- #Xbox
- 11 min.
- 13.3.2022
Elden Ring – môže to byť hra roka, ak budete pre ňu ochotní zomrieť tisíc ráz
Výhody
- otvorený svet
- voľnosť a váš postup
- bojový systém a viac noviniek
- odkrývanie miest a bossov
- grafika a hudba
- rozsah
Nevýhody
- málo prístupné pre veľa hráčov
- občas hnevá kamera
- opakovaná náplň po čase
Elden Ring je jedna z najočakávanejších tohto roka. Mieša v sebe prísľub zaujímavého scenára od tvorcu Hier o tróny a navyše pochádza zo štúdia, ktoré sa v poslednej dekáde preslávilo silnými hrami a dokonca si vytvorilo vlastný podžáner (tzv. Souls, odvodený z ich sérií Demon Souls a Dark Souls). Teraz pridali aj nový element (otvorený svet), preto sa od prvých dní vynáša hra do nebies a získava 100% hodnotenia. A pre istú časť hráčov to môže byť parádny titul – na druhej strane to však nie je prístupná hra pre každého.
Pre nováčikov
Elden Ring je tuhá akčná RPG. Sólo výprava vedie vášho hrdinu bez partie či pomocníkov (s výnimkou koňa Torrenta na presun na dlhšie vzdialenosti) za vlastným cieľom v otvorenom svete. Núti vás prebádať rôzne končiny a časom zistíte, že cesta na koniec vedie cez porazenie piatich bossov. Akurát musíte byť dostatočne silní, mať zmapovaný súbojový systém, ovládať vlastné zbrane i poznať slabiny nepriateľov.
Obtiažnosť hry je nastavená ukrutne vysoko a v hre umierate prakticky neustále. Od začiatku nie je problém, že vás aj bežný nepriateľ skolí na dve-tri rany. Vašou úlohou je osvojiť si zbrane, pohyb a súbojový systém. Do výbavy neustále investujete, hra má bohato prepracovanú výrobu všakovakých predmetov. Celý svet je preplnený rastlinami, surovinami a nájdete ich na každom kroku, len ich vyzbierať.
Funguje aj vývoj postavy, riešite ho kúpou jednotlivých vlastností za runy. Vylepšujete si viaceré atribúty, ide to pomaly a postava sa nedá úplne „prelevelovať“ v štýle, že raz bude oveľa silnejšia ako oponenti a zrazu sa vám časť sveta výrazne uľahčí. Nie, tu sa zapotíte vždy, ale ten vyšší level vám môže dať extra dielik zdravia alebo zbraň viac vyžiera z ukazovateľa protivníka, takže vývoj netreba opomenúť.
Samotné runy získavate zabíjaním nepriateľov v otvorenom svete. Treba ich investovať čo najskôr do predmetu u obchodníka alebo vývoja, lebo pri vašej smrti vzniká klasický kolobeh hry. Ak zomriete prvý raz, runy ostanú na mieste vašej smrti. Ak znova a nestíhate si ich dovtedy vyzdvihnúť, prídete o ne nadobro. Toto je klasický princíp Souls hier a platí aj u Elden Ring – a ak si ho neosvojíte, budete veľmi frustrovaní. A to ešte nehovorím o tom, že môžete odpočívať na stanoviskách, no po vašej pauze sa nepriatelia resetujú a treba ich hlušiť nanovo, ak sa chcete prebojovať do minulej či ďalšej lokality.
Teraz si možno poviete, či taký herný štýl niekoho baví. Lebo postava je maličká, často oslabená a stojí proti ozrutám celého sveta, pričom ste ako také malé koliesko v obrovskom stroji. Ale áno, prechádzanie tých hier býva frustrujúce, ale po vyčistenej lokalite alebo zdolaní bossa príde ten pocit satisfakcie. Ak vydržíte hrať…
Pre fanúšikov Souls
Tak úvod pre nováčikov máme za nami a borci znalý formátu Demon Souls, trilógie Dark Souls, Bloodborne či naposledy Sekira môžu zbystriť pozornosť. Majstri z From Software sú vo forme a vynájdený herný štýl si naďalej piplajú a prichádzajú s viacerými rozšíreniami i možnosťami.
Po dejovej stránke budete prekvapení, že George R.R. Martin sa nevypol k nezabudnuteľnému výkonu, čaká vás skôr variácia na minulé hry. Intro prednáša dramatický hlas a so zaťatými zubami predstavuje rozbitie titulného Elden Ringu na franforce, ktoré treba zbierať a predstaví aj päť bossov, ktorých treba poraziť. I vás s malou šancou na úspech. Mytológia sveta je však niečím zaujímavá – je to neznáme neprebádané fantasy a ak prejavíte záujem, postupne ho môžete odhaľovať. Aké príšery a obyvatelia tu sú, či je svet opustený a kde natrafíte na akých strážcov. Objavia sa záhadné postavy, ktoré vám občas chcú aj pomáhať (napríklad Melina pri prvom z ohníkov), ale inak nečakajte vrelé privítanie a skôr vám idú všetci po krku.
Otvorený svet a vlastný postup
Najväčšia devíza hry sa však vypláca a treba ju oceniť. Otvorený svet je iná liga oproti minulým titulom, kde boli zoskupené určité lokality, do ktorých ste vstupovali z hlavného hubu alebo stanu resp. skúmali uzavretú lokáciu ako obrovský hrad. Tento svet je rozsiahly, majestátny a dáva vám absolútnu voľnosť ísť od začiatku kam sa vám zachce, aj za cenu náhodnej straty života len kvôli tomu, že zablúdite na okraj priepasti alebo sa rozhodnete mrknúť do jaskyne, okolo ktorej ste išli. Netušiac, že vnútri čakajú tuhí nepriatelia, hnusné pasce alebo len taký nepovinný boss aspoň na pätnástom leveli. Nájdete tu mnohé nádherné lokality, široké pláne, nepríjemné jaskyne, ale dôjde aj na ďalšie bašty, hrad či ruiny. V tomto smere je dizajn odvedený na jednotku.
Hra nemá výrazný interface a miesta na mape odhaľujete postupne. Aspoňže sa vám zakreslia na mape a je veľmi príjemné, že môžete skákať medzi navštívenými útočiskami Sites of Grace. Vďaka tomu nie je ťažké vrátiť sa do úplnej prvej lokality s tutoriálom alebo aj naspäť do toho nepovinného dungeonu. Herný systém je v tomto smere prívetivý, alternuje tým vyššiu obtiažnosť i ďaleké kilometre. Ale stále môžete chodiť vždy po vlastných alebo zavolať si tátoša Torrenta. Príjemným bonusom je, že po smrti sa nemusíte vrátiť iba ku Sites of Grace, ale po sochu Mariky, ktorá býva často pred dôležitou lokalitou. Milé uľahčenie, poteší.
Obrovský svet (toľko porovnávaný s poslednou The Legend of Zelda: Breath of the Wild, kde ste mali zrazu tiež náramnú voľnosť) môžete skúmať podľa vlastnej preferencie. Môžete ísť tvrdo po línii, bossoch a skúšať ich zdolávať postupne. Alebo si dať načas, zbierať runy, zvýšiť troška levely. Dá sa ísť pozrieť do nejedného kúta mapy. Skúšať stealth taktiky, kedy vynecháte nejaký tábor úplne alebo sa strmhlav vyrútiť do lokality a opakovať súboje s presilou nepriateľov, kým ich nezdoláte a nebudete spokojní so svojím výkonom. Tým, že tu nie je prísne nalinkovaný príbeh s kapitolami, si určujete postup hrou sami. A cieľ sa postupne vynára.
Napriek tomu mám drobnú výčitku voči svetu, ak ho budete porovnávať s inými otvorenými eposmi – nie je taký bohatý. Môže to byť plus i mínus zároveň: ak hráte Elden Ring napríklad po Horizon: Forbidden West, môže vám pripadať až prázdny, osirelý. Každý ocení niečo iné – ale aj Elden Ring sa po čase zunuje. Ak sa už nebudete vedieť hýbať vpred, bossovia budú ťažkí a opakujúca sa náplň frustrujúca, ťažko vás svet poteší.
Príliš tuhé súboje?
Súbojový systém je pre fanúšikov dobrý, pre nejedného nováčika bude ťažkopádny. Áno, mečmi či kopijami sa tu nešermuje rýchlo, je potrebné využívať všetky finesy boja: štít na obranu, úskoky, výpady i načasované protiútoky. Do hry sa dostalo aj skákanie kombinované s akciou – nečakajte epické akcie a la 300, ale skoky kombinované s údermi vedia byť účinné. Musíte si sledovať vlastnú staminu, lebo ak ste rýchlo unavení, ste menej efektívni. Núka sa aj mágia na neskoršie fázy a zaberá. Ale všetko treba vedieť priebežne dopĺňať cez predmety – najmä zdravie a mágiu. Malý bonus je, že ak vyčistíte tábor, obnoví sa počet fľašiek pre zdravie.
Treba sa naučiť váhu zbraní, ľahšie i ťažšie údery, sledovať kroky a útoky nepriateľa, až potom budete efektívni. Slabých nepriateľov môžete sériou úderov zdolať rýchlo, ale na silných so štítom či obrovskou staminou to nefunguje. Sú tu predmety na vylepšovanie zbraní, ktoré sa oplatí správne investovať (tzv. smithing stones). Niekedy si pomôže vyvolaním pomocníkov na chvíľu. A výraznou novinkou je aj boj na koni, ktorý pri kombinácii s veľkými rýchlymi ozrutami dodá hre vyšší náboj i tempo – i za cenu náročného ovládania. Jediné mínus je kamera, ktorá vám občas cloní pri potrebnom pohľade na nepriateľa či jeho slabinu.
Vďaka tomu je každý súboj výzva i lotéria zároveň. Musíte si dať pozor aj na okolie – radšej kosiť súperov zozadu ako hlasno doraziť do tábora. Preskúmať viaceré vstupy ako ísť vždy jednou stranou. Vylákať ich na lúku obďaleč, nebojovať s nimi v ruinách. Nie vždy to ide, lebo napríklad dungeony sú lineárne a väčšinou niet kam uhnúť. Navyše ste na cudzom teritóriu a nepriatelia to vedia. Jeden páli zvrchu, druhý na vás skočí a veľmi radi majú aj prepady odboku či tiež zozadu. Nuž, presne to, čo skúšate vy, si neraz precítite sami.
Vrcholom sú bossovia – okrem hlavného kvintenta tu nájdete pekné mrchy obrovských rozmerov v rôznych častiach sveta. Každý prekvapí inak: Margit the Fell Omen nie je ani tak silný ako mrštný a agilný. Godric the Grafted sa zaháňa obrovskou sekerou a treba vystihnúť momenty, kedy sekať a kedy upaľovať preč, lebo jeho kombá sú smrteľné. A takto si treba naštudovať každého.
Pocit z postupu pre každého iný
Herné mechanizmy možno zväčša chváliť. Na začiatku máte na výber z desiatich povolaní, nájdete rozmanité zbrane s iným spôsobom boja, systém zvyšovania levelov, využívanie každej štipky pomoci – a na druhej strane neľútostné nebezpečenstvá. Fanúšikovia žánru budú hltať veľa noviniek a každý kúsok sveta, ale nováčikovia budú možno odradení už po prvom bossovi či dvoch.
Táto hra má totiž jasne nastavenú latku kvality i obtiažnosti vysoko a nerobí kompromisy. Dokonca zašla tak ďaleko, že niekto možno zmešká aj tutoriál (treba zoskočiť z útesu do priepasti). Lenže pocit z postupu je tu otázny – hra vás síce nemusí viesť za ruku, ale môžete sa ľahko stratiť a prísť aj o motiváciu. Lebo narazíte na nejakého nezdolateľného bossa, mávnete nad ním a pôjdete do iného dungeonu, kde vás možno tiež čaká smrť. A keď sa vaše neúspechy budú kopiť a nepomôže ani upgrade postavy, dorazíte do bodu, že vás cyklus hry omrzí a hru odložíte.
Mňa ako znalca žánru oslovil Elden Ring otvoreným svetom a niekoľkými novinkami, ale v jadre je to stále tá istá hra, ktorú From Software prezentuje už dvanásť rokov. A čím ďalej, tým skôr bývam unavenejší a už sa mi nechce zomierať tisíc raz počas jedného hrania. Ale verím, že pre fanúšikov to bude dobrá výzva.
Samozrejme, na Xbox Series X vyzerá hra úžasne, otvorený svet jej sedí a oproti starším hrám vás poteší. No treba uznať, že je to fenomén pre vymedzený okruh hráčov. A nie každému bude sedieť. V tomto subžánri je teda Elden Ring špička, ale na hru roka ho zrejme korunovať nebudem.
Distribútor: Bandai Namco
Cena: 60 EUR
Elden Ring vyšiel 25. februára 2022 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC.