Reklama

Čo je Vendor Lock-In, komu a na čo slúži?

Zdroj | Wu Peng/Pixabay
Richard Pliešovský
Zdroj | Wu Peng/Pixabay
Zdroj | Wu Peng/Pixabay

Možno sa vám stalo, že ste si išli prehrať zakúpený hudobný album a zistili, že má DRM ochranu. Zadovážili ste si kávovar na kapsule, ale tie musíte kupovať len od konkrétnej značky? Gratulujeme, práve ste sa stretli s Vendor Lock-In v praxi.

Vendor Lock-In – proprietárne uzamknutie (príp. uzamknutie zákazníka), znamená situáciu, keď je používateľ závislý na dodávateľovi a musí využívať výlučne jeho služby/výrobky. Zvyčajne sa to dosahuje použitím atypických súčastí produktov, ktoré sú chránené patentom.

Príkladov takéhoto „diktátorského“ správania firiem je všade naokolo viac než dosť. Vendor Lock-In donedávna s obľubou využívali aj slovenskí operátori. Ak ste u nich v akcii získali lacnejšie smartfón, bol zablokovaný na iné siete. Už sme spomenuli DRM a tónery do tlačiarní. Ak používate iPhone, tak zrejme každý deň držíte v ruke ďalší Vendor Lock-In, napájací a synchronizačný kábel s Lightning konektorom.

Podobné je to s bajonetmi na upevňovanie objektívov. Však ste sa nikdy nezamysleli, prečo si sklo do Nikonu nenasadíte na Canon, alebo Olympus? Prečo? Lebo Vendor Lock-In.

Zdroj | Pixabay

Podobne sa „chránia“ výrobcovia batérií. Mobilný operačný systém Android má síce otvorený zdroj, no operačný systém dodávaný so smartfónom má predinštalované mnohé proprietárne aplikácie, ktoré nabádajú využívať iba služby Google. Dokonca ani pásiky na meranie glukózy nie sú navzájom vymeniteľné!

Ako sa voči tomu brániť?

Žiaľ, ako spotrebitelia nemáme v rukách žiadne páky, ako prinútiť firmy, aby sa vyvarovali uzamknutia zákazníkov. Ak nechceme Lightning konektor, môžeme to riešiť bojkotom iPhonov. Ak nechceme míňať veľa za cartridge do tlačiarní, poobzerajme sa po takých výrobcoch, ktorí si vážia svojich zákazníkov. Či ale zmeníme správanie takýchto firiem je otázne.

Môžeme tlačiť na našich zákonodarcov, či už slovenských, alebo (ešte lepšie) zástupcov v Európskej únii. Operovať sa dá protimonopolnými zákonmi, ochranou spotrebiteľa, právom o slobodnom prístupe k informáciám a podobne.

Zdroj | Pixabay

Bojovať s Vendor Lock-In je ťažké, pretože ide o šikovný ťah na získanie dominancie na trhu a tým pádom aj masívne zvýšenie ziskov. V niektorých prípadoch je nemožné sa im vyhnúť, vtedy nezostáva nič iné, než zatnúť zuby. Alebo napísať svojmu volenému zástupcovi.

Viac článkov na tému Čo je to nájdete v našej pravidelnej sérii.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.