JATO Dynamics, ale aj Schmidt Automotive Research zverejnili odhady predajnosti čínskych automobilov na Európskom trhu za prvý kvartál tohto roka.
Podľa prvých čísiel sa veľmi čínskym automobilkám nedarí, no je veľmi dôležité podotknúť, že zatiaľ. Ak totiž Európska únia nič špeciálne voči pomerne lacným autám z Číny neurobí, takto o rok môžu mať čínske modely celkom iný podiel na trhu.
Podľa Schmidt Automotive Research totiž čínske automobily tvorili v prvom kvartáli tohto roka iba 2,9 % z celkového predaja nových automobilov v západnej Európe. Pri pohľade na rozdiely medzi číslami Schmidt Automotive Research a JATO Dynamics je ale možné povedať, že čínske automobily tvorili v Q1 2024 zhruba 3,5 %.
Schmidt Automotive Research (SAR) do Západnej Európy počíta krajiny EÚ do roku 2004, teda mimo Slovenska a ďalších krajín, ktoré v 2004 vstúpili do EÚ s nami a krajiny EFTA. JATO počíta s celou EÚ.
Podľa SAR sa v prvom štvrťroku 2024 predalo v Západnej Európe 87 665 čínskych automobilov z celkového množstva 3,05 milióna vozidiel. Aj napriek mizivému číslu ide o viac ako štvrtinový medziročný nárast.
Pre zaujímavosť, medzi čínske automobily sa pčíta už aj Smart, pretože ten vlastní hlavne čínske Geely (spolu s Mercedesom), no vyrába sa v Číne. Takýchto vozidiel nájdeme na našom európskom trhu viac, napríklad
Podľa SAR sa najviac darilo SAIC a jeho značke MG. Tá predala vyše 55 000 automobilov, čo je takmer 32 % medziročný rast. Aj vďaka desiatkam tisíc vozidiel je MG najpredávanejšou čínskou značkou. Dôvodom je určite aj to, že MG ľudia stále berú ako britskú značku s históriou. Ostatné čínske automobily takú výhodu nemajú. Podľa JATO Dynamics sa MG podarilo predať 58 524 kusov automobilov.
Aj JATO aj SAR na druhú priečku dávajú čínsku značku BYD s vyše 7 600, resp. 7 400 predanými kusmi. Tretia priečka má patriť podľa SAR aj JATO Dynamics značke DR Motors, ktorá vyrába v Európe najrôznejšie čínske modely pod inými menami.
Štvrtá priečka má patriť Polestaru a Lynk&Co s viac ako 1 700 predanými kusmi, no oproti roku predtým, kedy automobilky predali okolo 4 700 kusov ide o enormný pokles. Ďalšie značky nájdete v tabuľke nižšie, no podľa čísiel je zrejmé, že hoc aj zaujímavé čínske, prevažne elektromobily, majú v Európe stále problém predávať sa.
Dôvodov môže byť množstvo, od chýbajúcich predajných miest, cez servisné centrá až po problémy s certifikáciou pre európske trhy či privysoké sumy za dovoz. Čínske automobilky to postupne riešia, vysoký dovoz chcú eliminovať budovaním fabrík v Európe, ale aj flotilami nákladných lodí určenými na prevoz automobilov.
11 najpredávanejších čínskych značiek automobilov v Európe
Značka | Počet predaných vozidiel za Q1 2024 |
MG | 58 524 |
BYD | 7 602 |
DR Automobile | 5 922 |
Lynk&Co/Polestar | 1 711 |
GWM | 1 121 |
Xpeng | 1 036 |
Zeekr | 466 |
Nio | 401 |
Maxus | 338 |
Omoda | 330 |