- #E-mobilita
- 3 min.
- 21.7.2022
Elektrická motorka z Afriky môže dobyť svet, cenovo sa vyrovná tým spaľovacím
Švédsko-kenská spoločnosť ROAM predstavila svoju prvú komerčnú elektrickú motorku. ROAM Air bola navrhnutá pre africké mestské i vidiecke prostredie, no nestratila by sa ani na európskom trhu. Zaujme parametrami, ale aj cenou.
Elektrifikácia osobnej prepravy je celosvetovým fenoménom a dokazuje to aj ROAM, švédsko-kenská spoločnosť pôvodne založená v roku 2017 pod názvom Opibus, ktorej história sa začala písať na jednej z najprestížnejších technických univerzít vo Švédsku. S nedávnou zmenou názvu je teraz pripravená predstaviť svetu svoj prvý komerčný výtvor, ktorým chce urobiť dieru do africkej mobility.
Prioritou pri vývoji elektrickej motorky primárne určenej pre africký trh bolo dosiahnutie čo najvyššej nosnej kapacity, dojazdu a maximálnej rýchlosti. Spoločnosť však zároveň musela brať do úvahy aj chýbajúcu infraštruktúru, ktorá sa podpísala pod spôsob úschovy energie a nabíjanie.
ROAM Air má energiu uloženú v dvoch vyberateľných batériách s kapacitou 3,24 kWh (celkovo 6,48 kWh), ktoré by mali spoločne vystačiť na prejdenie zhruba 180 kilometrov na jedno nabitie. Batérie sa nabíjajú mimo tela motorky, spoločnosť však počíta aj s ich možnou výmenou na špeciálnych staniciach. Plné nabitie by malo trvať zhruba 4 hodiny.
Maximálna rýchlosť motorky je 90 km/h a hoci váži len 135 kilogramov, naraz unesie náklad s hmotnosťou až do 220 kilogramov. Dojazd motorky sa bude odvíjať aj od použitia jedného zo štyroch jazdných režimov: Eco, Standard, Power a Sport. Príjemným doplnkom je prítomnosť USB portu pre nabíjanie menšej elektroniky, napr. smartfónu.
Spoločnosť ROAM sa podarilo nedávno získať investíciu od africkej spoločnosti zaoberajúcej sa elektrickou mobilitou v celkovej výške 7,5 milióna dolárov a zároveň získať zákazku od spoločnosti Uber na dodanie vyše 3 000 elektrických motoriek, ktoré jej má dodať v priebehu budúceho roka.
ROAM Air bude na africkom trhu v predaji za 1 500 dolárov, čo je podľa spoločnosti zhruba rovnaká suma, za akú sa v priemere predávajú porovnateľné motorky so spaľovacími motormi, ich dlhodobá prevádzka má byť však až o 70 % drahšia.