Cupra bola do roku 2018 známa ako športová divízia značky Seat. Po tomto roku sa však od automobilky oddelila a začala vyvíjať a produkovať vlastné modely. Aj napriek tomu však išlo o športové verzie modelov Seatu ako Cupra Leon alebo Cupra Ateca. V roku 2022 však prišiel zlom v podobe Cupra Formentor. Ten si totiž španielska značka vyvíjala podľa seba a ide o prvý exkluzívny Cupra model. Dnes si povieme ako tento koncernový zázrak jazdí a aké technológie ponúka.
Aj napriek tomu, že ide čisto o Cupra model, ktorý nemá žiadnu „bežnú Seat verziu“, stále si vypožičiava mnohé prvky, ktoré z koncernových áut skupiny VW Group poznáme. Či už ide o celkové rozloženie palubnej dosky, infotainment systém, volant, prevodovku a pod. Všetko je však spravené s miernou dávkou španielskeho temperamentu.
Začneme s pohľadom zvonku. O tom ako výborne Formentor vyzerá ste už určite počuli a ja sa musím k týmto tvrdeniam pridať. Podľa mňa ide aktuálne o najlepšie vyzerajúci koncernový SUV/Crossover. Ostré hrany, agresívny predný nárazník a efektné zadné svetlá potešia vaše oko zakaždým keď k nemu prídete. Zároveň sa však nejedná o nič prehnané, čo je aj pre vodičov, ktorí neradi vzbudzujú veľkú pozornosť, dobrá správa.
Nepáčili sa mi ale falošné koncovky výfukov, ktoré celkový športový dojem mierne narúšajú. Predné svetlá sú Full LED a aj napriek tomu, že sa nejednalo o Matrixy, bol som s nimi veľmi spokojný. Na prednej maske sa krásne vyníma znak Cupra, ktorí vyvoláva dva pocity: „Wow to je nejaké exkluzívna značka““ alebo „To čo je prosím ťa za hlúposť?“. Páči sa mi aj medená farba, ktorou sa Cupra vyznačuje. Robí ju to totiž inou a mierne extravagantnejšou.
V interiéri vás privíta koncernová klasika, čo myslím v dobrom slova zmysle. Prvé čo ma zaujalo bol veľmi príjemný kožený multifunkčný volant s množstvom ovládacích prvkov. Nemôžem si pomôcť ale znak Cupry mu sedí viac ako logo Seatu.
Nakoľko ide o športový volant je na dolnej strane zarovnaný. Inak ovládanie je intuitívne a vždy som presne vedel čo a kde mám stlačiť. Vďaka tomu, že ide o hardvérové tlačidlá a nie dotykové plochy tiež nedocházdalo k náhodným preklepom, ktoré vás vedia najmä počas jazdy vyrušiť.
Digitálny prístrojový panel má veľkosť 10,25″ a podľa mňa ide aktuálne o jeden z najlepších neprémiových digitálnych kokpitov. Grafika aj zobrazenie je na špičkovej úrovni a výber menu je naozaj bohatý.
Obrazovka je rozdelená do troch segmentov, v ktorých si môžete jednotlivo zobraziť to, čo práve chcete. Zobraziť si tak môžete okrem klasických ukazovateľov aj navigáciu, aktuálne hrajúcu skladbu či športové ukazovatele ako G-meter alebo využitie výkonu. Ovládať ho budete cez tlačidlá na volante.
Presúvame sa k hlavnému v našom prípade 10″ displeju infotainmentu. Ten opäť využíva podobný softvér ako iné koncernové modely, no aspoň je overený a funguje dobre. Prekáža mi dotykové ovládanie nastavenia hlasitosti a klimatizácie, ktoré navyše ani nie je podsvietené, takže v noci vlastne ani neviete kam máte ťuknúť. Navyše ju ani nemáte možnosť ovládať inak ako cez displej, čo je z môjho pohľadu aj napriek stále dostupnej rýchlej skratke na displeji, pomerne nepraktické. Po chvíli sa však naň dá zvyknúť.
Čo je naopak veľmi praktické, je ovládanie asistentov. To prebieha prostredníctvom tlačidiel na volante a páčky za ním. Samostní asistenti v podobe Travel Assist, čiže adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, asistent núdzového brzdenia a ďalší, fungujú naozaj perfektne. Všetky úkony boli plynulé a jazda po meste aj mimo neho bola komfortná a takmer až oddychová. Toto má Cupra jednoducho vychytané.
Ako som už načrtol, väčšina funkcií sa ovláda práve cez displej. Ten má pekné zobrazenie aj rýchlu odozvu, čo je vo vozidlách VW Group štandardom. Nastaviť si na ňom môžete absolútne všetko do posledného detailu. Či už ide o ambientné podsvietenie, zvukový profil audio sústavy (ktorá má 7 reproduktorov a hrá výborne) jazdné režimy a pod.
Hlavné menu si viete zostaviť podľa seba, takže budete mať dôležité veci vždy po ruke. Je prehľadné a pomerne rýchlo sa v ňom zorientujete. Vstavaná navigácia funguje celkom pekne aj keď na Google Mapy sa nechytá. Nechýba ani podpora bezdrôtového Apple Carplay či Android Auto, ktoré sú v kombinácií s bezdrôtovou nabíjačkou čistá radosť používať.
Vec, ktorá nie je čistá radosť je slabšie dielenské spracovanie, ktoré ma pri aute za približne 43 000 € zarazilo. Vŕzganie okolo panelu klimatizácie či na madle dverí by som totiž pri aute s nájazdom približne 12 000 km naozaj nečakal. Je mi jasné, že ide o novinárske auto a zachádza sa s ním o čosi hrubšie, no napriek tomu mám pocit, že to mohlo byť o čosi lepšie.
Poďme ale k veci, pre ktorú si Formentor kúpite, pocit z jazdy. Ja som mal k dispozícií verziu s pohonom všetkých štyroch kolies a 2.0l naftovým motorom s výkonom 150 koní a krútiacim momentom na úrovni 360 Nm. Z 0-100 km/h by to mal zvládnuť za 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 203 km/h. Ani zďaleka teda nejde o to najlepšie, čo môžete v tomto vozidle mať.
Aj napriek tomu, ma auto prinútilo zobrať ho na Pezínsku Babu a zistiť, ako bude Formentor jazdiť so základným dieselovým motorom. Ak by som to mal opísať jedným slovom tak poviem že: výborne. Nakoľko ste sa ale z toho veľa nedozvedeli, pokúsim sa vám jazdu opísať bližšie. Začneme podvozkom, ktorí je aj na rozbitej ceste akou Pezínska Baba , veľmi komfortný.
Aj napriek karosérií SUV/Crossover je posed pomerne nízky a nakláňanie v zákrutách je minimálne. Cupre sa tak podarilo nájsť ideálny pomer medzi praktickosťou a športovosťou. Nakoľko je podvozok nadimenzovaný na väčší výkon a 150 dieselových koní je preňho nič, bude si môcť s týmto Formentorom pekne zajazdiť aj menej skúsený šofér.
Pochvalu si zaslúžia aj brzdy, ktoré boli veľmi dobre dávkovateľné a aj pri opakovanom brzdení stále vedeli držať tempo. Samozrejme nebudú mať takú odolnosť ako príplatkové Brembo brzdy, no na občasné zajazdenie si poslúžia výborne. Prevodovka a reakcia na plynový pedál je pochopiteľne najlepšia práve v režime Šport. Reakcia na plyn bola vďaka vysokému krútiacemu momentu dobrá a prevodovka sa vedela pekne oprieť o krútiaci moment a držať auto stále v optimálnych otáčkach.
Radiť sa dá aj cez páčky pod volantom, ktoré sú síce vyrobené z plastu no pôsobia vcelku hodnotným dojmom. Občas však 7-stupňová DSG prevodovka podľa mňa zbytočne vytáčala motor do vysokých otáčok, kde nebol neskôr prítomný ani výkon ani krútiaci moment. Rozumiem však, že pri následnom zaradení vyššej rýchlosti sa opäť musela dostať do optimálnych otáčok, čo si vyžadovalo vyššie zaradený aktuálny stupeň, no pri 5 000 otáčkach už auto pomerne dosť trpelo.
Riadenie bolo vcelku presné aj keď ste cez neho v podstate nič necítili. Formentor teda išiel tam kam ste ho poslali no, v podstate ste nevedeli čo presne v zákrute spraví. Samotné prejazdy zákrut sú veľmi pôsobivé. Vďaka pohonu všetkých štyroch kolies malo auto skvelý grip aj napriek tomu, že som mal ešte stále obuté zimné pneumatiky.
Hrana pneumatiky, bola pomerne ďaleko, no keď ste si do zákruty viac pridali, vedeli ste auto dostať aj do mierneho pretáčavého šmyku. Ten však veľmi rýchlo zabrzdila stabilizácia, ktorú som z úcty k autu a ostatným šoférom nevypínal. V zákrutách aj výborne podržia aj športové sedačky, ktoré sú síce užšie ako by som chcel, no majú dobre tvarované bočné vedenie.
Ani po niekoľkých zjazdoch a výjazdoch sa olej neprehrial, čo je dobrým znamením. Prekvapila ma tiež spotreba, ktorá sa aj pri ostrej jazde držala na úrovni 8-9 litrov. Keď som si auto prebral ukazoval počítač dojazd 890 km. Po týždni testovania, v ktorom bolo aj dvojdňové ostré jazdenie som prešiel na jednu 55l nádrž približne 700 km čo je výborná hodnota. A v tom sú aj diaľnice či krátke a dlhšie jazdy po meste.
Čo povedať na záver? Cupra Formentor je auto, ktoré som chcel testovať už veľmi dlho. Mal som síce zálusk na najvýkonnejšiu verziu ale nakoniec som rád, že som si mohol otestovať aj druhú stranu spektra. Ide o veľmi podarený kúsok, ktorí vás okrem najmodernejších technológií osloví aj svojim športovým dizajnom a pekne vybalancovanými jazdnými vlastnosťami.
Ak teda chcete Cupru Formentor hlavne kvôli jeho výzoru a nepatríte medzi vášnivých jazdcov, nie je hanba vybrať si dieselovú verziu. Tá vám totiž vyčarí úsmev trikrát: pri pohľade na ňu, pri jazde a pri pokladni na pumpe.