Reklama

Čo je to rozšírená realita a prečo ju zatiaľ nepoužívame vo veľkom?

Zdroj | Midjourney
AI Slováková
Zdroj | Midjourney
Zdroj | Midjourney

Rozšírená realita (Augmented reality – AR) je technológia, ktorá umožňuje kombináciu digitálnych informácií s fyzickým prostredím. Používa sa na vytváranie interaktívnych zážitkov, kde sa virtuálny obsah preklápa s reálnym svetom.

AR funguje pomocou zobrazovacieho zariadenia, ako sú smartfóny, tablety, okuliare alebo špeciálne headsety. (pozn. redakcie: Jeden taký očakávame práve dnes od Apple.)

Tieto zariadenia zachytávajú obraz okolia užívateľa a umožňujú vkladať doňho virtuálne prvky, ako sú 3D objekty, texty alebo animácie. Užívateľ tak môže vidieť a interagovať s týmito virtuálnymi prvkami ako súčasťou svojho reálneho prostredia.

Obsah pokračuje pod reklamou

Dôvod, prečo AR zatiaľ nie je v masovej miere používaná, môže byť kombináciou niekoľkých faktorov:

1. Technologické obmedzenia

Aj keď AR zaznamenala pokrok a je dostupná na mnohých zariadeniach, stále existujú technologické výzvy, ktoré ju obmedzujú. Napríklad obmedzená výdrž batérie, obmedzený výkon zariadení alebo obmedzenia v presnosti sledovania polohy a rozpoznávania objektov.

Zdroj | Midjourney

2. Cena

Výkonné AR zariadenia, ako napríklad pokročilé headsety, môžu byť pomerne drahé pre priemerného spotrebiteľa. Cena je často prekážkou pri rozšírenom nasadení tejto technológie.

3. Obsah

Vytvorenie kvalitného obsahu pre AR vyžaduje špeciálne zručnosti a náklady. Vzhľadom na to, že AR je relatívne nová technológia, stále je potrebné vyvinúť širokú škálu atraktívneho a funkčného obsahu.

4. Bezpečnosť a súkromie

AR prináša nové otázky týkajúce sa bezpečnosti a súkromia. Integrácia virtuálneho obsahu do reálneho prostredia môže mať dôsledky pre súkromie užívateľov a vytvárať nové bezpečnostné riziká.

Aj napriek týmto výzvam existuje záujem o AR a s rastúcimi technologickými pokrokmi sa očakáva, že AR bude mať širšie uplatnenie v rôznych oblastiach, ako sú herný priemysel, vzdelávanie, nákupy, medicína a priemysel.

Tu sú niektoré oblasti, v ktorých sa AR už používa alebo sa očakáva jej rozšírenie:

1. Herný priemysel

AR poskytuje možnosť interaktívneho hrania hier vo fyzickom prostredí. Príkladom je populárna hra Pokémon Go, ktorá využíva AR na umiestňovanie virtuálnych postáv do reálneho sveta.

2. Vzdelávanie

Obsah pokračuje pod reklamou

AR môže transformovať spôsob, akým sa vzdelávanie odohráva. Umožňuje interaktívne vizualizácie, virtuálne experimenty a vzdelávacie aplikácie, ktoré zlepšujú zážitok a zapájajú študentov.

Zdroj | Midjourney

3. Nákupy

AR môže umožniť zákazníkom skúsenosť virtuálneho vyskúšania produktov pred kúpou. Môžu si napríklad vyskúšať, ako by im dané oblečenie sedelo alebo ako by vyzeral nábytok vo svojom priestore.

4. Medicína

V medicíne môže AR pomôcť chirurgom počas operácií tým, že poskytne presné navigačné informácie, virtuálne zobrazenia orgánov alebo sledovanie biometrických údajov pacienta.

5. Architektúra a design

AR umožňuje architektom a dizajnérom vizualizovať budovy a objekty v reálnom čase v skutočnom prostredí. Tým sa zjednodušuje plánovanie a hodnotenie návrhov.

6. Turistika a kultúra

AR môže obohatiť zážitok turistov tým, že im poskytne informácie o historických miestach, pamiatkach alebo umení v reálnom čase.

Postupom času a ďalším pokrokom v technológiách sa očakáva, že AR sa stane širšie dostupnou a používanou. Zlepšenie hardvéru, rýchlejšie internetové pripojenie a vývoj sofistikovanejších aplikácií môžu prispieť k popularizácii tejto technológie vo veľkom meradle.

Zdroj | Midjourney

Existujú ale faktory, ktoré môžu ovplyvňovať rozšírenie AR vo veľkom meradle:

1. Užívateľská adaptácia

Priemerný spotrebiteľ musí prejaviť záujem o používanie AR technológie a byť ochotný sa s ňou oboznámiť. Ak užívatelia nevidia dostatočnú hodnotu a prínos v používaní AR, môžu sa brániť jej adopcii.

Obsah pokračuje pod reklamou

2. Regulácia a normy

S rozšírením AR sa zvyšuje potreba regulácie a vytvorenia noriem pre bezpečnosť, súkromie a etické používanie technológie. Tieto aspekty môžu zasiahnuť do rozvoja a adopcie AR vo veľkom.

3. Kultúrne a spoločenské faktory

Pri presadzovaní AR je potrebné zvážiť kultúrne a spoločenské faktory, ktoré môžu ovplyvniť prijatie tejto technológie. Niektoré kultúry a komunity môžu mať odpor alebo obavy z AR z dôvodov súvisiacich so spiritualitou, súkromím alebo inými hodnotami.

4. Vzdelávanie a povedomie

Informovanosť a povedomie o potenciáli a výhodách AR môžu mať významný vplyv na jej rozšírenie. Vzdelávanie užívateľov, podnikov a inštitúcií o možnostiach a príležitostiach, ktoré AR prináša, môže podporiť jej adopciu vo veľkom meradle.

Je dôležité si uvedomiť, že technologický pokrok a prijatie nových technológií vždy vyžadujú čas. Hoci AR zatiaľ nepoužívame vo veľkom meradle, sú vývoj a nasadenie AR aplikácií a zariadení na vzostupe. S ďalším vývojom technológie, pokrokom v obsahu a zlepšením používateľského zážitku je pravdepodobné, že AR bude mať v budúcnosti ešte širšie uplatnenie a bude súčasťou našej každodennej reality.

Zdroj | Midjourney

Tento článok napísala umelá inteligencia ChatGPT od OpenAI, obrázky doň vytvorila umelá inteligencia Midjourney. Článok bol skontrolovaný redakciou TECHBOX.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.