Výhody
- verný originálu
- veľa pestrých svetov a desiatky levelov
- viacero hrateľných postáv i štýlov
- kvantové masky a ďalšie mechanizmy oživujú žáner
- pekná estetická grafika
Nevýhody
- neraz ukrutná obtiažnosť
- občas frustrujúca pasáž
Parádna skákačka plná pestrých levelov, rôznych svetov a dobrých výziev. Duch prvej PlayStation sa vrátil! Crash Bandicoot je pre lokálnych hráčov absolútna klasika. Niektorí so slzou v oku spomenú ako sa nevedeli prestať pozerať na Level majstrov a nešťastníkov, ktorí tam prechádzali jednotlivé levely. Keď si neskôr mohli vyskúšať Crasha na vlastnej koži, pre mnohých to bol prvý kontakt s konzolou alebo zhmotnený pocit, že v obývačke majú presne to čo hrali v telke.
A aj PC hráči boli prekvapení, čo je to za hru, lebo sa v 90. rokoch ponárali do misií v Command & Conquer či Age of Empires, no ich kamoši so sivou konzolou drtili nejakého červeného diablika s jabl… – hej, čo to má znamenať, nerúhať sa! – vačkojazveca s wumpa ovocím!
Behačka ako spred roka 2000
Crash v sebe spájal tú krásu a jednoduchosť ikonických behačiek 90. rokov. Nasadil skvelého maskota, tuhé levely plné rôznych prekážok a nepriateľov, ktoré ste sa pomaly museli učiť naspamäť, aby ste nazbierali potrebný počet, nápis CRASH alebo nebodaj nabehli k bonusom. A keď ste nebodaj získali niečo na 100%, bola to obrovská satisfakcia a zhodnotenie investície do hry, ktorá bez problémov stála aj dve tisícky korún.
Activison pred dvomi rokmi vydal remaster trilógie, na ktorom sa precvičilo štúdio Toys for Bob. A teraz máme pred sebou nový diel, pri ktorom sa títo tvorcovia (majstri originálu Naughty Dog už totiž robia pre Sony akcie Uncharted či The Last of Us) rozhodli vzdať poctu legende.
Prichádzajú s pokračovaním, ktoré má navodiť rovnaké pocity, sľubnú hrateľnosť, nové nápady a čo je najdôležitejšie, osloviť veteránov i nováčikov. Práve tá posledná podmienka sa javí ako najťažšia, lebo pôvodná trojica hier nepatrila medzi ľahučké hry, no za 20 rokov sa hrateľnosť výrazne posunula – hry sú ľahšie, majú viac tutoriálov alebo pomôcok. A teraz je otázne: byť verní originálu a držať vysokú latku obtiažnosti alebo podvoliť sa potenciálne väčšiemu počtu hráčov.
Crash Bandicoot 4 má jasnú odpoveď: nič sa meniť nebude a ide sa podľa starých pravidiel. Od prvých minút vidíte známe postavy, ktoré sa v príbehu snažia postúpiť v jasnom smere: zloduchovia Cortex, N.Gin a N.Tropy otvárajú portál do inej dimenzie a chcú cestovať časom, aby sa pomstili Crashovi.
A ten spolu s Coco musí zbierať tzv. kvantové masky, aby napravili všetok neporiadok, ktorí sa na nás valí z portálov. Hra nepotrebuje hutný dej a skôr si vystačí s krátkymi viac či menej vtipnými animáciami. A od prvých minút presne poznáte motivácie všetkých postáv: táto banda je na strane zlých, Crash, Coco a kamoši sú dobrí a poďme skákať do sveta.
Cestovanie v čase = veľké možnosti
Titulné cestovanie v čase ponúka parádnu výhodu: štruktúra hry ráta s 10 svetmi a vďaka nim vás čaká veľké množstvo rozmanitých prostredí, kde môžete zdolávať prekážky a predviesť svoje skákacie umenie. Dokonca ani počet levelov nebýva rovnaký, čo je výborná vec: akoby autori sami cítili, že jeden svet im dáva väčšie príležitosti, iný menšie a nepotrebujú mať všade päť levelov za každú cenu. Každý svet je vlastne ostrov a má iné časové obdobie i miesto určenia. Výhodou je, že in prostredia = neustála obmena.
Okrem bežnej džungle zavítate aj do snežnej prírody, Divokého Západu, priemyselných oblastí a okúsite aj atmosféru jazzu s karnevalom. Ak ste celú trilógiu Crasha zhltli, niektoré prostredia vám budú povedomé, ale nedá sa autorom vyčítať, že iba recyklovali. A viac ako 40 levelov vám navyše umožní šancu zahrať si ich aj s obmenou a ešte sa hlásia aj rôzne bonusové výlety do minulosti či retro levely. To len na vysvetlenie ako narátať cca 100 levelov, ktoré autori sľubovali ešte pred vydaním hry. Nie je to originálna stovka, ale nie je to ani márne množstvo na vylámanie zubov a ovládačov.
Ak ste hrali pár Crashov, herné princípy poznáte. Ak nie, hra vám ich veľmi rýchlo vysvetlí v jednom-dvoch leveloch. Primárne bežíte v smere vpred od seba ďalej, zbierate wumpa ovocie, skáčete po bedniach rôzneho druhu: niektoré vám dávajú ďalšie kúsky wumpa, iné vybuchujú na čas alebo instantne, len čo sa ich dotknete. Hra sleduje koľko wumpa ovocia zozbierate a dáva vám diamanty za dosiahnutie istého objemu (60%, 80% či 100%). Každý level má aj počet bední a vašou úlohou je skočiť na všetky z nich. Ťažko povedať, ktorý cieľ je ťažší – veľmi rýchlo zistíte, že aj na bedne sa ťažko skáče, lebo niekedy sú štruktúrou levelu a wumpa ovocie sú zase dobre schované alebo počas všelijakých šmykľaviek či pádov nestíhate zbierať všetky.
A v leveloch nechýba obrovské množstvo prekážok. Je až neuveriteľné vidieť, ako vám hra dokáže znepríjemniť život. Môžete padať do lávy či toxického odpadu, ohrozujú vás kladivá, kolesá, ostne a klasickou cestou k smrti je pekne hlboká priepasť, nad ktorou sa máte pohupovať alebo skákať. Do toho sa hlásia menší, aj väčší nepriatelia. Niekedy sa snažíte mapovať ich pohyby a vraziť do nich v správnom čase.
Neskôr sa môžete pustiť s nimi do boja, ale lepšie je nepokúšať ich, lebo prichádzate o zdravie či pomocnú masku rýchlo. Nejeden level je navyše nabitý rôznymi mechanizmami – šmýkate sa po lane alebo držíte sa lanovky či tyče, fičíte vpred, striedavo sa prepínate medzi módom hore či dole. Neraz sa mení aj kamera: nebudete behať iba od seba ďalej, ale aj zľava doprava či naopak.
A samostatnými pasážami sú naháňačky s ozrutami: veľkými zvermi, nepriateľmi, dinosaurami, pričom princíp je vždy rovnaký a kamera sa aj inak prepne – väčšinou bežíte s Crashom zo zadnej časti obrazovky k sebe, preskakujete prekážky, zbierate wumpa, skáčete na bedne a to všetko vo frenetickej rýchlosti.
Vysoká obtiažnosť ostala
Najlepšou radou ako zvládnuť Crasha je cibriť svoje reflexy. A hra z vás chce žmýkať veľa trpezlivosti i cviku. Niekedy sa aj naučíte, ako sa hýbu plošinky a aj tak skončíte v láve. Inokedy musíte skákať na jeden odraz a neurobiť ani jednu chybu. Kamera sa často neuveriteľne točí do rozličných strán a nestačíte sa diviť, kam skočiť skôr. Levely sú parádne poskladané a prakticky nemáte čas sa nudiť.
Budete náramne radi, keď sa dočkáte ďalšieho checkpointu, aby ste po eventuálnej smrti nemuseli štartovať level od začiatku. A hoci checkpointov nie je málo, treba uznať, že súčasťou nemilosrdnej obtiažnosti je fakt, že levely sú dlhé. Miestami až príliš a bude vám trvať aj 30-40 minút, kým ho zdoláte na uspokojivý počet wumpa či bední. A v neskorších fázach aspoň prežívajúc do konca…
Hráči už riešia, do akej miery je obtiažnosť v Crashovi 4 opodstatnená. Relatívne dlhé levely sú spôsob, ktorým našponovali nervy a trpezlivosť hráčov. Možno sa mohli levely mierne skrátiť a zvýšiť ich počet, aby sa hráči ľahšie dostali na koniec. Iní tvrdia, že autori to už prehnali a skúšajú lacné triky. Fakt je, že Crash Bandicoot 4 nie je ľahká hra – a už vôbec nie je určená menším hráčom, ktorým venujú hru rodičia, aby sa zabavili. Toto je najčastejší prípad frustrácie – sólo hráč si zanadáva, ale skúsi čosi prejsť. Ale začiatočník či malý hráč bude napálený už v treťom svete a bez pomoci sa ďalej nepohne.
Crash 4 navyše ponúka dva varianty obtiažnosti – Retro je určená pre hardcore hráčov, ktorí si pamätajú pravidlá. Na začiatku dostanete tri životy a máte šancu získať ďalšie, ale keď si ich miniete, hra končí. Modern je verzia, kde sa vám životy neodrátavajú, takže môžete ísť aj 30x rovnakú sekciu. Naopak, hra vám počíta počet smrtí, ktoré ste si zaknihovali počas skúšania v jednom leveli. Je to odlišný, ale pre mnohých hráčov vítaný postup. A úprimne, nie je problém zomrieť 40 či 50 ráz v leveli – občas z nepozornosti, inokedy je hra príliš krutá a musíte doskočiť na plošinu v istom momente.
Svieža grafika a dobré mechanizmy
Viac svetov ponúka viaceré možnosti a Crash 4 navyše ponúka aj parádnu hru s kvantovými maskami. Napríklad jedna z nich rozdelí svet na dve formy, medzi ktorými sa prepínate – jedna časť je vtedy priehľadná a druhá fyzicky zastúpená. Priehľadné časti sú neaktívne, fyzické áno. A vďaka maske sa môžete medzi nimi prepínať, čo neraz vedia autori využiť pre parádne momenty.
Najmä keď skáčete medzi priehľadnými a fyzickými plošinamia – no prepnúť si ich treba vo vzduchu. Takže neraz dôjde k momente, že skočíte do luftu a keď sa len trošku oneskoríte, padáte do priepasti. Alebo je fyzická celá bariéra a počas skoku do nej narazíte. S maskami sa autori hrajú postupne, neskôr vám umožnia spomaľovať čas, rýchlejšie sa točiť alebo sa hrajú dokonca s gravitáciou. Masky sú štyri a poskytujú pekný priestor pre využitie v dizajne levelov.
Dobrým osviežením sú aj pocty starým hrám v podobe levelov, ktoré predstavujú VHS pásky. Sú priamo na mape, môžete si do nich odskočiť a niektoré sú ultra ťažké, iné prekvapivo ľahké. A čo sa týka bonusov, aj v samotných leveloch sú pasáže, kam sa viete dostať na plošine a získať veľa predmetov či zažijete neskutočné pasáže.
Hrať nebudete iba za Crasha a Coco, ale sú tu aj levely, kde si vyskúšate iné postavičky ako Tawna či Dingodile. Výborným nápadom je, že každý má iné vlastnosti: niekto nevie tak dobre skákať alebo sa nedokáže točiť ako Crash. Na druhej strane ponúkajú extra predmety, ktoré menia hrateľnosť: hák, vysávač či účinný blaster. Takže variability v hre nie je rozhodne málo a pri solídnom počte levelov ju dokážete oceniť.
Crash 4 stavil klasicky na dobrú grafiku, ktorá sa vyznačuje premenlivými prostrediami, bohatou grafickou paletou a dokonca sa tu využíva žltý kurzor, vďaka ktorému ľahšie zistíte, kam skáčete. Čím ste ďalej, tým viac tú pomoc oceníte.
Silný comeback, ale…
Crash Bandicoot 4: It’s About Time je vítaný pokračovateľ série. Má kopu nápadov, desiatky levelov, silné kvantové masky, pár kamošov a iných hrateľných postáv, no zároveň aj nemilosrdnú obtiažnosť, ktorá bude hráčov deliť na dva tábory. Ale v žánri si rozhodne pýta silné zastúpenie a na súčasnej generácii konzol ide o zaujímavú kúpu. Do konca si možno zanadávate pár ráz a zomriete tisíc ráz, ale môže to stáť za to.
Distribútor: Activision
Cena: 60 EUR