Crowdfunding je fenoménom dnešnej doby. Stránky ako Kickstarter, či Indiegogo prinášajú denne mnoho nových projektov, ktoré na to, aby mohli vzniknúť potrebujú vás, ľudí, ktorí ich podporia a prispejú na ich vývoj. Ako to však funguje a o čom crowdfunding vlastne je? Na toto sa vám pokúsime odpovedať v nasledujúcom článku.
Crowdfunding (voľne preložiteľné ako financovanie davom) predstavuje v poslednej dobe skutočne obľúbený spôsob, ako zhmotniť svoju víziu, alebo nápad. Predstavte si, že vo vašej hlave, máte nápad na vytvorenie zariadenia, služby, alebo v podstate čohokoľvek a myslíte si, že by váš nápad mohol osloviť milióny ľudí na celom svete.
Základným problémom, na ktorý určite narazíte sú financie. Nie každému sa totiž podarí získať vhodného investora, prípadne sponzora, ktorý by bol schopný „zatiahnuť“ náklady spojené s vývojom, či začiatkom výroby akéhokoľvek produktu. A tu prichádza na scénu crowdfunding.
Čo to vlastne je?
Crowdfunding umožňuje kreatívnym ľudom prezentovať svoje vízie a nápady a získať podporu od širokej verejnosti bez potreby získavania investorov. Navyše tento spôsob umožňuje aj jednoduché overenie si toho, či bude o ich produkt, prípadne službu záujem. Ak vaša kampaň nebude úspešná, asi nebude o daný produkt taký záujem, ako ste predpokladali.
V súčasnosti existuje niekoľko stránok, ktoré sa corwdfundingu venujú. Tou najznámejšou a najúspešnejšou je určite Kickstarter, ktorú doposiaľ od jej vzniku v roku 2009 využilo viac ako 9 miliónov ľudí. Tí podporili viac ako 89 tisíc projektov pomocou viac ako 1,8 miliardy amerických dolárov.
Okrem toho existujú samozrejme aj iné stránky, ktoré sa crowdfundingu venujú. Patrí sem napríklad Indiegogo, RocketHub a mnohé iné. Jednotlivé stránky sa líšia v podmienkach, ktoré poskytujú tvorcom projektov, ako aj ľudom, ktorí sa rozhodnú projekty podporiť.
Na stránke Kickstarter.com napríklad môže projekt založiť len obyvateľ USA, Kanady, Veľkej Británie, Austrálie, alebo Nového Zélandu. Na iných platformách môžu nové projekty zakladať aj obyvatelia iných krajín.
Ako to funguje?
Okrem nápadu na zariadenie, alebo službu potrebujete vytvoriť aj dostatočne pútavú prezentáciu vášho výrobku, pomocou ktorej oslovíte ľudí. Samotné prezentácie obsahujú množstvo fotografií, alebo renderov pripravovaného produktu, takisto aj video, v ktorom je predstavený samotný produkt, ako aj cieľ, ktorý s ním chce tvorca dosiahnuť.
Samozrejme si musíte aj veľmi dobre spočítať, koľko bude prípadný vývoj a produkcia vášho projektu stáť finančných prostriedkov.
Zabudnúť pritom nesmiete ani na odmeny pre ľudí, ktorí sa rozhodli vás podporiť. Ľudom totiž na to, aby vás podporili nebude stačiť, že daný produkt získajú ako prví, ale budú chcieť niečo navyše.
Práve k tomuto účelu je určený systém odmien za podporu. Jednoducho čím viac prispejete, tým väčšia bude vaša odmena. Od trička sa tak môžete dostať až k menu v titulkoch v prípade hry, či stretnutiu s tvorcami nápadu.
Zabudnúť však nesmiete ani na aspoň malý zisk, ktorý v prípade úspešnej kampane môžete spočiatku využiť ako rezervu a následne ako prostriedky na naštartovanie štandardného predaja vášho produktu. Výslednú sumu uvediete ako požadovanú sumu, ktorú chcete pomocou kampane získať.
Následne stačí stanoviť obdobie, za ktoré chcete dané prostriedky vyzbierať (väčšinou je to jeden mesiac) a ste pripravení na to, aby ste svetu dali vedieť svoju revolučnú novinku a vyzbierali dostatok prostriedkov na začiatok..
Čo to stojí?
Určite nemôžete očakávať, že podobná služba bude zadarmo. Crowdfunding je totiž aj celkom slušný biznis. Stránka, na ktorej si projekt vytvoríte si samozrejme berie svoje percentá.
Táto hodnota sa líši, kým napríklad Kickstarter si zoberie 5 % z vyzbieranej sumy, Indiegogo si ukrojí 4 %, to však iba v prípade ak je váš projekt úspešný. V opačnom prípade Indiegogo požaduje 9 %. Tieto podmienky sú však pomerne zložité a tak veríme, že ak by ste sa chytali spustiť vlastný projekt, venujete dostatok času ich preskúmaniu.
Okrem týchto poplatkov, však musíte rátať aj s poplatkami bánk za prevod peňazí, ktoré závisia od krajiny, v ktorej máte bankový účet. Vo všeobecnosti sa však pohybujú na úrovni medzi 3 % až 5 %.
Aké sú riziká?
Boli by ste asi naivní, ak by ste si mysleli, že crowdfunding je úplne bez rizík. Samozrejme sú tu riziká. Stačí ak si uvedomíte, že v podstate svoje peniaze vkladáte do rúk ľudom, ktorí si pomocou nich idú splniť sen o tom, že v niektorej oblasti dobyjú svet.
Pritom je jasné, že sa nie vždy musí jednať o ľudí, ktorí sú pripravení čeliť všetkým nástrahám, ktoré vytvorenie akéhokoľvek projektu prináša.
To, že sa to nie vždy podarí nám ukazujú aj niektoré neúspešné projekty, ako napríklad slovenský inteligentný vypínač Goldee, ktorý chcel dobiť svet a nakoniec stroskotal na tom, že by sa jeho výroba predražila. Ľudia tak nikdy neuvidia tento produkt a čo je ešte smutnejšie, tak ľudia, ktorí ho podporili svojimi peniazmi za ne nič nedostanú.
Môže sa totiž stať, že tvorcovia projektu sa prepočítajú, alebo si jednoducho neuvedomia, čo všetko vývoj a začiatok výroby produktu predstavuje a po úspešnej kampani zistia, že na to nemajú.
Vy ako človek, ktorý vložil do rúk takto začínajúcej spoločnosti svoje peniaze, môžete v takomto prípade o ne veľmi jednoducho prísť. Niektoré crowdfundingové stránky napríklad v prípade neúspešnej kampane vrátia prostriedky sponzorom, iné naopak umožnia využitie aj menšej vyzbieranej sumy ako je tá požadovaná pre uskutočnenie projektu. Podmienky sa teda líšia a je na vás, aby ste si ich prečítali.
Takže toľko vo všeobecnosti ku crowdfundingu, veríme, že teraz už viete ako to celé funguje a o čom to celé je. Ak teda najbližšie nájdete na našich stránkach projekt zo sveta crowdfundingu, ktorý vás zaujme, budete vedieť, ako ho môžete podporiť a získať tak medzi prvými.