Bezpečnostná politika v oblasti dronov sa má zvýšiť v rámci Európskej únie. Európsky parlament prijal novú reguláciu, ktorá sa týka bezpečnosti letectva EÚ.
Zdá sa, že pravidlá pre používanie dronov budú ešte prísnejšie. Týka sa to najmä menších dronov ktoré vytvárajú regulačné problémy pre EÚ, ktorej právomoci sú obmedzené len na bezpilotné lietadlá nad 150 kg.
Okrem samotnej bezpečnosti vyplývajúcej s primárnych hrozieb spôsobených dronmi, netreba zabúdať ani na sekundárne aspekty ako napríklad hluk a emisie spôsobené dronmi.
Poslanci v utorok schválili novelu pravidiel bezpečnosti civilného letectva, ktorá okrem iného zavádza celoúnijné zásady pre prevádzku dronov zamerané na zvýšenie ich bezpečnosti. Nariadenie je výsledkom rokovaní poslancov so zástupcami Rady (ministrov) z novembra minulého roku.
Cieľom je unifikovať pravidlá pre používanie dronov na území celej EÚ a zaistiť rovnakú bezpečnosť používania týchto dronov.
Pravidlá sa však netýkajú iba používateľov, ale aj výrobcov, keďže práve oni budú musieť nové pravidlá pri konštruovaní dronov dodržiavať. Súčasný stav legislatívy bol upravený iba vo vnútri jednotlivých štátov, čo brzdilo rozvoju trhu s dronmi.
Dizajnéri dronov budú musieť zabezpečiť, aby konštrukcia dronu neohrozovala ľudí a aby bol dron vybavený funkciami ako systémom zabraňujúcim zrážkam či systémom automatizovaného pristávania v prípade straty kontroly nad strojom. Týmito funkciami musia byť drony vybavené na základe ich hmotnosti a tiež miesta využívania.
Čo sa týka používateľov, tí budú musieť dávať pozor, aby neohrozovali verejnosť a iné objekty vo vzduchu. Niektoré bezpilotné lietadlá budú môcť prevádzkovatelia používať až po absolvovaní špeciálneho školenia.
Zároveň používatelia väčších dronov, ktoré môžu v prípade zrážky spôsobiť ľudom zranenie, by mali byť zaregistrovaní vo vnútroštátnych registroch a ich stroje budú musieť byť označené. Toto pravidlo sa však nemá vzťahovať na menších dronov.
Európska komisia by mala na základe týchto zásad vypracovať ďalšie pravidlá, ktoré by mali presne zadefinovať maximálnu prevádzkovú vzdialenosť či nadmorskú výšku lietania s dronmi. Tiež by mali určiť, ktoré drony musia podliehať certifikácií.
Novela taktiež posilňuje spoluprácu medzi Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) a vnútroštátnymi orgánmi, napríklad v prípadoch letov nad konfliktnými zónami. Nové nariadenie musí pred jeho vstupom do platnosti formálne odobriť aj Rada (ministrov) EÚ.
Technológia civilných bezpilotných lietadiel by sa mohla v priebehu desiatich rokov podieľať na trhu leteckej dopravy EÚ až desiatimi percentami, čo by zodpovedalo približne pätnástim miliardám eur ročne. Komisia odhaduje, že v sektore dronov v EÚ by do roku 2050 mohlo vzniknúť približne 150 000 nových pracovných miest.