Poviem vám to na rovinu. Minulý rok sme s manželkou kúpili nové auto a už teraz rozmýšľam, aké bude to ďalšie. Oplatí sa kúpiť ešte spaľovák? Keďže bývame v paneláku a nežijeme v Bratislave, elektromobil dnes nie je riešenie vhodné pre nás. Za päť a viac rokov sa ale situácia určite zmení, je celkom možné, že bude oveľa väčší problém nájsť čerpačku na neekologické palivá.
A čo potom, keď sa začne blížiť magický rok 2035, keď zrejme vstúpi do platnosti zákaz predaja automobilov na spaľovací pohon. Určite nie som sám, kto si kladie podobné otázky. Ako to teda bude vyzerať za cca 12 rokov?
Kedy vstúpi zákaz do platnosti?
Od 1. januára 2035 nesmú byť registrované žiadne nové autá s benzínovým alebo naftovým motorom. Všimnite si slovo nové. Posledné modely série spaľovacích motorov môžu byť teoreticky prvýkrát zaregistrované v Európskej únii 31. decembra 2034.
Sú nejaké výnimky?
Výrobcovia s nízkym objemom výroby môžu dostať výnimku do konca roku 2035. V prípade nových osobných automobilov s objemom výroby 1 000 až 10 000 kusov a ľahkých úžitkových vozidiel 1 000 až 22 000 nových modelov. Výrobcovia, ktorí zaregistrujú menej ako 1 000 nových vozidiel ročne, budú oslobodení od zákazu predaja.
Budem môcť jazdiť spaľovákom v roku 2035 a neskôr?
Áno, ak bolo prihlásené v EÚ do 31. decembra 2034 môžete so svojim vozidlom jazdiť bez obmedzenia.
Môžem si aj v roku 2035 a neskôr kúpiť vozidlo so spaľovacím motorom?
Vozidlo prihlásené v EÚ do 31. decembra 2034 sa bude môcť prepísať/predať. Otázkou je za aké ceny. Niektoré modely môžu s cenou raketovo vystreliť, triezvy odhad však hovorí, že väčšina majiteľov spaľovákov sa ich bude chcieť zbaviť.
Budem si mať kde natankovať benzín, naftu, plyn?
Palivá budú bežne dostupné, avšak treba rátať, že čerpacie stanice budú postupne meniť svoje služby na nabíjanie elektromobilov.
Zakáže EÚ po roku 2035 predaj náhradných dielov?
Keďže výrobcovia sú povinní dodávať náhradné diely minimálne 7 rokov po ukončení výroby, nebude s nimi problém.
Bude od roku 2035 dostatok elektrickej energie pre všetky vozidlá?
Úplná premena na elektromobilitu bude trvať dlhšie ako do roku 2035. Dovtedy je ešte dostatok času, aby sa infraštruktúra a rozvody prispôsobili novým požiadavkám. Odhaduje sa, že ak by všetky vozidlá registrované na Slovensku boli elektromobily, ich spotreba by predstavovala 17 % našej celkovej spotreby.
Vieme, aký vplyv bude mať koniec spaľovákov v EÚ?
Zákaz predaja nových vozidiel na spaľovací pohon bude mať pozitívny vplyv na klímu. Treba si však uvedomiť, že len zhruba 25 % emisií CO₂ v EÚ pochádza zo sektora dopravy, len 12 % z automobilovej dopravy. Samotný prechod na elektromobily teda len ťažko dokáže spomaliť klimatické zmeny. Dôležité a podstatné je to, že pôjde len o jeden krok z mnohých.
Koľko je vozidiel v EÚ?
Aktuálne je v Európe registrovaných 243 miliónov vozidiel. Priemerný vek vozidla je 11,5 roka. V roku 2020 bolo zaregistrovaných 22 nových vozidiel na tisíc obyvateľov.
Aký je podiel elektromobilov a aký spaľovákov?
Vozidiel na alternatívny pohon (BEV, PHEV, hybrid) je 24,5 %. Podiel benzínových automobilov je 47,5 %.
Koľko vozidiel vyvážame z EÚ?
V roku 2019 sa vyviezlo 5 000 566 áut v hodnote 124 miliárd eur. Pre zaujímavosť, až 25 % všetkých vyrobených vozidiel na celom svete pochádza od „nás“. Na daniech sa získava z automobilového priemyslu 440,4 miliárd eur.
Koľko ľudí v EÚ pracuje v automobilovom priemysle?
V 226 závodoch na montáž a výrobu vozidiel pracuje 14,6 milióna Európanov. Predstavuje to 6,7 % všetkých pracovných miest.