Daimler Trucks tento týždeň naznačil, že elektrifikáciu rôznych kategórií svojich nákladných vozidiel bude diverzifikovať. Okrem čisto batériových modelov bude vyrábať aj ťažké 40 tonové kamióny poháňané elektrinou z vodíkových palivových článkov.
Prvým krokom v tomto smere bude vodíkový Mercedes-Benz GenH2, vyvinutý na základe konvenčného nákladného vozidla Mercedes-Benz Actros. Tento kamión s palivovými článkami ponúkne dojazd 1000 kilometrov, ba aj viac, takže bude ideálnym prostriedkom pre diaľkovú a medzinárodnú nákladnú dopravu. Nebude to však úplne skoro. Skúšobná prevádzka u zákazníkov začne v roku 2023 a sériová výroba až po roku 2025.
Automobilka už má na konte modely elektrických nákladných vozidiel, ako je elektrický ťahač eCascadia a mestské elektrické vozidlo s krátkym dojazdom eM2 106. V rámci svojich aktualizovaných plánov elektrifikácie predstavil teraz Daimler Trucks posilnenú verziu elektrického kamióna eActros s relatívne dlhým dojazdom, pod názvom eActros LongHaul. Tento kamión by mal mať akčný rádius „asi 500 km“ a na sériovú výrobu má byť pripravený v roku 2024.
Z hľadiska diaľkovej prepravy nie je 500 km žiadne terno, ale tam má pomôcť práve vodíkový Mercedes-Benz GenH2. Sériová verzia GenH2 má systém palivových článkov schopný dodávať 2 x 150 kilowattov a batéria dočasne poskytne ďalších 400 kW. Kapacita batérie 70 kWh je pre nákladné vozidlo malá, ale vo vodíkovom aute slúži len na pomocné účely a na rekuperáciu energie pri brzdení a jazde z kopca. Pomôže tiež pokryť špičkové nároky na výkon počas akcelerácie a podobne.
V prípade nového ťahača je zaujímavé najmä to, že Daimler v ňom použil namiesto stlačeného kvapalný vodík, čo má viacero výhod. Vyššia merná hustota kvapalného vodíka si vyžiada menšie palivové nádrže, ktoré navyše nemusia čeliť takým tlakom, preto môžu byť vďaka tenším stenám aj ľahšie. To pridá v aute užitočný priestor, aj užitočnú záťaž. Okrem toho má kvapalný vodík väčšiu objemovú energetickú hustotu.
Mercedes-Benz GenH2 bude mať dve nádrže na kvapalný vodík z ušľachtilej ocele s kapacitou 2 x 40 kg vodíka. Systém nádrží je tvorený dvoma valcami uloženými do seba, ktoré sú navzájom spojené a izolované.
Takýto zdokonalený systém pohonu s palivovými článkami vyzerá dobre, ale na cestách nebude až takou horúcou novinkou. Nielen preto, že kvapalný vodík sa skladuje pri teplote okolo -253 °C. Skôr je to o stave pripravenosti výroby a infraštruktúry na tankovanie.
Daimler Truck AG uzavrel v apríli predbežnú dohodu o spolupráci so spoločnosťou Volvo Group o založení spoločného podniku na vývoj, výrobu a predaj palivových článkov pre ťažké nákladné autá. Spoločný podnik by mohol nástup vodíkových kamiónov urýchliť, isté však je, že dovtedy ich určite predbehnú ich batérioví konkurenti.