Elektromobilita je dnes trendy. Ak o nej aj niekto pochyboval, tak s výrazne rastúcimi cenami klasických palív na svoju stranu váh priberá stále viac vodičov. Má to však zmysel aj v prípade elektrických skútrov? Skúsili sme nájsť odpoveď pri testovaní elektrickej novinky Piaggio 1.
Na rovinu, v redakcii na skútroch bežne nejazdíme, ani ich pravidelne netestujeme, ale e-skúter sme si trúfli vyskúšať. V našom okolí však máme viacero známych, ktorí jazdia na skútroch, najmä na 125-kách, kde vám stačí aj „klasický“ vodičák. Takýto výborne vybavený skúter kúpite do 3 000 eur, napríklad mimoriadne obľúbený model Honda PCX 125, alebo z dielnie Piaggio je to štýlový Liberty 125. Takýto skúter má výkon 11 koní (8,1 kW) a prejdete s ním na plnú cez 200 km. Navyše ho dotankujete kdekoľvek. Spotreba sa pohybuje na úrovni 2,5 l/100 km. Pri súčasných cenách sú tak náklady na 100 km na úrovni do 5 eur.
Náš testovaný model patril k výkonnejšej verzii Piaggio 1, niesol označenie Active a kúpite ho za 4 199 €. Zdá sa vám to dosť? Aj nám. De facto, podobne ako pri elektromobiloch, aj v prípade e-skútrov si za elektromobilitu poriadne priplatíte. Taktiež sa musíte zmieriť s menším dojazdom a…čo nás asi najviac mrzí aj s nižšou maximálnou rýchlosťou. Prečo nás to mrzí? Maximálka 60 km/h totiž robí z Piaggio 1 e-skúter, s ktorým si to mimo mesta namierite málokedy, ak vôbec. Po okreskách by ste totiž poriadne brzdili premávku, nehovoriac o nabíjaní… ale o tom neskôr.
Čo treba uznať, tak Piaggio 1 je pekná štýlovka. V nami testovanej žltej farbe doslova žiari. Dizajn je moderný a efektne pôsobí zadná náprava v hliníkovom prevedení, rovnako aj pohodlné veľké sivé sedadlo či čierne prvky po celom tele e-skútra. Výhodou je aj nižšia hmotnosť, 94 kg vrátane batérie je výborná hodnota. Takýto e-skúter bude ľahký na manipuláciu pre každého bez rozdielu veku či pohlavia.
Poďme však na to podstatné, dojazd na batériu. Keď sme si skúter preberali potešil nás údaj na plne digitálnom displeji. 64 km pri 77 % batérii znelo dobre. Ale pozor, ide o hodnotu pre režim ECO. Prečo to je trochu problém? Lebo v ECO režime viete jazdiť s maximálkou len 30 km/h. A to nie je do žiadneho mesta na Slovensku postačujúce, možno tak do talianskych uličiek prímorských mestečiek.
Režim SPORT, v ktorom môžete jazdiť aj rýchlosťou 60 km/h, ukázal už úplne inú hodnotu – 37 km. Ok, poviete si na jazdu po meste to postačí. V podstate áno, ale my sme Piaggio vyskúšali aj mimo Bratislavy.
Čo treba pochváliť je samotná jazda a ticho! Ak nám niečo prekáža na motorkách, prípadne skútroch je ich hlučnosť. Tu si užijete ticho, navyše aj zrýchlenie poteší. Motor má síce len 2 kW (3 kW v tzv. špičkovom výkone), čo je asi tretina výkonu 125-ky, no na e-skúter to postačí. Jazda vás bude baviť. Displej je prehľadný, vidíte veľkými číslicami aktuálnu rýchlosť a vždy máte v zornom poli aj dojazd. Viditeľnosť displeja je taktiež vynikajúca a to aj na priamom slnku.
To čo nám prekážalo je, že ak naštartujete v režime ECO, počas jazdy ho už nezmeníte. Musíte zastaviť. Rovnako tak neurobíte ani z režimu SPORT. Možno sme na to len neprišli, ale režimy jazdy sme počas jazdy prepnúť nedokázali. Samotné štartovanie, resp. uvedenie e-skútra do režimu jazdy je navyše pomerne zdĺhavé, musíte držať tlačidlo MAP niekoľko sekúnd.
Teraz budeme možno mnohým na posmech, ale jednoducho chýbala nám navigácia. Pozeráme sa na veľký 5,5-palcový LCD displej, kde si nezobrazíte okrem potrebných údajov na jazdu nič. Chce to držiak na telefón, pokiať nepoznáte prostredie kde sa pohybujete.
Batéria je ukrytá pod sedadlom. Ak ju chcete nabiť, môžete ju jednoducho vytiahnuť a zobrať k sebe domov, alebo ju môžet nabíjať priamo – vždy však musíte zodvihnúť sedadlo. Čo však zamrzí, ak so sebou budete nosiť aj nabíjačku, na prilbu už žiadne miesto pod sedadlom nezostane.
Samotné nabíjanie trvá dlho. Počítajte približne 5 hodín. Navyše samotný nabíjací kábel s adaptérom pripomína skôr doma zmontované zariadenie s ventilátorikom, ktorý je mimochodom poriadne hlučný. Nabíjať batériu v miestnosti, kde chcete aj fungovať, nie je vhodné. Najmä v noci vám to môže veľmi prekážať.
Manipulácia s batériou a pripájaním konektorov je však navrhnutá veľmi dobre. Budete mať dôveru, že všetko je bezpečné. Asi najviac vás však bude mrzieť dojazd. Je to e-skúter vyslovene len do mesta. Zabudnite na výlet okolo Slovenska, rovnako zabudnite na výlet trebárs do blízkeho väčšieho mesta. Tam sa síce dostanete, reálne prejdete v režime SPORT (iný by sme ani nepoužívali) do 50 km. No ale, kde sa budete niekoľko hodín nabíjať?
A to je kameň úrazu celého e-skútra Piaggio 1. Mysleli sme si, že toto bude geniálne riešenie napríklad na dochádzanie zo satelitu do Bratislavy. Lenže, napríklad Senec-BA-Senec dáte len tak tak na jedno nabitie. Ideálne ak by ste v Bratislave nemali viac zastávok, lebo domov sa už možno nedostanete, ak sa nenabijete. Nehovoriac o tom, že nájsť trasu, kde viete ísť maximálne 60 km/h nie je jednoduché, nechcete byť brzdou premávky.
Vyskúšali sme si to. V Senci ranný rozvoz detí do školy, cesta do BA. Zo 100 % nabitej batérie a po prejdení 33 km nám zostalo po príchode do redakcie 36 % batérie. Ak by sme nemali čas a možnosť nabíjať v redakcii, domov by sme už neprišli.
Pre koho je e-skúter určený? Je drahší ako dlhé roky obľúbené skútre, ktoré si bežne motoristi kupujú. Reálna úspora pri prevádzke tu síce je, keďže dokážete jazdiť s 2,3 kWh batériou približne len za 40 centov/100 km. Ale… kedy sa vám vráti príplatok viac ako 1 000 eur?
Ak hľadáte vyslovene ekologický, moderný a relatívne bezpečný prostriedok na dopravu po meste, e-skúter Piaggio 1 môže dávať zmysel. Rozhodne je výhodou okrem nízkych nákladov na prevádzku aj nižšia hmotnosť, komfort jazdy, tichosť a výborná manévrovateľnosť. Ak ste si mysleli, že by ste na takomto e-skútri dokázali dochádzať zo satelitu alebo si urobiť sem tam výlet po mestách na Slovensku, tu skôr hľadajte inú alternatívu. Ale štýlovka to je, to mu treba uznať.
Mimochodom Piaggio 1 má aj aplikáciu, žiaľ spárovať e-skúter sa nám počas testu nepodarilo ani po viacerých pokusoch.