Emisný škandál Volkswagenu v USA je síce len vrcholom ľadovca, ale odštartoval lavínu, ktorá pravdepodobne veľmi urýchli koniec éry osobných vozidiel s dieslovým pohonom. Aj tento trend vyplýva z nového prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey.
Prieskumu sa zúčastnilo tisíc manažérov automobiliek zo 42 krajín. Viac ako polovica najvyšších predstaviteľov automobilového priemyslu zároveň očakáva, že v roku 2025 až polovica spotrebiteľov nebude mať potrebu vlastniť automobil a dá prednosť zdieľaniu vozidiel. Video z vlaňajšieho prieskumu si pre porovnanie môžete pozrieť nižšie.
https://www.youtube.com/watch?v=XcDoFVWWGvM
Otázkou je, akú výpovednú hodnotu má z prognostického hľadiska prieskum, ktorý je vlastne anketou, aj keď medzi odborníkmi. Iste, ide o jednu z dlhodobo používaných metód v oblasti futurológie, resp. prognostiky, ale nemusí byť spoľahlivá. Ako ukazuje graf, názory spotrebiteľov a odborníkov sú značne odlišné.
Medzi manažérmi prevláda názor, že dieslové spaľovacie motory sú dlhodobo neudržateľné a budúcnosť vidia v elektromobiloch, ale hlavne v hybridných elektromobiloch s vodíkovými palivovými článkami.
Až 62 percent respondentov sa domnieva, že batérie nemajú na to, aby sa stali pohonom budúcnosti. Dôvodom nemá byť nejaký ich technologický hendikep, ale nedostatočne vybudovaná infraštruktúra. S týmto názorom sa však dá úspešne polemizovať, pretože budovanie nabíjacích staníc môže stimulovať aj štát, mestá a najmä energetické spoločnosti. A tie sa na to vo veľkom chystajú, alebo už aj angažujú.
Prieskum tvrdí, že manažéri naopak preferujú ako pohon budúcnosti vodík (78%) v roli hlavného ekologického média. Vodík má výhodu okrem iného vo vysokej energetickej hustote (poskytne autám dlhý dojazd) a v krátkom čase, potrebnom na tankovanie. S infraštruktúrou a výrobou však tiež nie je celkom pripravený, čo sa takisto môže zmeniť.
Podľa manažérov v autopriemysle je technologickým lídrom v elektromobilite, aj v autonómnom riadení BMW. Vlaňajší víťaz Toyota skončila v oboch ukazovateľoch na štvrtej priečke. Druhú a tretiu pozíciu obsadila Tesla a Honda.
Pre BMW predpovedajú manažéri aj najvyšší rast trhového podielu, keď na prvom mieste vystriedalo Toyotu. Tretí Volkswagen klesol v tejto prognóze na šieste miesto. Skokanom v očakávaniach sa stal Daimler/Mercedes Benz, keď poskočil zo šestnásteho na tretie miesto.
Zaujímavé však je, že 71% respondentov považuje meranie trhového podielu len porovnaním počtu predaných vozidiel za zastarané. Viac ako tri štvrtiny z nich súhlasí, že v budúcnosti bude jedno vozidlo prepojené v ekosystéme generovať vyšší zdroj príjmov, ako desať vozidiel, ktoré prepojené nie sú.
S konektivitou úzko súvisí aj zdieľanie vozidiel, na ktoré upierajú pozornosť mnohé automobilky. Ich šéfovia sa domnievajú, že budúcnosť majú tie spoločnosti, ktoré budú zákazníkom ponúkať služby mobility, tvrdí prieskum KPMG. Odhadujú, že až 50 % zákazníkov v budúcnosti nebude chcieť auto vlastniť. A ako ste na tom vy?