- #Bezpečnosť na internete
- 3 min.
- 20.1.2024
Čo je to Content Credentials? Logo, ktoré sa v dnešnej dobe oplatí poznať
S nástupom generatívnej umelej inteligencie je dnes už aj pre skúsených používateľov náročné rozpoznať legitímnu fotografiu (a čoskoro už aj video) od tej, ktorú vytvoril niektorý z modelov AI.
Falošné fotografie použité v nepravom kontexte sú však tŕňom v päte sociálnych sietí už niekoľko rokov. Vyriešiť, alebo aspoň pomôcť potlačiť tento problém, by mal odznak „cr“.
Bojovníci s dezinformáciami pracujú niekedy aj celé dni a týždne, aby dokázali, že nejaký obrázok šírený sociálnymi sieťami, je šírený v nesprávnom kontexte a tak zneužívaný na pretlačenie špecifických názorov. Kým sa im to však podarí dokázať, môže byť už neskoro a informácia o tom, že sa jednalo o hoax, už nikdy pôvodný hoax v šírení nepredbehne.
Tu do hry vstupuje nový spôsob označovania obrázkov a videí – Content Credentials, ktorý častejšie uvidíme v podobe loga s iniciálkami „cr“. Jedná sa o najnovšiu snahu koalície pre pôvod a autentickosť obsahu (C2PA), ktorej členmi sú aj spoločnosti ako Adobe, Microsoft, Intel, Canon, Sony, Nikon a mnoho ďalších, vrátane filmových štúdií a mediálnych domov.
O čo sa teda jedná? Odznak „cr“ bude v podstate nutričnou nálepkou pre multimediálny obsah. Pri obrázkoch a videách sa zobrazí v podobe malého loga, pod ktorým sa po prejdení kurzorom naň (alebo klepnutí naň na smartfóne) zobrazia podrobné informácie o tom, kedy, kde, kým alebo čím bol daný obrázok vytvorený a dokonca aj to, či sa o jeho tvorbu postarala umelá inteligencia alebo bolo obrázkom po jeho vytvorení ešte následne nejakým spôsobom mainupulované.
Výrobcovia fotoaparátov, počnúc spoločnosťami Canon, Sony, Nikon či Leica, budú už tento odznak pridávať k fotografiám priamo pri ich zachytávaní. Úpravy fotografie sa následne pripíšu k odznaku v programoch od Adobe (napr. Lightroom či Photoshop) a čoskoro sa už k tvorbe obrázkov začne pod záštitou Content Credentials priznávať aj model generatívnej umelej inteligencie DALL-E od spoločnosti OpenAI.
V tejto chvíli je otázne, kde všade sa vlastne budú tieto podrobné informácie zobrazovať priamo pri obrázku. Cieľom koalície C2PA je, aby bolo logo Content Credentials rozvnako celosvetovo rozpoznávané, ako logo copyright. Ak by sa ale aj na niektorých stránkach, v aplikáciách či programoch nezobrazovalo, stále tu bude možnosť obrázok si preveriť manuálne, napríklad aj priamo na stránke contentcredentials.org/verify.
Content Credentials je otvoreným štandardom, ku ktorého používaniu sa môže prihlásiť ktokoľvek, od výrobcov fotoaparátov a smartfónov cez vývojárov aplikácií na tvorbu a úpravu obrázkov až po prevádzkovateľov sociálnych sietí a médií.