Mnohí motoristi stoja pred dilemou – kúpiť si nové, alebo jazdené auto? A ak jazdené – z dovozu, alebo zo Slovenska? Všetko má svoje za a proti, aj keď sa zdá, že autá dovezené na vlastnú päsť predstavujú najväčšie riziko.
CarVertical sa zaoberá údajmi o vozidlách, nedávno preskúmal najextrémnejšie prípady na trhu počas prvej polovice roka 2024. Výsledky sú viac ako zaujímavé.
Každý chápe, že vyrobené auto môže putovať do inej krajiny, kým príde k prvému majiteľovi. Takisto je jasné, že len výnimočne má vozidlo len jedného majiteľa. No napriek tomu, niektoré autá majú príliš veľa majiteľov. Prečo? Asi to nie je tým, že ich predchádzajúci vlastníci boli s nimi nadmieru spokojí.
Spomedzi všetkých vozidiel kontrolovaných spoločnosťou carVertical na Slovensku najviac zažiarili Audi A8 2013 a Mercedes-Benz triedy E 2014. Tie boli zaregistrované v 6 rôznych krajinách. V tesnom závese boli Chevrolet Corvette 2014 a Volvo XC90 2016, ktoré boli registrované v 5 rôznych krajinách.
To však nie je nič oproti rekordmanovi, Volkswagen Golf mal od roku 2011 neuveriteľných 15 majiteľov! Medzi ďalšie autá, ktoré často menili majiteľov, patrili aj Audi A7 2014 so 14 vlastníkmi a Mercedes-Benz triedy CL z roku 2015 s 12 majiteľmi.
Ako je možné, že majú niektoré autá toľko majiteľov?
Matas Buzelis z carVertical vysvetľuje: „Ak malo auto veľa majiteľov, oplatí sa zistiť prečo. Ľudia zvyčajne menia autá každé 4 až 6 rokov, ale model, ktorý mení majiteľa každý rok alebo každých niekoľko mesiacov, môže mať vážne problémy. Obzvlášť veľké riziko podstupujú vodiči, ktorí kupujú ojazdené vozidlá. Pri nich je veľmi ťažké zistiť, koľko majiteľov mali. S rastúcou popularitou kontroly histórie áut sú však tieto informácie dostupné okamžite.“
Ďalšou nepríjemnou súčasťou prevádzky automobilu sú nehody. Aj tu sa v prípade dovezených modelov vyskytujú anomálie, ktoré potvrdzujú, že existujú výnimky. Napríklad slovenské BMW radu 7 z roku 2012 malo až 12 dopravných nehôd. Po ňom nasledovali Audi Q7 z roku 2016 a Kia Optima z roku 2014. Tie mali 10 dopravných nehôd. Ani Škoda Superb z roku 2016 a Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 si neviedli najhoršie, oba modely mali po 9 nehôd.
Najvyššiu celkovú škodu malo na Slovensku Porsche Panamera z roku 2018. Nebola osamelá, na päty je šliapal Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 so škodou 163 750 eur a BMW radu 4 z roku 2019 so škodami za 111 000 eur!
CarVertical vo svojej správe konštatuje, že aj dnes je úplne bežné stáčanie kilometrov. Rekordmanom je Mercedes-Benz Sprinter z roku 2005, ktorý mal slušných 792 175 km. Jazdilo od roku 2005 v priemere viac ako 41 000 kilometrov za rok.
Samozrejme, auto s toľkými kilometrami sa predáva oveľa lacnejšie, než ak by mal najazdených povedzme 150 000 km a predával ho „nemecký dôchodca“. Spomedzi všetkých kontrolovaných vozidiel na Slovensku zaznamenal najväčšiu manipuláciu Peugeot Boxer z roku 2014. Ten mal stočených neuveriteľných 560 403 kilometrov. Nasledovalo Audi A4 z roku 2011, ktoré malo stočených 423 204 kilometrov a Fiat Ducato z roku 2010 s 342 972 stočenými kilometrami.
Štúdia carVertical využíva štatistické údaje z prehľadov histórie vozidiel, ktoré si používatelia kúpili v od januára do augusta 2024. Vykonaná bola v 15 krajinách, pričom v každej krajine boli spomenuté najmä najextrémnejšie prípady.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.