- #Novinky
- 4 min.
- 25.5.2021
Dôveruj, ale preveruj. O2 spustilo iniciatívu zameranú na boj proti hoaxom
O2 odštartovalo veľkú iniciatívu, ktorá si dáva za cieľ zlepšiť podvedomie o tom, že na internete sa nedá veriť všetkému, dokonca ani svojim očiam a ušiam. Na svojej konferencii O2 názorne ukázalo, aké je to jednoduché.
Na podujatí sa zúčastnil psychológ Dušan Ondrušek, moderátorka Zlatica Švajdová Puškárová, herečka Kristína Tormová, odborník na AI Martin Špaňo a šéf O2 Igor Tóth. Venovali sa témam, ktoré sú nám dôverne známe a napriek tomu sa častokrát necháme nachytať (napáliť).
Veľká anti-hoax iniciatíva #datujzodpovedne má svoju webstránku, kde okrem zaujímavých informácií môžete otestovať svoje znalosti a získať tak neobmedzené dáta na 24 hodín.
O tom, prečo sú takéto iniciatívy dôležité sa presvedčíte aj vďaka výsledkom prieskumu, ktorý zisťoval, do akej miery dôverujeme, resp. nedôverujeme informáciám o celospoločenskom dianí na sociálnych sieťach.
Napriek tomu, že informáciám na sociálnych sieťach úplne dôveruje len 7 %, ľudia ich väčšinou berú ako hlavný zdroj informácií. Nemôžeme predsa veriť informáciám, z ktorých mnohé majú výpovednú hodnotu jedna pani povedala.
Horšie je to s cielenými hoaxami, tie nechcú získať stovky lajkov, ani zvýšiť návštevnosť stránky, ale vďaka koordinovanému postupu meniť verejnú mienku, napríklad proti demokracii, užitočnosti rušok, alebo očkovaniu. Niektorým štátom vyhovuje, ak sa spoločnosť obracia proti Európskej únii, vyvoláva sa „blbá nálada“ či znepriateľujú susedné štáty. Múdre slová o Svätoplukových prútoch majú aj v dnešnej dobe svoj význam.
Aké je jednoduché vytvoriť deepfake nám ukázala Kristína Tormová, z ktorej sa na chvíľu stala Zlatica Švajdová Puškárová, aby nás informovala o tom, že rúška a očkovanie nemajú žiadny význam.
O2 však nechce ukazovať na tých, ktorí uverili hoaxom. Zrejme každý z nás aspoň raz niečomu naletel, alebo bol oklamaný. Nová iniciatíva bude podporovať ľudí v tom, aby sa nebáli priznať si chybu, vedeli zmeniť názor a poučili sa. O2 bude spolu s odborníkmi pripravovať užitočné a účinné spôsoby, aby hoaxy na internete neubližovali nám a našim blízkym.
Tak ako si umývame ruky a nosíme respirátory, tak sa vieme hygienicky chrániť aj pred hlúposťami na internete. Stačí dodržať niekoľko jednoduchých zásad.
Kampaň pokračuje v duchu dlhodobej iniciatívy Dátuj zodpovedne. V rámci nej O2 prinieslo kampaň #nebuďpirát, ktorá upozorňovala ľudí na riziká používania mobilu za volantom a motivovala ich k bezpečnejšej jazde.
O2 chce vrátiť rozum na internet niekoľkými fázami. Prvú odštartovalo video s Kristínou alias Zlaticou a ukazuje ako je ľahké manipulovať ľuďmi. Testovaním a dátami zdarma chce motivovať ľudí, aby pochopili, ako je ľahké nechať sa oklamať. Tretiu fázu tvoria príbehy bývalých konšpirátorov ale aj influencerov, ktorí sa často nevedomky stávajú obeťami falošných kampaní. „Návrat rozumu na internet“ podporí Férová nadácia 60 000 eurami.
Samozrejme, O2 je otvorené spolupráci na tému Zdieľajme s rozumom aj s inými partnermi, vrátane konkurencie. Je sympatické, keď si jeden z najväčších operátorov na Slovensku uvedomuje, že aj vďaka jeho službám, sa môžu šíriť na internete hoaxy a dezinformácie a nemáva nad tým rukou.