Predchádzajúca verzia Dacie Duster sa tešila veľkej obľube a žala úspechy najmä u menej náročných motoristov. Ponúkala totiž neskutočný pomer ceny a výkonu. Ako je na tom tá najnovšia?
Aj napriek tomu, že oficiálne si ešte novú Daciu Duster pre rok 2018 nemôžete kúpiť, ja som mal možnosť s touto novinkou stráviť niekoľko posledných dní. Preto som sa rozhodol ponúknuť vám ešte pred oficiálnym testom svoje prvé postrehy.
To, ako nová verzia Dacie Duster vyzerá už asi všetci veľmi dobre viete. Dizajn prešiel poriadnymi zmenami, no aj napriek tomu si Duster zachováva všetky svoje známe tvary. A to dokonca do takej miery, že všetky jeho rozmery ostali doslova na milimeter zachované.
Nový Duster však aj tak pôsobí mohutnejšie a tiež akosi dospelejšie. V prednej časti sa zmenil dizajn hlavných svetlometov, v ktorých už v štandardnej výbave nájdete LED denné svietenie.
Prekvapil a potešil ma však malý detail. Ak zapnete smerovku, LED denné svietenie na danej strane sa elegantne vypne. Je to efektné a na túto cenovú kategóriu doslova nevídané. Hlavné svetlomety sa však naďalej spoliehajú na štandardné halogénové žiarovky.
Pre niekoho možno sklamanie, no ja musím uznať, že svietia neskutočne dobre. Doslova mi na novinke nechýbajú xenóny, alebo LED predné svetlá. Navyše nový Duster ako prvý ponúka aj svetelný senzor, takže stretávacie a denné svietenie sa vám bude prepínať automaticky.
Bočná línia nesie iba niekoľko drobných zmien. Zmenšenie sklonu čelného skla je vítaným vylepšením a interiér, ku ktorému sa ešte dostanem tak naozaj pôsobí vzdušnejšie.
Plastový prvok na prednom blatníku má evokovať offroadové vlastnosti, ktorými je Duster známy, mne osobne sa však až tak nepozdáva. Navyše nový Duster má o niečo širšie a nechránené prahy. Pri prvom nastupovaní a tiež pri niekoľkých nasledujúcich som si tak celkom slušne zašpinil nohavice.
Škoda, kryté prahy by som privítal viac, ako náznak nasávania vzduchu na boku. Chce to teda cvik pri nastupovaní. Veľmi príjemne má však prekvapilo odhlučnenie dverí. Pri ich zatvorení to už nie je ten známy plechový zvuk, ale Duster sa vo svojej novej podobe oveľa viac podobá podstatne drahším modelom.
Najradikálnejšou zmenou prešla zadná časť, kde vertikálne línie nahradili horizontálne. Duster pre rok 2018 tak pripomína najmä známy Jeep Renegade.
Niekomu sa táto zmena páči, ale sú aj ľudia, ktorí ju nevítajú. Ja sa osobne radím skôr do prvej skupiny. Aj keď musím povedať, že dizajn zadnej časti sa mi zapáčil až po tom, ako som Dustera videl naživo.
Keďže som mal na pár dní verziu 4×2, teda len s pohonom prednej nápravy automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC, potešil ma aj väčší batožinový priestor. V prípade 4×4 verzie si totiž určitú časť batožinového priestoru vezme pohon zadnej nápravy.
Samotný motor, ktorý predstavuje osvedčený naftový model s objemom 1,5 litra a výkonom 80 kW už súčasný majitelia Dustera veľmi dobre poznajú. Má typický naftový chod a v kombinácii s automatom je to viac ako príjemné zvezenie.
Samozrejme nemá výkon športového auta, ale pre defenzívnejších vodičov, ktorí radi občas predbehnú pomalšie autá je tento motor veľmi dobrým partnerom. Navyše ponúkne skromný apetít, ktorý málokedy presahuje hranicu 5,5 l/100km.
Čo ma však v prípade nového Dustera doslova teší je prepracované odhlučnenie interiéru, ktoré auto doslova posúva na novú úroveň. Počas jazdy už nie je takmer vôbec počuť rázy od podvozka, alebo zvuk motora. Naozaj sa v tomto Dacia posunula o niekoľko úrovní dopredu.
Navyše Duster vo svojej novej verzii ponúka prepracované sedadlá, ktoré sú nielen marketingovo, ale aj skutočne pohodlnejšie. Hovorím samozrejme o sedadle vodiča a spolujazdca. Vzadu stále nájdete skôr jednoduchšie sedenie.
K pohodliu za volantom prispieva aj úplne nový volant, ktorý má nielen menší priemer, ale aj ideálnejšiu hrúbku. Jazda je tak príjemnejšia a volant sa oveľa lepšie drží v rukách. Snahu o zníženie ceny však prezrádza chýbajúce podsvietenie tlačidiel na volante. V noci tak budete musieť tempomat, prípadne palubný počítač ovládať po pamäti.
Pochvalu si Dacia zaslúži aj za väčšie množstvo odkladacích priestorov, ktoré poskytuje. Poteší najmä ich delenie, takže váš telefón bude mať určite svoje miesto, rovnako ako rôzne drobnosti, ktoré každý so sebou v aute nosíme.
Inovácie sa dočkal aj prístrojový panel, ktorý používa modernejšie biele podsvietenie a tentokrát je umiestnený v strede. Ponúka možnosti zobrazenia všetkých základných údajov o spotrebe, vzdialenosti, dojazde, ale aj aktuálnej rýchlosti.
Nastavenia palubného počítača sú však extrémne strohé. Nájdete v nich len voľbu jazyka. Stále my však chýba zobrazenie väčšieho množstva informácii na jednej obrazovke. Dokonca chýba aj zobrazenie vonkajšej teploty, ktorá sa tak zobrazuje iba na multimediálnom systéme.
Palubná doska však ponúka úplne nové usporiadanie a tiež nové umiestnenie multimediálneho systému Media Nav 3.0. Ten je konečne umiestnený vyššie, takže je lepšie viditeľný a prístupný.
Bohužiaľ samotný systém sa nijako výrazne nezmenil, takže by ste v ňom zbytočne hľadali podporu Apple CarPlay, prípadne Android Auto. Na druhú stranu ponúkne všetko potrebné a to vrátane navigácie. Osobne by som však privítal inováciu v tomto smere, alebo minimálne možnosť priplatiť si novší a lepší multimediálny systém.
Kým na predchádzajúcich modeloch Duster mi chýbali drobnosti, ako je napríklad rýchle zotretie okna, alebo zakryté zrkadielko na slnečnej clone vodiča. V novej verzii už všetky tieto drobnosti nájdete. Sám som prekvapený, ako dokážu takéto drobné a pritom úplne bežné vylepšenia potešiť.
Duster navyše konečne môžete mať s automatickou klimatizáciou. Je jednozónová a ponúkne všetko potrebné. Navyše sa mi naozaj páči jej spracovanie a celkové ovládanie, ktoré pripomína vozidlá značky so štyrmi kruhmi v znaku.
V Dacii by asi málokto čakal displeje nastavenia teploty priamo v ovládacích tlačidlách. Vyzerá to naozaj veľmi dobre. Práve panel ovládania automatickej klimatizácie je centrálnym prvkom novej palubnej dosky. Príplatok 300 € za automatickú klimatizáciu by som tak neváhal investovať.
Po vzore modelov Renaultu môžete nového Dustera odomknúť bez toho, aby ste vybrali kľúč z vrecka. Ponúka totiž bezkľúčové odomykanie, zamykanie, ale aj štartovanie auta. Pri priblížení sa tak auto samo odomkne a následne ak sa vzdialite zamkne sa.
Stále však nechápem prečo nie je možné nastaviť aby sa auto zamykalo pri väčšej vzdialenosti. Takto napríklad stačí prejsť od vodičových dverí k spolujazdcovým v prednej časti auta a to sa samo zamkne.
Pri zamknutí navyše vydá Duster zvuk, ktorý vás rozosmeje. Namiesto pípnutia totiž na vás doslova krátko zatrúbi. Pozornosť okolia tak budete mať zaručenú.
Nový Duster však prináša doposiaľ v tejto triede nevídané asistenčné systémy. V testovanom kúsku tak nechýbal napríklad systém varujúci pred vozidlom v mŕtvom uhle, ktorý pomocou jednoduchej diódy v spätnom zrkadle informuje o vozidle, ktoré nevidíte.
Okrem toho však môžete mať Dustera vybaveného aj štvoricou kamier, ktoré sledujú okolie. Okrem už doposiaľ dostupnej zadnej kamery tak pribudla aj predná kamera a dvojica kamier v spätných zrkadlách.
Kvalitou zobrazenia a rozlíšením sa nedajú síce porovnať s prémiovými značkami, ale pre rýchlu kontrolu okolia auta pri parkovaní, alebo počas jazdy v teréne však bohato postačujú.
Prekvapením je len to, že aj napriek sade kamier stále vo výbave Dustera chýba predný parkovací senzor. V prípade využitia kamier Multi View ho však tá predná aspoň z časti nahradí.
Ak bude Dacia takto pokračovať, tak sa možno v tej nasledujúcej verzii dočkáme dokonca adaptívneho tempomatu, alebo automatizovaného parkovania.
Nová Dacia Duster teda skutočne dospela, ponúka vzhľad a komfort podstatne drahších vozidiel a preto som presvedčený, že bude doslova trhákom. Navyše ceny novej verzie sú stále veľmi lákavé, takže Duster si svojich budúcich majiteľov bude hľadať veľmi jednoducho.