Crowdfunding funguje tak, že pomáha začínajúcim firmám získať financie na to, aby dokázali zrealizovať projekt. Ten musí byť dostatočne zaujímavý, aby oslovil verejnosť.
Startup sa snaží osloviť čo najväčšiu skupinu ľudí a snaží sa im predať svoj nápad. Aby sa zaujímavé projekty nestratili, využívajú rôzne crowdfundingové platformy.
V našom seriáli sa postupne venujeme úspešným, aj neúspešným kampaniam. Z tých neúspešných sme už spomenuli laserový holiaci strojček Skarp, dron Lily, či samoplniacu fľašu na vodu Fontus. Dnes prinášame ďalší zaujímavý príbeh o tom, ako niečo nevyšlo.
Zano sa predstavovalo v crowdfundingovej kampani ako ultraprenosná platforma pre osobné letecké fotografovanie a zachytávanie HD videa. Malo ísť o kompaktný dron malá, ktorý sa zmestil do dlane a dostatočne inteligentný na to, aby lietal úplne sám.
Dron sa mal pripájať k smarfónu (tabletu) cez zabudovanú Wi-Fi a umožniť okamžite zachytávať a zdieľať momenty. Zano patrilo značke Torquing. Pôvodne vyvíjala drony pre vojenské použitie, ale nebola úspešná. Obrátila sa na bežných používateľov a na Kickstarteri predstavila Zano.
Napriek veľkým investíciám od bežných ľudí bol vývoj Zano od začiatku plný problémov. Firma sa neštítila ani falošnej reklamy, ktorá hovorila o plnej funkčnosti prototypov. Spoločnosť sa ani nezúčastňovala na kľúčových veľtrhoch (CES a pod.). Napriek tomu zaznamenala veľký úspech na Kickstarteri, čo viedlo k nereálnym požiadavkám na okamžitú produkciu.
Podporovatelia prisľúbili na Kickstarteri 2,3 milióna libier, čo bol 20-násobok pôvodného cieľa projektu! Šéf projektu, Ivan Reedman, nedokázal zrealizovať prechod na sériovú výrobu, naopak – postaral sa o niekoľko pochybných finančných rozhodnutí, vrátane prepravy nedokončených jednotiek Zano a uprednostňovania predobjednávkových zákazníkov na generovanie nových príjmov.
Reedmanovo odstúpenie znamenalo koniec pre Torquing, ktorý sa snažil o likvidáciu s deficitom viac ako 1 milión libier. S odstupom času pohľade môžeme konštatovať, že tímu chýbali potrebné technické a obchodné zručnosti, aby splnili svoje sľuby. Vyzbierané milióny sa nikdy nevrátili podporovateľom.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.