Reklama

Dacia šetrí vodičom náklady. Vďaka LPG vyrába autá, ktoré nemajú konkurenta!

Zdroj | Dacia
Roman Calík
Zdroj | Dacia
Zdroj | Dacia

Mali sme jedinečnú možnosť zúčastniť sa v poľskej Varšave udalosti DACIA TALKS. Išli sme tam s TECH otázkami, no zostali sme doslova užasnutí. Celá diskusia bola nakoniec len o LPG.

Dacia si ide svoje a robí to dobre. Žiadna automobilka (okrem materskej spoločnosti Renault) nemá odvahu konkurovať Dacii v pohone, ktorý je pre zákazníka tak výhodný a atraktívny.

„Best value for money“ alebo „Najlepší pomer cena/výkon“, zaznelo v úvode dlhej diskusie. V prípade výrobcu Dacia však nejde o frázu či prázdne slová, ale heslo, ktoré sa premieta do skutočných produktov. Vieme o tom svoje, aj člen našej redakcie si naplno užíva výhody modelu Dacia a áno, aj s LPG.

Obsah pokračuje pod reklamou

„Redefining the essetntials“ alebo „Predefinovanie základných prvkov“, aj tu je Dacia uveriteľná, jednoducho keď tvorí svoje nové produkty, myslí stále na základnú podstatu. Načo si budete priplácať za niečo, čo nevyužijete. A ak vnímate trh s automobilmi, sami musíte uznať, že Dacia sa odtrhla od bežných výrobcov automobilov, ktorí prinášajú neustále nové a lepšie modely plné technológií – no povedzme si narovinu, pre mnohých zákazníkov drahé autá, ktoré si nemôžu dovoliť.

Zdroj | Dacia

A teraz to najdôležitejšie, všimli ste si tú nahánačku za hybridmi, plug-in hybridmi a elektromobilmi? Áno, trend je neúprosný a ani Dacia mu z dlhodobého hľadiska neunikne, bude sa musieť prispôsobiť. No už teraz v ponuke automobilky nájdete napríklad plne elektrický model Dacia Spring, mimochodom u nás najdostupnejší elektromobil. Alebo aj hybridnú Daciu Jogger. Lenže, úspech a budúcnosť Dacie, kým to bude možné, tkvie niekde inde…v LPG!

A vedeli ste, že na LPG sú pripravené aj mnohé krajiny. Možno by ste to nepovedali, ale v Európe máme viac ako 35 000 LPG staníc a už viac ako 15 miliónov áut s LPG! Medzi najväčšie trhy patrí aj Francúzsko, kde sa mimochodom ešte v roku 2019 predalo 0 áut s LPG. Teraz? Každá tretia Dacia predaná v tejto krajine má LPG. Dacia tak dnes ovláda v Európe celkovo až 62 % trhu s LPG, pričom zvyšok patrí značke Renault (výsledky roka 2022).

Výrobca tvrdí, že príplatok za LPG v porovnaní s bežným pohonom sa vám vráti už po prejdení prvých 15 000 km. Jednoducho podľa výpočtov výrobcu by ste mali každých 100 km ušetriť 5 €. Čo je ešte zaujímavejšie, neskôr šetríte 3 000 € za každých 60 000 km. V porovnaní s elektromobilmi síce nešetríte až tak veľa (samotná elektrina je ešte lacnejšia), zato príplatok za pohon LPG vs. FULL ELEKTRIC je násobne nižší a dokáže sa vám vrátiť veľmi skoro. Už zvažujete, ale obávate sa, či je tých LPG staníc dostatok?

Tu na obavy môžete zabudnúť, v Európe máme dostatok LPG staníc. Stačí sa pozrieť na plánovač LPG staníc. Zaujímavé boli i štatistiky, ktoré nám Dacia ukázala. Totiž, majitelia áut s LPG ho naplno využívajú pri viac ako 79% jázd. LPG tak hrá absolútnu dominanciu. Z prieskumov spokojnosti zákazníkov vychádza, že ak majú auto s LPG, je u nich až 90% šanca, že ich ďalšie auto bude mať znova LPG (50% opýtaných by sa pre LPG rozhodlo určite a 40% pravdepodobne). A pozitívna správa je, že aj v prípade CO2 ste na tom lepšie, v porovnaní s klasickým benzínom produkujete o 10% menej CO2.

Veľkou výhodou LPG pohonu je aj dojazd. Dacii sa podarilo efektívne skĺbiť nádrž na LPG umiestnenú v časti pre rezervu s kapacitou 40-50L, s nádržou na benzín, ktorá má 50 litrov. Takto môžete teoreticky s LPG modelmi Dacia prejsť približne 1 200 km! Kam sa „hrabú“ elektromobily, poviete si.

A kde je LPG najpopulárnejšie? Najviac modelov jazdí v Turecku, nasleduje Poľsko a tretím najväčším trhom je prekvapivo Taliansko. V susednom Česku je celkovo 175 000 áut s LPG, čo je 3% zo všetkých áut v krajine. Len pre zaujímavosť, u našich susedov sa v minulom roku predalo 41% všetkých Dacií práve s LPG.

Len pre porovnanie, v Poľsku jazdí 3 315 000 áut s LPG! A ako sme na tom na Slovensku? Flotilu LPG áut tvorí 2,2% zo všetkých registrovaných áut. Nebude však prekvapením, že Dacia ovláda 97% nášho trhu modelov s LPG. Mimochodom u nás máme 405 LPG staníc. Ak vás zaujíma ako je to s predajmi, tak sa dá povedať, že každá tretia predaná Dacia u nás má LPG (34% modelov). Najviac si LPG doprajú majitelia modelu JOGGER, tých sa pre LPG rozhodlo 57%. Naopak najmenej nových Dacií s LPG sa u nás predáva pri SUV – Duster.

Aj vás zaujal pohon LPG? Pozreli sme sa, koľko si zaň priplatíte, napríklad pri novinke Jogger, kde si ho zákazníci doprajú najviac. Pohľad do cenníka nás pritom prekvapil. Za LPG si nielenže nepriplatíte, ale je lacnejší ako alternatívna výkonnejšia benzínová motorizácia. V 5-miestnej verzii a výbave Expression totiž Dacia Jogger TCe 100 ECO-G vychádza na 18 100 €, zatiaľ čo benzínová Dacia Jogger TCe 110 stojí 18 500 €. Tu je tak voľba pohonu pre mnohých zákazníkov pravdepodobne jasná.

Pozreli sme sa aj na model Duster, kde si LPG dopraje najmenej zákazníkov. A rozdiel? Medzi motorizáciami TCe 90 a TCe 100 ECO-G je 600 €. Takto keby vyzeral rozdiel medzi klasickým spaľovacím motorom a plne elektrickým pohonom, ani by sme nemuseli čakať na rok 2035, každý by chcel už dnes elektromobil.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Dacia

Musíme sa priznať, že LPG cesta Dacie nás v redakcii milo prekvapila. Jazda je čistejšia, je dostatočne bezpečná (LPG máte od výrobcu priamo v novom aute so zárukou) a každým prejdeným kilometrom šetríte ihneď po kúpe. Prekvapuje nás len, že Dacia v LPG zostáva po boku Renaultu doslova sama, všetci idú cestou elektromobility, ktorá je pre mnohých zákazníkov dnes jednoducho v úvode drahšou voľbou. Nebude to navždy, no v súčasnosti treba sňať pomyselný klobúk dole pred tímom Dacie, za to, že sa jej podarilo ponúknuť zákazníkom alternatívu, ktorá rozhodne poteší ich peňaženku. Už ste si aj vy otvorili cenníky modelov Dacia? Neprekvapuje nás to.

Zdroj | Dacia
Zdroj | DACIA
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.