Reklama

Chcete ísť do LPG? Toto by ste mali vedieť

Richard Pliešovský

Kedysi si motorista vyberal medzi dvomi druhmi palív – benzínovým a naftovým. Dnes je ponuka oveľa pestrejšia. K prvým dvom pribudli LPG, CNG, elektrika a hybridný systém, ale i vodík.

Minulý týždeň sme sa pozreli na výhody a nevýhody prechodu na elektromobil. Dnes sa zamyslíme nad tým, čo znamená presadnúť do vozidla s pohonom na LPG.

Výber vozidla s LPG

Obsah pokračuje pod reklamou

Automobil si môžete kúpiť priamo od výroby s namontovanou dvojpalivovou technológiou a s druhou nádržou na LPG, alebo si to dať namontovať dodatočne. Nemusíme zdôrazňovať, že prvá možnosť je oveľa elegantnejšia. Problémom však je, že takýto typ pohonu vyrába len pár automobiliek. Spomenúť môžeme Renault Clio Evolution TCe 100 LPG, Fiat Panda 1.2 LPG či Dacia Sandero Stepway Expression ECO-G 100.

Poteší, že rozdiel medzi bežným spaľovákom a LPG verziou je minimálny. Cena Dacie Jogger TCe 110 začína od 18 500 €, o niečo menej výkonný model TCe 100 ECO-G s LPG vás vyjde od 18 100 €.

Ako funguje jazda s LPG?

Mnohí motoristi netušia, ako sa prepína z benzínového pohonu na plynový. Našťastie je to vec automatiky, aspoň v prípade vozidiel s LPG priamo z výroby. Motor pri naštartovaní ide na benzín, až po zahriatí sa prepne na LPG pohon. V lete je to prakticky okamžite po pár metroch, v zime to trvá trochu dlhšie. Strach nemusíte mať ani z toho, keď vám počas jazdy dôjde plyn. Prechod na benzín si ani nevšimnete, opäť všetko prebieha automaticky. Prepnutie z LPG na benzín (a opačne) je možné previesť aj ručne.

Pozrite si

Do Talianska na LPG? S Daciou Jogger žiadny problém! Koľko vyjde cesta?

Takýto automobil má dve nádrže, do jednej tankujete benzín, druhú plníte plynom. Tankovacie hrdlá sú zvyčajne vedľa seba. Tento úkon by mala vykonávať obsluha čerpacej stanice, v slovenských reáliách ide o ojedinelý jav, naplniť si ju musíte sami. Napríklad v takom Taliansku vás k tomu nepustia. Poteší aj rýchlosť plnenia, 40 l nádrž naplníte cca za 2 minúty.

Dojazd

Dojazd automobilu s LPG je (aspoň aktuálne) nedosiahnuteľná méta pre akýkoľvek iný pohon. Motoristi vlastniaci elektromobil môžu len závistlivo krútiť hlavou. Ak si totiž zrátate dojazd na LPG a benzín, výsledok je ďaleko cez 1 000 km, napríklad Dacia Jogger s LPG nás odviezla ďalej ako 1 300 km.

Ekonómia prevádzky

Liter 95-oktánového benzínu sa dnes pohybuje zhruba na úrovni 1,55 €, liter LPG si kúpite za zhruba 0,729 €. Ak chcete naplniť obidve nádrže, povedzme na Dacii Jogger, tak musíte natankovať 50 l benzínu a 40 l LPG, čo sa rovná 77,5 € + 29,16 €. Spolu teda 106,66 €.

Počas nášho jazdenia na Dacii Jogger sme dosiahli na diaľnici spotrebu plynu 8,7 l/100 km, čo znamená 6,34 €/100 km. Pri 6,8 l spotrebe na benzín to robí 10,54 €/100 km.

Na LPG síce za polovicu jazdiť nebudete, ale na palive určite ušetríte slušnú tretinu nákladov.

Výrobcovia, predajcovia, ale i motoristi so skúsenosťami s jazdou na LPG dôrazne pripomínajú, že treba tankovať kvalitné LPG a radšej si tých pár centov priplatiť. Dlhodobo sú veľmi dobré skúsenosti s ECO+ Autoplynom zo Slovnaftu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Prihlásenie, servis a STK

Prihlásenie vozidla obnáša ten istý úkon, ako prihlásenie akéhokoľvek automobilu na spaľovací pohon, platíte aj rovnaký registračný poplatok.

Rozdiel je v servisných intervaloch. Vozidlo s LPG by malo chodiť na servisnú kontrolu raz ročne, resp. po najazdení 30 000 km. Preventívna kontrola je však rýchla a pomerne lacná.

Naopak, na STK aj EK stačí chodiť rovnako ako pri pôvodnom palive, takže pri kúpe nového vozidla po 4 rokoch a potom každé dva roky. Pri STK sa musíte preukázať protokolom, že vozidlo prešlo technickou kontrolou v servise.

Obmedzenia LPG

Najväčšie obmedzenie pre vozidlo jazdiace na LPG je zákaz parkovania v podzemných garážach. Napriek tomu, že sa vozidlá povinne kontrolujú a od výroby majú namontovaný tlakový poistný ventil, v drvivej väčšine z nich je zakázané parkovať. To môže byť pre niekoho poriadne obmedzenie.

Pozrite si

Dacia Duster to bravúrne zvláda aj s trojhrnčekom a na plyn

Doma v garáži (ak nie je podzemná) však môžete parkovať. Aj pri obchodných domoch je vždy vyčlenených niekoľko miest pre vozidlá jazdiace na plyn, ale ak sa tam pozriete, zistíte, že sú prakticky permanentne obsadené. Situácia sa však pomaly mení, v súčasnosti niektoré nové garáže majú detektory úniku plynu s účinným odvetrávaním a vstup áut na LPG povoľujú. Bohužiaľ, mnohí vlastníci podzemných garáží ponechávajú zákaz vjazdu vozidiel s LPG stále v platnosti.

Druhé obmedzenie je výmena tlakovej nádrže, ak bola dodatočne montovaná. Každá takáto LPG nádrž má životnosť stanovenú na 10 rokov od dátumu výroby. Po tomto termíne je nutná výmena. Vozidlo s prepadnutou životnosťou LPG nádrže neprejde cez STK ani cez EK.

Koľko vás bude stáť prevádzka?

Aj keď je jazdenie na LPG výrazne lacnejšie, treba vziať do úvahy viacero faktorov. Častejšie návštevy servisu však výhody nízkej spotreby určite neeliminujú. Ak budete vozidlom jazdiť po Slovensku a v tých štátoch, kde je LPG podobne lacné ako u nás (Česko, Poľsko, Taliansko), určite sa vám oplatí ísť do LPG.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pre lepšiu orientáciu využite našu kalkulačku, ktorá vypočíta, koľko vás vyjde vlastniť automobil. Určite si nájdite minútku a nahoďte základné údaje, výsledok vás určite prekvapí.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.