- #Umelá inteligencia
- 4 min.
- 11.1.2024
ChatGPT mieri už aj do Volkswagenov, AI sa postará aj o ovládanie vozidla
Automobilky už patria medzi etablovaných účastníkov technologickej výstavy CES v Las Vegas a ani nemecký Volkswagen v tomto smere nie je výnimkou. Tentokrát to však nie je kvôli e-mobilite, ani autonómnym systémom.
Volkswagen oznámil, že do svojich novších modelov integruje aktuálne najpopulárnejšieho četbota od spoločnosti OpenAI. Ten už medzičasom okrem četov začal dávnejšie podporovať aj hlasové konverzácie, práve z čoho bude VW vo svojich autách ťažiť.
Hlasové ovládanie v autách nie je žiadnou novinkou, túto funkciu naopak ponúkajú už niekoľko rokov aj cenovo dostupnejšie modely a značky. Takéto hlasové ovládanie však zvyčajne nie je veľmi intuitívne, na jeho používanie je potrebné dodržiavať presnú štruktúru pokynov, ktorým majú v praxi aj tak pomerne často problém správne porozumieť.
Podobne ako vo svete smartfónov, aj v automobilovom priemysle by tento nedostatok pôvodných „umelých inteligencií“ (áno, pozeráme sa na teba, Siri), mohli vyriešiť práve generatívne umelé inteligencie. Pokiaľ si napríklad predplácate službu ChatGPT Plus, s umelou inteligenciou sa môžete pomerne dobre porozprávať už dnes v mobilnej aplikácii, dokonca aj po slovensky.
Volkswagen preto príliš neotáľal a v spolupráci so spoločnosťou Cerence do svojich modelov integroval program Cerence Chat Pro. Jedná sa v podstate o rozšírenú verziu četbota ChatGPT s priamym napojením na funkcie vozidla.
Vodič tak bude môcť za volantom prirodzene konverzovať s umelou inteligenciou podobne, ako je tomu dnes v prípade mobilnej aplikácie ChatGPT. Zároveň však bude môcť AI ľudskou rečou požiadať o úpravu nastavenia klimatizácie, navigácie či infotainment systému vozidla.
V praxi môže mať implementácia tejto novej technológie veľký benefit nielen pre pohodlie, ale aj bezpečnosť premávky. Vodiči namiesto hľadania tlačidiel (či už virtuálnych alebo fyzických) alebo sústredenia sa na správnu formuláciu hlasového pokynu, budú môcť AI jednoducho požiadať o vykonanie nejakého nastavenia podobne, akoby túto požiadavku povedali svojmu ľudskému spolujazdcovi.
„Volkswagen od začiatku demokratizuje technológie a robí ich prístupnými širokým masám zákazníkov. Je to jednoducho súčasť našej DNA. A teraz sme prvým masovým automobilovým výrobcom, ktorý ďalšiu inovatívnu technológiu prináša do automobilov už od kompaktného segmentu. Integráciou funkcie ChatGPT ponúkame našim zákazníkom pridanú hodnotu a priamy prístup k vyhľadávaciemu nástroju na báze umelej inteligencie. To zvýrazňuje aj inovačný potenciál našich nových produktov.“ uviedol Kai Grünitz, predseda predstavenstva Volkswagen pre technický vývoj.
Na rozdiel od mobilnej aplikácie ChatGPT, bude hlasový asistent IDA vo vozidlách Volkswagen dostupný okamžite, bez potreby registrácie či inštalácie novej aplikácie. Asistenta bude možné vyvolať povelom „Haló IDA“ alebo tlačidlom na volante. Akonáhle nebude vedieť požiadavku vodiča vybaviť vstavaný systém, vozidlo ju odošle systému ChatGPT.
Nový asistent bude k dispozícii v prostredí systému infotainmentu plne elektrických modelov ID.7, ID.5, ID.4 a ID.3, ale aj v modeloch Tiguan, Passat a Golf, ktoré ešte využívajú spaľovacie a hybridné pohony. S implementáciou tejto novinky začne Volkswagen na vybraných trhoch v 2. štvrťroku 2024. Ktorých trhov sa to konkrétne týka, však v tejto chvíli nie je známe.
Volkswagen samozrejme nie je jediný, kto sa chytil novej príležitosti vylepšiť hlasových asistentov v autách. Medzi prvými už v polovici minulého roka pilotný program postavený na ChatGPT predstavil Mercedes-Benz, na ktorý v závere nadviazala navigačná spoločnosť TomTom.