Reklama

Nabitie elektromobilu za 10 minút?! Čo sa odporcom nebude páčiť teraz?

Zdroj | Zeekr
Števo Porubský
Zdroj | Zeekr
Zdroj | Zeekr

Večne omieľaný mýtus o elektromobiloch je, že sa dlho nabíjajú. To je síce pri niektorých modeloch pravda, no stále sa bavíme o počiatkoch elektromobility. Veď od ich uvedenia prešli len roky, nie desaťročia.

Čína je v tomto asi najďalej, či sa nám to páči, alebo nie. A práve z Číny prichádzajú elektromobily, ktoré spôsobujú obrovské prekvapenia.

Aj vďaka tomu, že Čína a jej firmy sú najväčším globálnym výrobcom batérií na svete, majú aj na to, aby vyvíjali a uvádzali do praxe nové a nové typy batérií. Tie majú nielen väčšie kapacity vzhľadom na veľkosť, ale zvládajú aj väčšie a väčšie nabíjacie výkony.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Noname značky s históriou, alebo poznáte čínsky Zeekr? Je aj u nás!

Taká je vraj aj „zlatá“ batéria (Golden Battery) v Zeekr 7X, čo je čínske SUV značky patriacej pod koncern Geely (tu patrí napríklad aj Volvo, ale aj Polestar, Lynk & Co, Proton či Lotus!). Okrem týchto značiek má Geely ale podiely aj v značke Smart, Aston Martin, LEVC i Geometry a Farizon.

Zeekr 7X má 75 kWh batériu typu LFP, teda lithium-iron-phosphate s koeficientom nabíjania 5,5C. Golden sa označuje preto, že je pokrytá zlatou izolačnou ochrannou fóliou. Elektrickému SUV od Zeekr dodáva dostatok energie na zhruba 500 km jazdy. Jej výhodou je ale fakt, že sa vie nabíjať extrémne vysokým výkonom.

Zdroj | Zeekr

Práve Zeekr 7X testoval Out od Spec Reviews, ktorý nameral neuveriteľné nabíjacie výkony a teda i rýchlosti nabíjania. Na vlastných 840 kW DC nabíjačkách Zeekr dosiahol model 7X výkony cez 460 kW a z 10 na 80 % kapacity (bežná hodnota pre porovnávania) sa nabil za menej ako 10 minút, presnejšie 9:45 minúty.

Plné nabitie, z 0 na 100 % trvalo 22 minút. Takéto nabíajnie ale nie je potrebné, pretože od 80 do 100 % sa výrazne znižuje nabíjací výkon a nabíjanie na 100 % stačí dosiahnuť napríklad pri nočnom domácom nabíjaní nižším výkonom.

Ak sa orientujete v Tesla metrike nabíjania, tak vedzte, že Zeekr 7X sa vie nabíjať rýchlosťou 2 044 km za hodinu, alebo 34 km za minútu.

A áno, odporcovia elektromobility, ešte stále je veľkou prekážkou cena. To je fakt, no nie pre všetkých. Žiaľ hlavne pre nás, relatívne chudobné krajiny. Kým u nás je priemerná mesačná mzda v národnom hospodárstve necelých 1 500 €, v takom Nórsku je okolo 5 000 €. Elektromobily pritom stoja takmer rovnako u nás i v Nórsku. Na rozdiel od našej vlády ale tá nórska rozmýšľa a elektromobilitu podporuje aktívne, nielen tým, že v Nórsku je celkom iná životná úroveň.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.