zabezpečiť dojazd na jedno nabitie až 770 kilometrov. V niektorých materiáloch sa dokonca spomína hodnota 780 kilometrov. Samozrejme, takéto čísla v reálnej prevádzke neočakávame, no ak by sme sa k nim mohli aspoň priblížiť, bolo by to naozaj skvelé.
Už teraz je isté, že EQS ponúka dostatočnú rezervu na to, aby ste prešli z Bratislavy do Košíc bez nabíjania a s peknou rezervou. Pre zaujímavosť som do navigácie skúsil zadať dva ciele – Košice a Krk v Chorvátsku. Navigácia v elektromobiloch Mercedes-Benz vie s veľkou presnosťou odhadnúť spotrebu na danej trase, teda aj nutné zastávky na nabíjanie.
Prezentované Mercedes-Benz EQS bolo nabité na 54 percent a zostávajúci dojazd bol 336 kilometrov. S takýmito hodnotami počítala aj navigácia. Aby sme sa dostali s poloprázdnou batériou do Košíc, stačilo by nám zastaviť sa na 12 minút na nabíjačke a do metropole východu by sme dorazili s 10 percentami.
Cesta do Chorvátska by taktiež nebola problém. Navigácia počítala s dvomi zastávkami na nabíjanie, ktoré by celkovo zabrali 36 minút a na Krk by sme opäť prišli s 10 percentami. S plne nabitou batériou by bola situácia v oboch prípadoch diametrálne odlišná. Aj tieto údaje dokazujú, že EQS prináša celkom iný pohľad na elektromobilitu. Určite stojí za zmienku, že Mercedes-Benz dáva nadpriemernú záruku na akumulátor v trvaní 10 rokov alebo 250 tisíc kilometrov.
Čo sa týka výkonu, verzia EQS 580 je vybavená dvojicou motorov s výkonom 385 kW a krútiacim momentom 855 Nm. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže už za 4,3 sekundy. Menej výkonná verzia s označením 450+ má výhradne zadný motor s výkonom 245 kW a krútiacim momentom 568 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,2 sekundy.
Mercedes-Benz EQS je možné kúpiť už aj na Slovensku za cenu od 113 970 €.