- #Aplikácie a hry
- 9 min.
- 18.2.2024
Chytľavé japonské RPG: Disgaea 7, Crymachina, The Legend of Nayuta
Toto je trojica RPG, ktorá mi vlani zožrala desiatky hodín času. Sú to sčasti neznáme, no chytľavé hry, do ktorých sa dá ľahko ponoriť.
Je tu zástupca známej série Disgaea, nenápadná odbočka jednej z najstarších JRPG a aj úplne nový projekt. Trio z produkcie NIS America netrhá bežne predajné rebríčky, ale mieša nečakane divoké nápady.
Disgaea 7
Prvou hrou je už siedma časť série, ktorá je súčasne strategickou RPG a paródiou na tento žáner. Zameria sa na samurajskú éru Japonska (tzv. Hinomoto), ale stále sa odohráva vo vlastnom svete Netherworld, kde sa preháňajú rôzni zloduchovia a prostredie pomrkáva na hráča rôznymi trikmi. Na jednej strane objavíte démonického samuraja Fujiho, ktorý chce byť najmocnejší na svete (klasika), na druhej slečnu Piriliku, ktorá má naštudované obdobie, no je nemilo prekvapená, že veľa veci tu nesedí (kulturálne i prakticky), takže obe postavy spoja sily a chcú dať všetko do poriadku. Fuji ide po peniazoch, Pirilika po lepších hodnotách, tak im to celkom klape.
Popritom ich čaká veľa súbojov a vtipných epizód. Časť spočíva v tom, že naverbujú k sebe ďalšie postavy (Fujiho dcéra Ao je ešte pomätenejšia ako on, Ceefore je podivný šťastný zlodej, Shogun Yeyasu je väčšinu času úplne mimo) a iná časť vychádza z kvalitných súbojov. Vyrážate z dobre zabezpečnej domácej základne Netherworld, kde si užívate čas v obchodoch či tvorbou vlastnej výbavy, ktorú zúročite potom v bojoch.
Disgaea má ťahové súboje, čo značí dlhé potýčky. V taktických súbojoch využívate všetko možné: silnejšie údery, rozmanité povolania (hra ich má 45!), nerovnosti terénu, pasce či štatistické prevahy (keď sa raz ukáže šanca 150%, asi to vyhráte). Do toho sa hlásia o pozornosť nové mechanizmy: Jumbificiation značí, že postava sa môže nafúknuť do neuveriteľných rozmerov a potom aj základný útok je zrazu 5-násobne či ešte viac efektnejší. Akurát pozor, Jumbification môžu využívať aj vaši oponenti a dobre vám zavariť.
Niektoré postavy zvierajú tzv. démonické zbrane a ich používaním sa napĺňa ukazovateľ Hell Mode. Po jeho naplnení môžete prejsť do tohto ultrasupermódu a využívať násobne efektnívnejšie zásahy, hoci iba na pár ťahov. Na prelomenie obrany a tuhých nepriateľov je to však ideálna taktika.
Samozrejme, Disgaea ponúka aj svoje tradičné elementy – takže nezľaknite sa, že postavy môžu trénovať až na level 9999, rozdávajú sa tu údery v miliónoch HP a dokonca každý predmet otvára vlastný svet, čo je extra dimenzia, kde môžete neúrekom grindovať a opakovane zlepšovať štatistiky.
Disgaea 7 má veľkú výhodu, že má tentokrát lepšie tempo (hoci stále je to miestami pomalááááá hra), svet založený na dobrých japonských reáliách a nezabudnuteľné vtipné postavy. V kombinácii s dobrými súbojmi tu môžete stráviť aj jeden-dva mesiace.
PLUSY: vtipná paródia na RPG, bláznivý dej a netradičné postavy, osvedčená taktická hrateľnosť, nové mechanizmy, obrovská porcia obsahu
MÍNUSY: stále miestami pomalé, občas neúmorné klikanie v menu
Disgaea 7 vyšla na PS5, PS4, Switch a PC.
The Legend of Nayuta: Boundless Trails
The Legend of Nayuta vyšla v roku 2012 na PSP – k nám sa nikdy nedostala, toto je reparát za stratené roky. Nayuta prichádza v lepšej grafike, ale jej jadro ostáva rovnaké a autori nešermovali s obsahom. Ďalšia výhoda je, že hra nenadväzuje na iné častí série a môžete sa do nej ľubovoľne pustiť. Ideálnou platformou pre hranie môže byť Switch vzhľadom na handheldový základ a dávkované hranie po menších kúskoch. Tomu zodpovedá aj celá štruktúra hry: je to RPG, ale namiesto obrovského celistvého sveta vyrazíte na dobrodružstvá z domáceho Remnant Isle.
Na tomto ostrove je všetko klasické, pohodové, všetci sa poznajú. Ale hrdina chce vyraziť do sveta a keď raz zmizne jeho kamoš, rozhodne sa ho nasledovať a objaví nevídané veci. Napríklad tu pristane obrovská veža z oblakov, neskôr sa objaví záhadný zloduch, dievča s amnéziou a iné mystické prvky ako z JRPG. Dej nie je nezabudnuteľný a vzhľadom na trošku fragmentovanú povahu vás nenúti hnať sa vopred, ale má to inú výhodu: na menšej ploche sa tvorci pekne hrajú s postavami, dokonca aj menej dôležitými ako rôzni pomocníci či vojaci. Každý má čo povedať a nie sú to iba repliky do luftu.
Handheldová povaha delí svet na menšie časti a systém funguje prakticky tak, že z ostrova vyrážate do jednotliých levelov, ktoré prehľadávate, snoríte po pokladoch a bojujete s nepriateľmi. Levelový systém má výhodu, že jednak môže meniť rôzne podmienky plnenia (každý má tri základné úlohy) a môžete sa k nim neskôr vrátiť po získaní nových schopností či úderov. Systém totiž obmieňa levely cez vedľajšie úlohy alebo sezóny (zimný vyzerá inak ako letný). Je zrejmé, že toto bol zámer autorov pre chvíľkové hranie: dáte level za 15-20 minút cestou do práce – a cestou domov jeho variáciu,
Súboje sú už čisto v štýle akčnej RPG, miestami zachádzajú do sekačky. Prebehnú v reálnom čase, začnete s pomalými základnými útokmi a postupne pridáte tie silnejšie, vzdušné, rôzne bloky a skladanie na kombá. Neskôr sa pracuje aj s pohybmi, úskokmi, skokmi či dvojitými skokmi. Miešaním pohybov a ťahov vzniká priestor pre taktiku – čo použiť na akého nepriateľa, lebo postupne sa striedajú alebo dokonca prídu naraz. A pri bossoch sa zapotíte dvojnásobne, lebo majú aj dlhé ukazovatele zdravia.
Pripočítajte si dobrý systém výbavy (stále máte chuť nájsť lepší meč či brnenie) a dobrú hudbu. Máte pred sebou slušný 25-hodinový akčný RPG celok, ktorý zabaví najmä na cestách či epizódne hranie.
PLUSY: dobré prostredia, systém levelov, rýchle tempo, zábavné súboje i bossovia, hudba
MÍNUSY: trošku rozbitý príbeh a archetypy
The Legend of Nayuta: Boundless Trails vyšla na PS4, Switch a PC.
CRYMACHINA
Originálna značka v recenzovanej trojici je spočiatku zaujímavé sci-fi, ktoré sa prehupne do akčnej RPG. Začína tak, že mladé dievča podľahne istej chorobe Centrifugal Syndrome a potom dej preskočí o 2 000 rokov vpred – planéta je zdevastovaná vojnou o suroviny a zvyšok ľudstva prežíva na vesmírnej stanici Eden. Cieľom hrdinov bude obnoviť ľudstvo, k tomu prispieva AI vytvárajúca zo spomienok avatarov E.V.E., ktorí sa presekávajú rozličnými levelmi a svojím vylepšovaním sa vracajú k ľudským podobám a vlastnostiam. Je to sci-fi prevrátené naruby, kde práve AI a mašiny pomáhajú vrátiť humanitu, ale ponúka pár dobrých dejových momentov a aj narážky na filmy typu Matrix. Dlhé animácie vás celkom bavia najmä v prvej polovici, hoci neskôr sa dej vytráca a ku koncu nie je čo riešiť.
V rámci hrateľnosti vás čaká štandardná akčná RPG, navyše rozbitá na menšie labyrinty, nie objavovanie celistvého sveta. Do nich sa pustíte s jednou z troch postáv (Leben, Ami, Mikoto) a snažíte sa prebiť najprv masou bežných nepriateľov a na konci čaká väčší či menší boss. Je azda škoda, že dungeony neponúkajú veľa odbočiek či objavovani, sú dosť lineárne a idú k veci.
To bude vyhovovať čisto fanúšikom akcie, ktorí si hneď osvoja sériu základných úderov a ich miešanie s diaľkovou zbraňou na pleci. K tomu si prirátajte možnosť úskokov, blokov a raz za čas si môžete aktivovať silnejšiu fázu Awaken, ktorá vám na chvíľu výrazne zlepší vlastnosti.
Ani na vývoj postavy sa príliš nehrá – sú tu síce levely a vašou motiváciou je ísť na vyšší, aby ste čelili tým silnejším nepriateľom, ale chýbajú napríklad lepšie vlastnosti za odmenu raz za päť levelov či iná mechanika. Po čase sa vytratí aj zábava z boja s bežnými nepriateľmi, ale vynahradia to bossovia. Rozsah je celkom slušný (25-30 hodín), ale druhá polovica už troška drhne. Takže prvotný nápad fajn, no elán z hrania sa rýchlo vytratí.
PLUSY: pútavý štart, dobrý nápad, rýchle boje, hrdinovia i bossovia,
MÍNUSY: niektoré naťahované scény, súboje sa omrzia, slabá variácia nepriateľov
CRYMACHINA vyšla na PS5, PS4, Switch a PC.