Rakúska spoločnosť CycloTech GmbH vyvíja jedinečný vysoko manévrovateľný pohonný systém pre leteckú mobilitu 21. storočia. CycloRotor s 360° vektorovým ťahom je letecký pohonný systém založený na Voith-Schneiderovom princípe. Tento typ pohonu sa doteraz používal len v lodnej doprave.
Kompaktný dizajn a okamžitá kontrola veľkosti a orientácie všesmerového ťahu CycloRotoru umožňujú jednoduchý prechod z režimu vznášania sa k letovému režimu dopredu, kontrolu poryvov a presné pristátie. To je ideálne pre bezpečnú prevádzku v preplnenom vzdušnom priestore a stiesnených pomeroch. CycloTech chce dosiahnuť, aby sa individuálna vzdušná doprava stala bežnou ako šoférovanie auta, dostupnou pre každého.
V auguste po komplexnej príprave v interiéri začal CycloTech letové testy s najnovšiu verziu svojho technologického demonštrátora „Bumblebee2.0“. Ten je vybavený 4 cyklorotormi CR42 a vylepšeným systémom riadenia letu. Na najbližšie mesiace sa plánujú demonštrácie jedinečných schopností 360° vektorovania ťahu CycloRotorov a systematické rozširovanie letovej obálky.
Ale už niekoľko týždňov nato, začiatkom októbra, predstavil CycloTech aj prototyp eVTOL poháňaný CycloRotormi. CycloTech CruiseUp obsahuje hnacie rotory v každom rohu a pozdĺž zadnej a prednej časti kabíny. CruiseUp je dvojmiestny lietajúci stroj s kolmým štartom aj pristátím s elektrickým pohonom (eVTOL), ktorý dokáže preletieť z jedného konca veľkomesta na druhý. CruiseUp je navrhnutý skôr ako súkromné lietajúce „auto“ než ako aerotaxík. Stroj s hmotnosťou 80 kg je obratný, s maximálnou rýchlosťou 150 km/h a doletom 100 km. CycloTech argumentuje, že mnoho svetových veľkomiest má aj s predmestiami rozlohu, ktorá sa zmestí do kruhu s polomerom 20 km.
Rotujúce valce CycloRotor obklopujúce eVTOL majú steny vyrobené z krídlových lopatiek. Ich krídlové listy sú navrhnuté tak, aby sa nakláňali, zatiaľ čo sa otáčajú pomocou ojníc pripojených k výkyvnej doske. Systém generuje ťah, ktorý vrcholí v určitých bodoch rotácie. CruiseUp je poháňaný šiestimi cyklorotormi, ktoré zaisťujú výkon pre pohyb nahor, nadol a do strán.
Prvú vlnu komerčnej prevádzky elektrických lietajúcich strojov s kolmým štartom a pristávaním vo svete očakáva CycloTech na budúci rok. Prinesie elektrické lietanie na krátke vzdialenosti – väčšinou pod záštitou leteckých spoločností s pilotovanými letmi a ako zdieľanú službu v rámci vopred definovanej siete pevných stanovíšť.
CycloTech však predpokladá, že druhá vlna udržateľného elektrického lietania sa objaví o desaťročie neskôr, keď individuálna vzdušná mobilita so súkromnými vozidlami eVTOL získa masovú popularitu. A tam je veľká šanca pre CruiseUp.
„S rozmermi 6,7 m x 3,3 m je CruiseUp len o 50 % väčší ako súčasné autá a oveľa menší ako väčšina konceptov leteckých taxíkov. Preto zapadá do nášho domáceho prostredia,“ hovorí projektová manažérka CycloTech Andrea Marchsteiner. Kým 20. storočie naučilo ľudstvo lietať s fosílnymi palivami, v 21. storočí sa stanú novým štandardom „lietajúce autá“ bez emisií.
Je diskutabilné, či systém pohonu s CycloRotormi bude efektívnejší a výkonnejší ako eVTOL poháňané klasickými vrtuľami. Pri videu z testov konceptu počujeme, že valce CycloRotor vydávajú poriadny hluk. Uvidíme, čo prinesie ďalší vývoj. CycloTech odhaduje, že CruiseUp sa dostane do sériovej výroby do roku 2035, takže ešte je dosť času na technologické zdokonaľovanie.