Autonómne autá budú už v najbližších rokoch ďalšou „veľkou vecou“, ktorá zmení naše dopravné stereotypy. Podľa Allied Market Research dosiahne globálny trh s autami bez vodiča už v roku 2019 hodnotu 54,33 miliárd dolárov a do roku 2026 narastie viac ako desaťnásobne na 556,67 miliárd dolárov.
Stimulovať ho budú zásobovacie služby, ako je rozvoz potravín a podobne a jazdy na zavolanie. Doteraz firmy investovali do výskumu v oblasti autonómnych áut zhruba 80 miliárd dolárov.
Kalifornia v čele pelotónu
Práve samojazdiace taxi budú spočiatku tvoriť významný podiel autonómnych áut a spolu so zdieľaním áut budú patriť k významným faktorom meniacim „pravidlá hry“. Na príprave autonómnych taxíkov intenzívne pracuje Daimler – materská firma Mercedesu Benz, v spolupráci s firmou Bosch.
V budúcom roku plánujú Daimler a Bosch uviesť do ulíc v treťom najväčšom kalifornskom meste San José autonómne taxíky s „vysokým“ a „plným“ stupňom autonómnej jazdy.
Pokiaľ všetko pôjde podľa predpokladov, vybraní užívatelia budú môcť využívať upravené sedany Mercedes-Benz Triedy S so schopnosťou autonómnej jazdy úrovne 4 a 5. Takéto autá vyžadujú minimálny, alebo (pri úrovni 5) nulový dohľad vodiča.
Pôjde o pilotný projekt, takže jazdiť nimi budú môcť len určení užívatelia na trase San Carlos / Stevens Creek medzi centrom a západom San José.
Odvážlivci budú mať k dispozícii službu spoločnosti Daimler na zdieľanie áut Car2Go, MyTaxi (ktorú získala automobilka v roku 2014) a aplikáciu Moovel, ktorá porovnáva cenu a trvanie služby pri zdieľaní jázd a bicyklov, verejnej dopravy a iných dopravných prostriedkov, na privolanie vozidiel z určených miest.
Vozidlá spočiatku nebudú striktne autonómne, pretože na sedadle vodiča budú počas pilotného projektu sedieť bezpečnostní vodiči. Ich úlohou bude sledovať cestu, aby mohli v kritickom prípade zasiahnuť.
Pokiaľ namiesto dozoru nebudú surfovať v mobile, alebo sledovať televíziu, nemalo by dôjsť k tragédii podobnej tej z marca, keď autonómne testovacie auto Uberu zrazilo chodkyňu. K nehode by však zrejme nedošlo, keby autopilot nemal vypnutú funkciu núdzového brzdenia.
Palubný superpočítač
Výpočtovú kapacitu potrebnú na rozhodovanie autonómnych Mercedesov v reálnom čase poskytne jednotka Pegasus od spoločnosti Nvidia. Výkonný procesor a grafický čip bude riadiť sieť elektronických procesorových jednotiek (ECU) – mikroprocesorov vybavených snímačom, ktoré ovládajú prevodovku, zámky dverí, okná a ďalšie systémy.
ECU budú mať vlastný chladiaci systém, keďže vygenerujú až 100 gigabajtov dát na kilometer jazdy.
Nvidia predstavila svoj palubný superpočítač s umelou inteligenciou Drive PX Pegasus na podujatí GTC Europe v októbri 2017 v Mníchove. S výkonom 320 biliónov operácií za sekundu (320 teraflops) je viac ako 13x rýchlejší než jeho predchodca Nvidia Drive PX 2.
Vysoký výkon dosahuje Pegasus vďaka dvojici systémov na čipe Xavier, spolu s dvojicou grafických kariet.
Načo potrebuje autonómny taxík a samojazdiace auto všeobecne taký mohutný výpočtový výkon? Nvidia tvrdí, že palubné systémy budú prenášať dátový tok o veľkosti až 1 terabajt za sekundu, aby spracovali údaje zo 16 kamier, šiestich LiDAR-ov a ďalších senzorov.
Bosch a Daimler uvádzajú, že výkonnosť autopilota bude porovnateľná približne s výkonom šiestich „synchronizovaných, veľmi pokročilých“ stolových počítačov. Pegasus bude schopný na základe vyhodnotenia informácií z radarov, kamier a ultrazvukových senzorov zareagovať na meniace sa podmienky v priebehu 20 milisekúnd. Tým spoľahlivo prekoná reakčné časy skúsených vodičov.