- #Novinky
- 4 min.
- 25.4.2022
V Číne sa vo veľkom vymieňajú batérie v elektromobiloch, už na 900 staniciach
NIO ako jediný výrobca elektromobilov, ktorý sa venuje prevádzkovaniu výmenných staníc akumulátorov predstavil svoju jubilejnú 900. výmennú stanicu.
Od začiatku novodobej histórie elektromobilov patrí rýchlosť nabíjania a s tým spojené čakanie na nabitie akumulátora medzi jeden z hlavných nedostatkov v očiach šoférov vozidiel vybavených spaľovacími motormi. Už v minulosti sa viaceré spoločnosti, vrátane Tesly zaoberali myšlienkou rýchlej výmeny akumulátora.
Po prvotných testoch kalifornský výrobca túto myšlienku zavrhol a pustil sa do budovania svojej infraštruktúry nabíjacích staníc Supercharger. Skúsenosti s touto technológiou má aj francúzsky Renault, ktorý dokonca postavil a prevádzkoval výmennú stanicu. Do bežné života, ale túto technológiu nepretavil a taktiež zostal verný klasickému nabíjaniu elektromobilov.
Na scénu prišiel čínsky výrobca NIO, ktorý po predstavení niekoľkých modelov elektromobilov prišiel aj s vlastným programom výmenných staníc akumulátorov. Informácie z praktickej prevádzky čerpal hlavne v domácom čínskom prostredí a len minulý rok spustil prevádzku na európskom kontinente v Nórsku.
Aktuálne sa NIO pochválil spustením výmennej stanice s poradovým číslom 900. Plány do budúcna sú ambiciózne, do konca 2022 plánuje prevádzkovať 1300 výmenných staníc a do roka 2025 to má byť 4000, pričom mimo Číny to má byť minimálne 1000 výmenných staníc.
Nainštalovaných 900 staníc bolo použitých viac ako 8 miliónov krát, každá výmenná stanica bola použitá viac ako 9000 krát. NIO ponúka dve veľkosti akumulátorov, ktoré vo výmenných staniciach využíva. Základný akumulátor má veľkosť 75 kWh, väčší má kapacitu 100 kW, plánuje sa však navýšenie na 150 kWh. Výrobca sa pochválil, že výmenná stanica je schopná za 24 hodín vykonať 312 výmen, čo predstavuje výmenu každých 5 minút.
Prevádzkovanie výmenných staníc predstavuje veľmi dobrú alternatívu k už existujúcej sieti nabíjacích staníc. Výhodou takéhoto systému je, že zákazník nie je nútený v cene nového vozidla kupovať celý akumulátor, platí len jeho prenájom.
Veľmi vhodné je aj použitie dvoch veľkostí akumulátorov, takže napríklad pri jazdách po meste nie je potrebné, aby zákazník vo svojom vozidle prepravoval veľký ťažký akumulátor. Výhody výmenného systému akumulátorov sa prejavia aj pri rýchlych diaľničných presunoch, kedy elektromobil dosahuje najvyššiu spotrebu a z hľadiska komfortu je výhodnejšia 5 minútová výmena akumulátora ako nabíjanie, ktoré môže trvať niekoľkonásobne dlhšie.
Systém výmeny akumulátorov má svoje opodstatnenie a jeho použitie by dokázalo odstrániť hlavný argument odporcov elektromobilov a to dlhý čas nabíjania. Veľkou výhodou takéhoto systému je aj možnosť nabíjania akumulátorov počas ich skladovania vo výmenných staniciach formou obnoviteľných zdrojov energie. V kombinácii s klasickým nabíjaním elektromobilov ide o veľmi progresívnu technológiu, ktorá má do budúcna obrovský potenciál s narastajúcim počtom elektromobilov na cestách.