- #Autá
- 2 min.
- 19.11.2019
Elektromobil a „spaľovák“ objektívom termokamery. Kde strácajú najviac energie?
Súboj elektromobilov a klasických áut so spaľovacím motorom je v oblasti ekonomickej efektívnosti stále relatívny, no z pohľadu energetickej efektivity je to inak. Stačí sa na nich pozrieť pomocou termokamery.
Elektromobily môžeme od bežných áut so spaľovacím motorom rozoznať jedine podľa dizajnu, alebo pomocou sluchu. Ak by sme však mali možnosť vidieť väčší rozsah žiarenia, na pohľad by sme ich vedeli rozoznať okamžite aj v prípade, že by mali identický dizajn. Britská fyzička Helen Czerski to dokázala v praxi pomocou kamery FLIR T1K HD.
Dr. Czerski navštívila s touto kamerou výstavu Fully Charged Live 2019, na ktorej sa to doslova hemžilo elektromobilmi všetkých druhov a značiek. Mala tak možnosť porovnať, aké množstvo a z akých miest vyžarujú teplo elektromobily v porovnaní s autami s bežným spaľovacím motorom.
Už pri prejazde elektromobilu Tesla Model S je viditeľné, že najteplejším prvkom na ňom sú predné pneumatiky a brzdy. Pri pohľade pod vozidlo môžeme vidieť, že teplo vyžaruje aj podvozok, kde sú umiestnené batérie. Aj tie sa však najmä vďaka chladeniu a izolácii zahrievajú maximálne na 22 stupňov Celzia.
Nový Nissan Leaf postavený vedľa 12-ročného Fordu Focus s deaslovým motorom na termokamere takmer nevidno. Jeho teplota sa totiž príliš nelíši od teploty vozovky a okolia, zatiaľ čo Ford Focus na zábere krásne žiari. Spaľovací motor tak v podstate stráca energiu, ktorá je v prípade elektromobilu z väčšej časti investovaná do pohybu.
Ani elektromobily samozrejme nie sú dokonalé, najmä po dlhšej jazde na dráhe môžeme na zámeroch z termokamery vidieť, ako ich batériové moduly pod záťažou produkujú toľko tepla, že ich podvozky v termovízii doslova svietia. Pri elektromobiloch však môžeme ešte predpokladať, že sa ich energetická efektivita v najbližších rokoch výrazne zlepší, zatiaľ čo pri „spaľovákoch“ vidíme skôr stagnáciu, ktorú pripustila aj spoločnosť Daimler.