- #E-mobilita
- 11 min.
- 5.2.2024
Chcete ísť do plug-in hybridu? Pred kúpou by ste mali vedieť dôležité fakty
Po tom, čo sme sa nedávno pozreli na elektromobily a LPG v seriáli o veciach, ktoré by ste mali vedieť pred kúpou, sa dnes pozrieme na ďalšiu kategóriu automobilov – plug-in hybridy.
Ak zvažujete kúpu akéhokoľvek plug-in (PHEV) hybridu, mali by ste poznať niekoľko základných faktov, ale aj drobnosti, ktoré vám v predajniach nikto nepovie. Pozrime sa na ne postupne.
Ak nie ste veľmi znalí problematiky súčasných pohonov v automobiloch, pozrime sa bližšie na PHEV, teda plug-in hybrid. Už z názvu je celkom jasné, že ide o hybrid, ktorý sa pripája do siete. Plug-in hybridom je tak možné nazvať iba taký hybridný pohon, ktorého batérie sa nabíja z elektrickej siete. Všetky ostatné hybridy sú buď klasické hybridy, alebo tzv. mil-hybridy. O tých ale inokedy.
V prípade plug-in hybridov je najväčším plusom pomerne veľká batéria. Pomerne. V základe sa totiž o pohon vpred (či vzad) stará hlavne klasický spaľovací, alebo vznetový motor. Hybrid s iným motorom zatiaľ nenájdete. V prevažnej miere sa stretnete s benzínovými plug-in hybridmi, čo v súčasnosti ešte nahráva cene za 100 km. Benzín je už nejaký ten piatok lacnejší a ešte asi bude. Nie preto je ich ale viac.
U nás je to síce irelevantné, no vo vyspelých krajinách sa čoraz viac hovorí o zákaze dieslov v mestách. A to je dôvod, prečo globálni hráči reagujú vopred a dieslov sa postupne zbavujú, dokonca aj v plug-in hybridoch. A tak hoci plug-in hybridy sú ideálne aj na jazdenie v bezemisných zónach, u nás sa ich tak skoro nedočkáme.
Ak ste doteraz jazdili na úspornom diesli, nebojte sa benzínového motora. Okrem krajšej vône na benzínke dostanete modernejší motor s čistejšími spalinami. Navyše súčasné benzínové motory sa dokážu vyrovnať spotrebou naftovým motorom, alebo sa im aspoň veľmi priblížiť. Benzínový plug-in je preto vhodnejšia voľba, no ak máte na stole výbornú ponuku s dieslovým agregátom, nemusíte ju rovno zahodiť.
Plug-in hybrid ale nie je pre každého!
Pred kúpou by ste mali vedieť aj toto. PHEV nie je pre každého. Ak jazdíte dlhé trasy, čosi vám síce hybrid ušetrí, no nečakajte zázraky. Zabudovanú batériu na dlhej ceste rýchlo miniete, sporadicky dokážu plug-in hybridy prejsť viac ako 100 km na jedno nabitie, väčšinou je to okolo 50-60 km. Zvyšok cesty potom so sebou vozíte niekoľko desiatok kilogramovú batériu (občas aj viac ako 100, či dokonca 200 kg) celkom zbytočne. Teda takmer.
Aj PHEV totiž dokážu rekuperovať energiu pri brzdení či jazde dole kopcom. Pri veľmi dlhých trasách je dokonca možné, že rekuperáciou získate jednu plne nabitú batériu navyše. Za ideálnych podmienok. Tým ušetríte pokojne aj ďalšiu stovku kilometrov. Opäť opakujeme, za ideálnych podmienok.
Dobre si teda zvážte či sa vám hybrid oplatí a či nie je na veľmi dlhé trasy stále len lepší diesel. Všetko je to o individuálnych potrebách.
Do a z práce je hybrid ideál
Ak máte kde nabíjať. Ak teda denno-denne jazdíte do práce a z práce, prípadne ešte s deťmi do škôlok, škôl či na krúžky a tieto miesta nie sú od seba veľmi ďaleko, hybrid môže byť pre vás ideálnou voľbou. V závislosti od dojazdu vami vyhliadnutého PHEV viete, či má reálny dojazd 50 alebo 100 km. Ak poznáte aj svoj „okruh“, ktorý denne absolvujete, viete koľko z toho viete prejsť na čisto elektrický pohon. Ten je totiž výrazne lacnejší, a to dokonc aj pri nabíjaní na verejných nabíjacích staniciach.
Ak sa zmestíte do limitu svojho okruhu, pokojne sa môže stať, že celý týždeň nebudete počuť zvuk naštartovaného motora. A možno aj dlhšie. Záleží, či počas víkendov jazdíte niekam na dlhšie jazdy.
Plug-in hybrid je ideálny práve pre tých, ktorí denno-denne nespravia veľa kilometrov a majú kde nabíjať. Na prvý pohľad sa totiž zdá, že bežné auto so spotrebou 6 litrov na 100 km vás bude stáť na napríklad 50-kilometrovej trase, tom vašom okruhu, iba 5 €, no nie je to pravda. Ak zavážate deti do škôk, na krúžky, potom idete do práce ešte nebodaj v zápche, aj malý motor s bežnou spotrebou 6 litrov si vypýta pokojne aj 8-9 litrov. Navyše krátke trasy nerobia bežným spaľovákom dobre, nehovoriac o krátkych trasách v zime. S plug-in hybridom vám niš také nehrozí. Klasický motor sa na krátkej vzdialenosti nespustí a nezožerie ani mililiter paliva. Teda záleží, ale k tomu si povieme ešte nižšie.
Kľúčové je opäť nabíjanie
Toto už síce nie je prvá otázka, ktorú si musíte pred kúpou plug-in hybridu položiť, no je stále veľmi zásadná. Kde teda nabíjať? Ako? A za koľko?
Ak bývate v dome, resp. na nultom podlaží bytového domu, nabíjať viete pri dome. Ak však bývate v bytovom dome na poschodiach alebo tak, že si neviete k parkovaciemu miestu bezpečne natiahnuť elektrický kábel, resp. nabíjačku, máte pred sebou dilemu – zistiť, kde sú okolo vás verejné nabíjačky.
Stále platí, že ak ich okolo seba máte niekoľko, máte po probléme. Ideálne je nájsť také, ktoré sú blízko obchodov, do ktorých chodíte. Alebo aspoň blízko domova. Takto si totiž viete plug-in hybrid nechať nabíjať vždy, kde idete nakupovať. 20-30 minút nabíjania stačí na pár desiatok kilometrov. Navyše AC nabíjanie je výrazne lacnejšie ako DC nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach akéhokoľvek poskytovateľa.
To isté platí, ak máte nabíjačku pár minút od domu/bytu. Ráno či večer si môžete auto odparkovať na nabíjačke a ísť pokojne domov. O hodinku (v prípade DC), či viac (v prípade AC nabíjania) môžete ísť po nabité auto. Znie to na prvé počutie zle, ale aj vám pomôže malá prechádzka.
Tretia otázka v prípade nabíjania je: Za koľko? Doma vás bude 1 kWh stáť zhruba 18 centov, so stratami pri nabíjaní môžeme počítať so sumou 20 centov. Ak má teda váš vysnívaný PHEV spotrebu 18 kWh na 100 km, bude ma to stáť 3,6 €. Vážne. Aj pri spotrebe 24 kWh na 100 km vás 100 km bude stáť necelých 5 €.
Iné je to pri nabíjaní na verejných nabíjačkách. Tam vás vie 1 kWh stáť aj takmer 70 centov a to je už iný rozdiel. Aj pri PHEV s relatívne dobrou spotrebou 18 kWh vás bude 100 km stáť 12,6 €. To sa už vôbec neoplatí. 70 centov si ale účtujú tí najdrahší provideri a je pokojne možné čerpať energiu aj za 40 centov na DC nabíjačkách, resp. len 30 centov na AC nabíjačkách za 1 kWh. Práve pri AC nabíjačkách su sa už viete opäť priblížiť domácemu nabíjaniu. A práve AC nabíjanie, teda nabíjanie striedavým prúdom podporuje drvivá väčšina plug-in hybridov.
AC alebo DC?
S batériami a nabíjaním úzko súvisí aj to ako nabíjate. V odstavcoch vyššie sme spomínali AC aj DC nabíjanie. DC je dnes doménou elektromobilov, keďže majú veľké batérie a potrebujú sa vedieť nabíjať aj rýchlo. AC nabíjanie je aj aj vždy bude to pomalšie, kedy do elektromobilu, resp. PHEV púšťaťe priamo striedavý prúd. Ten sa až vo vnútri vďaka internej nabíjačke premieňa na striedavý prúd a následne nabíja batériu v podlahe.
Rozdiel je ten, že kým DC nabíjaním viete v najnovších plug-in hybridoch dosahnuť nabíjací výkon aj 50-100 kW (teoretický strop), v prípade AC nabíjania je to 22 kW, resp. v praxi maximum 11 kW, väčšinou 7,4 kW. V prvom prípade máte batériu s kapacitou zhruba 20 kWh nabitú za pár minút, resp. desiatok minút, v prípade AC nabíjania počítajte niekoľko hodín. Aj plug-in je tak ideálny, ak máte možnosť nabíjania pri dome, práci či obchodoch.
Rozpočet
Aj hybrid je stále drahší ako spaľovák, no výrazne menej ako v prípade cenového rozdielu medzi elektromobilom a spaľovákom. PHEV, ktoré sa cenami približujú náprotivkom s konvenčným pohonom je stále viac a to na Slovensku nemáme dokonca ani cenové zvýhodnenia zo strany štátu.
Rozpočet je teda ďalšie kľúčová otázka, ktorú si musíte položiť pred kúpou PHEV. Keď ho už budete mať stanovený, môžete začať hľadať. Ak chcete nový automobil, popýtajte sa u predajcov aj na skladovky a prípadné ďalšie zľavy. Mnohé automobilky sú schopné dať nemalé zľavy, no treba sa na ne informovať.
Ak váš rozpočet nedosahuje na ceny nových PHEV, môžete sa popozerať po tých jazdených. A to dokonca aj v zahraničí. Kúpiť PHEV v takom Nemecku nie je na škodu, naopak. Dokonca máme pre vás aj podrobný návod ako to spraviť. Hoci sa týka elektromobilu, 99,9 % informácií sedí aj na plug-in hybrid, dokonca aj registračný poplatok len 33 €.
Nie je plug-in ako plug-in
Ak ste s vyššie spomínanými otázkami pred kúpou stotožnení, mali by ste o PHEV automobiloch vedieť ešte jednu vec. Nie každý plug-in hybrid je schopný jazdiť bez používania klasického motora. Niektoré vyžadujú jeho spustenie pred kažou jazdou. Niektoré zas musíte pred každou jazdou nastaviť, že chcete ísť na čisto elektrický pohon. Iné PHEV zas počas predbiehania zistia, že „nevládzu“ a spustí sa klasický motor, aby pomohol malému elektromotoru.
Ak si nejaký plug-in hybrid vyhliadenete, určite si prečítajte a pozrite skúsenosti iných. Možno zistíte, že z nejakého dôvodu ten konkrétny nie je pre vás a môžete hľadať iný. Alebo čakať na iný, pretože automobilky pridávajú do svojich portfólií neustále nové a nové hybridy a plug-in hybridy. Ich cieľ je jasný, postupná elektrifikácia či sa nám to páči, alebo nie. Vo svete je však stále dostatok áut s bežným pohonom, takže tak skoro nenastane situácia, že všade vôkol nás budú len elektrické vozidlá.
Matematika na záver
Koľko ma to bude všetko stáť? Toto nie je zásadná otázka, ktorú by ste mali riešiť pre kúpou plug-in hybridu, ale akéhokoľvek automobilu. V prípade PHEV je ešte zásadnejšia. Vytvorili sme preto špeciálnu kalkulačku, pomocou ktorej si viete vypočítať sumu, ktorú vás bude stáť automobil po roku, ale aj po piatich či dokonca 10 rokoch. Stačí zadať vstupné parametre ako cena auta, spotreba, odhad ročného nájazdu apod. a kalkulačka vám povie zaujímavý výsledok.
Ten si v prípade PHEV viete potom porovnať s výsledkom pri bežnom automobile. Možno ostanete celkom prekvapení. V kalkulačke nepočítame s amortizáciou vozidla.