Počas prezentácie nového modelu Peugeot 2008 som mal jedinečnú šancu vyskúšať si aj nový Peugeot e-2008, ktorý predstavuje najnovší pohľad na elektromobilitu z dielne tejto francúzskej automobilky.
Ak by sme vedľa seba postavili predchádzajúcu generáciu Peugeotu 2008 a tú novú, hneď na prvý pohľad je každému jasné, že novinka pôsobí dospelejšie a podstatne dravejšie. Už to nie je také to malé, hravé a kompaktné SUV, alebo crossover do mesta. Automobilka totiž pri tvorbe dizajnu využila všetky moderné prvky, ktoré nájdeme na iných modeloch.
Práve preto nájdeme na prednej maske moderné Full LED svetlá, ktorým nechýba denné svietenie v tvare pazúrov, podobne ako napríklad v prípade modelu Peugeot 508. Nový Peugeot 2008 tak pôsobí dospelejšie a určite si ho s iným crossoverom na ceste nepomýlite.
Rovnako nechýba známy LED podpis ani v prípade zadných svetiel. Tie sú podobne, ako v prípade iných modelov značky prepojené čiernou lištou. Oblé tvary predchádzajúceho modelu nahradili ostrejšie hrany, ako aj zlomy tvarov. Vďaka nim zaujme Peugeot 2008 okamžite aj v prípade, že sa nepohybuje.
Okrem toho v prípade novinky narástli aj rozmery, ktoré dokonca prekonávajú aj model 308. Oproti minulosti je tak nový Peugeot 2008 až o 141 mm dlhší a 31 mm širší. Rázvor sa pritom zastavil na hodnote 2 650 mm, čo je oproti predchodcovi o 112 mm viac.
Jediné, čo sa v prípade Peugeotu 2008 znížilo je výška a to aj napriek tomu, že pri pohľade na neho by ste možno povedali, že to ani nie je pravda. Pôsobí nielen o niečo vyšší, ale hlavne priestrannejší. Našťastie tento pocit budete mať aj v prípade, ak si do neho sadnete.
Je jasné, že interiér je rovnako od základu prepracovaný. Rozdiel vidieť nielen v použitých materiáloch, ale napríklad aj v usporiadaní. Novinkou je digitálny prístrojový panel, ktorý podobne ako Peugeot 208 disponuje 3D grafikou. Automobilka toto nové riešenie označuje ako i-Cockpit 3D a musím uznať, že vyzerá veľmi dobre.
Na fotografiách je však problémom zachytiť jeho 3D zobrazenie, takže ak si chcete užiť tento nový prístrojový panel, určite si nájdite showroom Peugeotu a sadnite si za volant 2008. Budete milo prekvapení. Údaje na prístrojovom paneli sú vďaka tomuto riešeniu lepšie čitateľné a najmä v prípade navigácie, budete ľahšie vedieť, kam presne a kedy máte zabočiť.
Samotný prístrojový panel je umiestnený vyššie a pre ovládanie auta máte k dispozícii kompaktný a zrezaný volant. Množstvo informácií, ako aj ich umiestnenie na paneli si môžete podľa potreby prispôsobiť. Nechýbajú teda rôzne režimy, medzi ktorými viete rýchlo prepínať.
Pre multimédiá je k dispozícii nový panel multimediálneho systému, ktorý nájdete v strede palubnej dosky a vystupuje z nej. Ten samozrejme ponúka všetko potrebné a to vrátane pripojenia smartfónu prostredníctvom technológií Apple CarPlay, alebo Android Auto.
Nechýba ani možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu, pre ktorý je vytvorený samostatných odkladací priestor. Čo sa mi však páčilo viac je priestor, ktorý vznikne odklopením dvierok. Peugeot myslel pri jeho navrhovaní na využívanie auta a tak si v tomto priestore bez problémov viete umiestniť smartfón, na ktorom môžete mať napríklad zobrazenú navigáciu.
Samozrejme nový Peugeot 2008 bude dostupný tak s benzínovými trojvalcami, ako aj naftovými štvorvalcami s výkonom od 75 kW až po 114 kW v prípade benzínu, alebo 74 kW a 96 kW v prípade naftového agregátu. Mňa však viac zaujala elektrická verzia Peugeot e-2008.
Páči sa mi myšlienka, že Peugeot sa snaží aby používatelia nevideli veľký rozdiel medzi konvenčným a elektrickým modelom. Elektrický Peugeot e-2008 tak nekričí z diaľky, že nemá konvenčný motor a rozdiely si všimnete iba pri detailnejšom pohľade.
Patrí medzi ne napríklad iná maska chladiča, ktorá používa časti lakované do farby karosérie, alebo malé znaky „e“, ktoré nájdete umiestnené okolo karosérie. Inak však nie je jednoduché rozoznať čisto elektrickú verziu od tej bežnej. Pritom Peugeot e-2008 je úplne iným autom.
O energiu sa v jeho prípade stará batéria s kapacitou 50 kWh, ktorá poháňa elektromotor s výkonom 100 kW. Krútiaci moment je 260 Nm a podľa normy WLTP udáva Peugeot pre model e-2008 dojazd 310 km. Keďže som nemal možnosť vyskúšať si reálny dojazd, neviem tento údaj potvrdiť, ani vyvrátiť. Zo skúseností však vieme, že ten reálny bude o niečo nižší.
Čo sa nabíjania týka tak palubná nabíjačka Peugeotu zvládne nabíjanie výkonom 11kW, čo v konečnom dôsledku znamená, že v prípade využitia wallboxu môžete batériu naplno nabiť už za 5 hodín 15 minút. V prípade, ak by ste využili bežnú 220 V sieť pripravte sa na 17 hodín nabíjania.
Potešením je však to, že Peugeot e-2008 ponúka 100 kW rýchlonabíjanie, takže v prípade ak využijete verejnú nabíjačku s podporou takéhoto výkonu, môžete sa na 80 % kapacity batérie dostať už za 30 minút. Peugeot poskytuje na samotnú batériu záruku 8 rokov, alebo 160 tisíc kilometrov.
Podobne, ako množstvo iných elektromobilov, aj Peugeot e-2008 využíva rekuperáciu energie. Pre jej aktiváciu však nemáte k dispozícii stupne, ale len len možnosť priameho spustenia. To sa vykonáva priamo voličom prevodovky a v tomto momente dôjde k aktívnejšiemu brzdeniu.
Peugeot e-2008 bude ponúkať aj možnosť diaľkového prístupu k vozidlu prostredníctvom aplikácie My Peugeot. Vďaka nej budete vedieť sledovať stav nabitia batérie, prípadne si jej nabíjanie nastaviť, či na diaľku spustiť vyhrievanie, alebo klimatizovanie interiéru vozidla.
Čo sa samotnej jazdy týka, tak sa Peugeot e-2008 vo svojej podstate správa tak, ako iné vozidlá podobnej kategórie s tým rozdielom, že v jeho prípade nie je počuť žiadny zvukový prejav motora. Pocitová dynamika však každopádne predčí matematicky vyjadrené hodnoty výkonu.
Automobilka však v prípade nového modelu Peugeot 2008 myslela aj na bezpečnosť a tak môžete mať svoj model, vrátane modelu e-2008 vybavený aj zástupom asistenčných systémov, ako je napríklad adaptívny tempomat, či rozpoznávanie dopravných značiek.
To je dokonca obohatené o nové značky, ako je napríklad značka STOP, prípadne zákaz predbiehania, alebo jednosmerka. Okrem neho nechýba varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, alebo sledovanie pozornosti vodiča, či automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel.
Nový systém pre sledovanie opustenia jazdného pruhu v kombinácii s ostatnými systémami ponúka autonómne riadenie úrovne 2. Vďaka tomu auto nielen o opustení pruhu informuje, ale ak sú splnené všetky podmienky vie do riadenia aktívne zasiahnuť.
Vozidlo sa tak počas jazdy nepohybuje od jedného pruhu k druhému, ale drží sa matematického stredu. Celkovo tak jazda pôsobí vyváženejšie a nemáte pocit, že by ste sa od čiar odrážali. Samotný systém je možné aktivovať samostatným tlačidlom, takže v prípade, že by vám jeho fungovanie nevyhovovalo, viete ho jednoducho deaktivovať.
Peugeot 2008 a Peugeot e-2008 sú vydarené mestské SUV, ktoré prinášajú moderný dizajn a dávku nových asistenčných systémov a technológií. Už teraz sa tešíme na test novinky v našom domácom prostredí, kde si najmä v prípade elektrickej verzie budeme vedieť overiť nielen dojazdy, ale aj množstvo iných parametrov.