Ak čo i len zvažujete kúpu elektromobilu, mali by ste vedieť niekoľko základných vecí, ktorými sa odlišujú od bežných automobilov na fosílne palivá. Keď si ho už raz kúpite, nemusí byť jednoduché ho predať, hlavne ak ste ho kúpili pomerne draho.
Nemajte však obavu, že ak si kúpite elektromobil a budete ho chcieť predať, stratíte ako keď si kúpite vlajkovú loď s Androidom a o mesiac stojí polovicu. To nie. A ak si prečítate naše tipy a postrehy na čo si dávať pre kúpou pozor, určite sa vám to nestane.
Čo teda musíte nutne vyriešiť pred kúpou elektromobilu?
Nabíjanie
Toto je tá najzákladnejšia otázka pred kúpou elektromobilu. Nabíjanie. Kde? Ako? A za koľko? Ak bývate v dome, resp. na nultom podlaží bytového domu, nabíjať viete pri dome. Ak však bývate v bytovom dome na poschodiach alebo tak, že si neviete k parkovaciemu miestu bezpečne natiahnuť elektrický kábel, resp. nabíjačku, máte pred sebou dilemu – zistiť, kde sú okolo vás verejné nabíjačky.
Ak ich okolo seba máte niekoľko, máte po probléme. Ideálne je nájsť také, ktoré sú blízko obchodov, do ktorých chodíte. Alebo aspoň blízko domova. Takto si totiž viete elektromobil nechať nabíjať vždy, kde idete nakupovať. 20-30 minút rýchleho nabíjania stačí na pokojne aj na 100-200 km, v závislosti od modelu. To isté platí, ak máte nabíjačku pár minút od domu/bytu. Ráno či večer si môžete auto odparkovať na nabíjačke a ísť pokojne domov. O hodinku (v prípade DC), či viac (v prípade AC nabíjania) môžete ísť po nabité auto. Znie to na prvé počutie zle, ale aj vám pomôže malá prechádzka.
Tretia otázka v prípade nabíjania je: Za koľko? Doma vás bude 1 kWh stáť zhruba 18 centov, so stratami pri nabíjaní to môže byť 20 centov.
Aj vám sa už v hlave začína otvárať kalkulačka? Ak má vysnívaný elektromobil spotrebu 18 kWh na 100 km, bude ma to stáť 3,6 €?! To vážne? Vážne. Aj pri spotrebe 30 kWh na 100 km vás 100 km bude stáť 6 €. A 30 kWh je už fakt vysoká spotreba, niečo ako 12 litrov pri benzíne.
Iné je to pri nabíjaní na verejných nabíjačkách. Tam vás vie 1 kWh stáť aj 70 centov a to je už iný rozdiel. Aj pri elektromobile s relatívne dobrou spotrebou 18 kWh vás bude 100 km stáť 12,6 €. To sa už vôbec neoplatí. 70 centov si ale účtujú tí najdrahší provideri a je pokojne možné čerpať energiu aj za 40 centov na DC nabíjačkách, resp. len 30 centov na AC nabíjačkách za 1 kWh. Tu sa už viete opäť priblížiť domácemu nabíjaniu.
Ak budete nabíjať doma, pouvažujete nad zmenou tarify, kde vás v nízkej tarife môže stáť 1 kWh energie len 13 centov. To by ste mohli jazdiť za viac ako príjemných 2,4 € / 100 km.
Dojazd
Ďalšia zásadná otázka pred kúpou elektromobilu. Od dojazdu elektromobilu závisí to, či bude stáť ako malý byt, alebo toľko čo bežný spaľovák. Ak plánujete kupovať elektromobil, toto je druhá najzásadnejšia otázka.
Ideálne by ste tak mali vedieť, koľko kilometrov denne najazdíte. Prečo? Pretože počas noci si elektromobil dokáže čerpať energiu na ďalší deň, resp. dni. Ak vám znie denno-denné nabíjanie ako prisilná káva, spomeňte si, ako ste šomrali na nabíjanie smartfónov, ktoré dodnes vyžadujú nabíjačku každý deň, resp. každý druhý deň. Elektromobil je na tom podobne.
Ak teda nechcete dať za elektromobil obrovskú sumu, počítať musíte s menším doajzdom niekoľkých stoviek kilometrov. Ak zároveň veľa počas dňa nenajazdíte, môžete počítať s tým, že auto budete nabíjať raz za dva-tri dni. Alebo vždy, keď pôjdete napríklad do obchodu. Záleží, akým spôsobom budete mať vyriešené nabíjanie.
Mimochodom, podľa najnovších analýz sa v zime znižuje dojazd elektromobilov o zhruba 30 %. Čoskoro túto tému aj spracujeme do samostatného článku. Je na to preto dobré myslieť, hlavne ak žijete v studených kútoch Slovenska.
Ak teda máte vyriešenú otázku nabíjania a dojazdu, môžete pokračovať.
Rozpočet
Elektromobil je stále drahší ako bežný spaľovák, v niektorých prípadoch je to o hodne viac, no obrovským a pozitívnym prekvapením sú automobilky, ktorých cena elektrickej verzie stojí zhruba toľko, čo ich náprotivok na benzín či naftu. Napríklad taká základná iX1 od BMW je cenovo porovnateľná s modelom X1. A nie je jediná. Elektromobilov, ktoré sa cenami približujú náprotivkom s konvenčným pohonom je stále viac a to na Slovensku nemáme dokonca ani cenové zvýhodnenia zo strany štátu.
Sme tak azda jediná krajina v Európe, ktoré čosi také nemá. S bonusmi by sa totiž ceny elektromobilov prakticky vyrovnali s cenami spaľovákov. Na to si ale budeme musieť počkať ešte niekoľko rokov, ani súčasná vládna garnitúra nad niečím takým ani len nerozmýšľa, nieto ešte aby sa aj čosi snažila týmto smerom robiť. Žiaľ.
Váš rozpočet je teda tretia kľúčová otázka, ktorú si musíte položiť pred kúpou. Keď ho už budete mať stanovený, môžete začať hľadať. Ak chcete nový elektromobil, popýtajte sa u predajcov aj na skladovky a prípadné ďalšie zľavy. Mnohé automobilky sú schopné dať nemalé zľavy, no treba sa na ne informovať.
Ak váš rozpočet nedosahuje na ceny nových elektromobilov, môžete sa popozerať po tých jazdených. A to dokonca aj v zahraničí. Kúpiť elektromobil v takom Nemecku nie je na škodu, naopak. Dokonca máme pre vás aj podrobný návod ako to spraviť.
Servis
Predposlednou otázkou pred kúpou elektromobilu je servis. Pozitívom je, že na pravidelný servis elektromobilu budete chodiť veľmi sporadicky, taká i3 od BMW má servis raz za dva roky a stojí 200 €. Na druhej strane musíte vedieť, že elektromobil je možné servisovať iba v oficiálnych servisoch danej značky. V garážovom servise na konci ulice či vo vedľajšej dedine vám elektromobil neopravia.
Samozrejme, kolesá, brzdy či základné mechanické funkčnosti auta áno, ale akonáhle by mal takýto servis opravovať pohonné ústrojenstvo, tak to nedokáže. Okrem skúseností im bude určite chýbať aj samotná znalosť opráv. Za prípadný servis tak môžete zaplatiť o čosi viac ako pri bežnom spaľováku, no vedzte, že servis budete vidieť omnoho menej s elektromobilov ako so spaľovákom.
Prihlásenie
Plusom elektromobilov sú ich minimálne náklady na prihlásenie. Zatiaľ, no aj to potrvá roky, kým poslanci zmenia. Ak si teda kúpite aj 250 kW elektromobil, zaplatíte registračný poplatok 33 €. Ak by ste si kúpili 250 kW spaľovák, zaplatíte poplatok 1 000 €! EČV stojí pritom rovnako, 33 €, resp. bude 50 € od apríla tohto roka.
Matematika
Koľko ma to bude všetko stáť? Toto nie je zásadná otázka, ktorú by ste mali riešiť pre kúpou elektromobilu, ale akéhokoľvek automobilu. V prípade elektromobilu je ešte zásadnejšia. Vytvorili sme preto špeciálnu kalkulačku, pomocou ktorej si viete vypočítať sumu, ktorú vás bude stáť automobil po roku, ale aj po piatich či dokonca 10 rokoch. Stačí zadať vstupné parametre ako cena auta, spotreba, odhad ročného nájazdu apod. a kalkulačka vám povie zaujímavý výsledok.
Ten si v prípade elektromobilu viete porovnať s výsledkom pri bežnom automobile. Možno ostanete celkom prekvapení. V kalkulačke nepočítame s amortizáciou vozidla.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.