Predstava, že si autonómne auto vystačí s robustným softvérom, ktorý „myslí na všetko“ je poriadne uletená. Veľa základných dopravných situácií a režimov síce môže pokryť rozsiahly a dobre naprogramovaný algoritmus, ale na množstvo náhod, ktoré prináša realita, stačiť nebude.
Je to rovnaké, ako pri ľuďoch. V príručkách a kurzoch autoškoly sa síce nováčik naučí všetko o ovládaní vozidla a pravidlách cestnej premávky, ale reagovať v nepredvídaných situáciách nás učí až škola života.
Aj preto automobilky a technologické firmy vyvíjajúce autonómne autá počítajú so samoučiacimi sa systémami s prvkami umelej inteligencie. Nielen vďaka Silicon Valley je Kalifornia exponovaným kolbišťom pre vývoj systémov autopilotov pre jazdu bez vodiča, ale koncentrácia takýchto firiem je tam naozaj vysoká.
Kalifornský úrad pre motorové vozidlá už vydal povolenie na testovanie autonómnych vozidiel viac ako desiatke firiem. Po tamojších cestách tak môžu jazdiť testovacie vozy Tesla Motors, BMW, Google, Mercedes Benz, Volkswagen, Ford, Nissan a ďalších.
Medzi najnovšie prírastky patrí startup Drive.ai, ktorý nie je automobilkou a zvolil odlišný prístup.
Tím vývojárov Drive.ai tvoria odborníci na robotiku a umelú inteligenciu zo Stanfordskej univerzity. Ich zámer nie je zaujímavý len preto, že stavia na princípoch strojového učenia, ale aj preto, že firma chce autopilota dodávať do širokej škály sériovo vyrábaných vozidiel.
Tím vývojárov Drive.ai sa skladá z mnohých výskumníkov pochádzajúcich z AI Lab Stanfordskej univerzity. Spoluzakladateľka Drive.ai Carol E. Reiley tretia zľava v dolnom rade.
Vývojári chcú ušetriť na vybavení a použiť lacnejšie procesory a už dostupné senzory a ďalšie komponenty. Cenu systému chcú znížiť tak, aby bol dostupný širokej verejnosti. Okrem autopilotných prvkov chce Drive.ai naučiť riadiaci systém vyjadrovať aj „emócie“, čo má zaistiť väčšiu bezpečnosť chodcov.
Kým bežný autopilot len detekuje chodcov a pred prechodom zastane, živý vodič s nimi dokáže neverbálne komunikovať – blikne svetlami, stlačí klaksón, alebo gestom naznačí, že im dáva prednosť. Podobne má reagovať aj autopilot od Drive.ai, ktorý bude chodcom signalizovať pomocou panelu na streche.
https://www.youtube.com/watch?v=xWigzwxvrqU
Firma zatiaľ svoju prídavnú sadu testuje na flotile sériových vozidiel rôznych značiek v Kalifornii. Na jazdy v iných štátoch zatiaľ oprávnenie nemá. To sa však má po širšej homologizácii zmeniť a potom chce Drive.ai systém ponúkať najprv firemným zákazníkom s väčšími flotilami vozidiel.
Society of Automotive Engineers definuje šesť úrovní automatického riadenia vozidiel (0-5), pričom nula znamená žiadnu automatizáciu a päť predstavuje úplnú automatizáciu. Súčasné vozidlá s rôznymi asistenčnými systémami riadenia zodpovedajú úrovni 1 a 2, niektoré sa údajne blížia úrovni č. 3.
Podľa členky vývojárskeho tímu a spoluzakladateľky Drive.ai Carol Reileyovej sa ich systém autonómneho riadenia pohybuje v 4. a 5. úrovni tejto klasifikácie. Namiesto obmedzenej automatizácie s potrebnou asistenciou vodiča sa Drive.ai snaží maximálne eliminovať nutnosť účasti vodiča na riadení.
Je dobré, že do takého náročného vývoja, akým sú automatické systémy riadenia vozidiel, prichádza invencia od nových schopných hráčov. Ich zavedenie do praxe si však vyžiada ešte veľa učenia, aj toho strojového, a potom aj odvahu legislatívcov, ktorí musia autonómnym autám zdvihnúť závory.