Benzín, aj nafta majú vysokú energetickú hustotu, čo umožňuje dlhý dojazd vozidlám poháňaným spaľovacím motorom. Elektromobily sa však vďaka novým generáciám batérií na akčný rádius klasických automobilov doťahujú a oproti spaľovacím motorom majú v mnohých ohľadoch prevahu.
Jednoduchosť a s ňou spojenú spoľahlivosť na jednej strane a výkonové charakteristiky, vrátane schopnosti extrémne rýchlo dosahovať maximálny krútiaci moment na strane druhej, robia elektrický pohon atraktívnym aj pre armádne nasadenie. Nízka hlučnosť motora a slabá tepelná stopa môže byť v rôznych bojových situáciách takisto výhodou.
V poslednej dobe americká armáda uskutočnila niekoľko významných investícií do vývoja elektrických vozidiel a aktuálne prezentuje časť svojej práce.
Armádna výskumná agentúra DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) nedávno odhalila „extrémne“ elektromotory pre elektromobily určené pre vojenské aplikácie a hybridné kolesá, schopné zmeniť sa za jazdy na pásy.
Sila ukrytá v kolesách
DARPA v tlačovej správe novú technológiu opisuje takto:
„Umiestnenie motorov priamo do kolesa ponúka množstvo potenciálnych prínosov pre bojové vozidlá, ako je zvýšenie zrýchlenia a manévrovateľnosti s optimálnym krútiacim momentom, trakciou, výkonom a rýchlosťou na drsnom, aj hladkom teréne. Predchádzajúca demonštrácia riešenia QinetiQ* preukázala unikátny prístup, ktorý zahŕňa trojstupňovú prevodovku a komplexný dizajn termálneho riadenia integrovaný do kompaktného systému, ktorý sa zmestí do štandardného 20-palcového kolesa.“
* QinetiQ je britská výskumná agentúra takisto orientovaná na vývoj armádnych technológií, ktorá pohonný systém pre DARPA vyvinula.
Pohonnú jednotku tvorí 100 kW elektromotor s trojstupňovou prevodovkou, brzdami a tepelným manažmentom – to všetko ukryté v kolese.
Nový pohonný systém je súčasťou projektu DARPA Ground X-Vehicle Technologies (GXV-T). V rámci tohto programu prebieha vývoj technológií, ktoré by mohli pomôcť výrazne zlepšiť vlastnosti vozidiel novej generácie.
Pohon od QinetiQ sa snaží zlepšiť mobilitu prostredníctvom zlepšeného výkonu, krútiaceho momentu, integrovaného brzdenia a vysokej účinnosti v pohonnej jednotke, ktorá môže byť umiestnená v 20″ disku.
Cieľom je zvýšiť pravdepodobnosť prežitia odstránením hnacích hriadeľov a bežných prevodoviek, ktoré môžu byť v prípade výbuchu míny pod vozidlom pre cestujúcich smrteľné.
Absencia týchto komponentov tiež môže prispieť k výraznému zníženiu hmotnosti a otvoriť budúce možnosti konštrukcie, napríklad úplne nezávislé odpruženie kolies pre prekonávanie veľkých nerovností, alebo sklonu cesty.
Armáda bez emisií?
Ďalšou špecialitou sú kolesá Reconfigurable Whell-Track, alebo RWT, vyvíjané v spolupráci s Centrom robotiky univerzity Carnegie-Mellon. Tieto kolesá sa dokážu počas jazdy v priebehu dvoch sekúnd zmeniť na zaoblené trojuholníky s pásovým pohonom. Takéto vozidlo potom zvládne prekonávať aj extrémne náročné druhy terénu.
Americká armáda sa pripravuje na postupnú elektrifikáciu bojových, aj podporných vozidiel. Podľa Donalda Sandu, zástupcu veliteľa Maneuverského centra excelentnosti budú hrať elektrické vozidlá dôležitú úlohu v americkej armáde už čoskoro.
O desať rokov budú niektoré z amerických brigádnych bojových tímov plne elektrické, čo sa dá považovať za generačnú zmenu, uviedol Sanda. Zároveň potvrdil, že na dosiahnutie tohto cieľa bude armáda potrebovať pomoc priemyselných podnikov.
Tie lukratívne armádne zákazky určite privítajú. Už začiatkom roka testovalo americké námorníctvo ľahký elektromobil Nikola Reckless UTV. Toto plne elektrické vozidlo môže dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za niečo viac ako 3 sekundy, takže ide o „žihadlo“ bez konkurencie.
Vozidlo môže byť vybavené aj diaľkovo ovládaným zbraňovými systémami RWS (remote weapon stations) pre bojové úlohy. Plánuje sa konfigurovanie vozidla s guľometom ráže 7,62 mm, alebo 12,7 mm, 40 mm automatickým granátometom MK19, alebo protitankovými riadenými strelami.