Cessna 208B Grand Caravan s upraveným elektrickým pohonom urobila vo Washingtone prvý skúšobný let vďaka pohonnému systému Magnix Magni500. Svet je tak zas o niečo bližšie k skutočnému e-lietaniu.
Za týmto pozoruhodným výsledkom stoja spoločnosti Magnix a AeroTEC. Ich upravený Grand Caravan Cessna 208B, ktorý jeho tvorcovia označujú ako eCaravan, vzlietol 28. mája 2020 z medzinárodného letiska v okrese Grant County (Washington) a letel 30 minút. Namiesto štandardného motora s turbovrtuľovým motorom využíval motor Magnix Magni500 s výkonom 750 koní.
CEO Magnixu, Roei Ganzarski, povedal pre portál FlightGlobal, že let bol bezchybný a označil ho ako „skutočne významný okamih pre letectvo“.
Cessna so sídlom vo Wichite, divízia Textron Aviation, vyrába Grand Caravany vybavené turbomotormi PT6A Pratt & Whitney Canada PT6As výkonom 867 koní (647 kW). Lietadlo pojme 10 až 14 osôb.
„ECaravan“ upravili inžinieri z AeroTEC-u a dokázali tak, že malé, plne elektrické lietadlá dokážu už dnes reálne uskutočňovať a prevádzkovať lety na krátkych trasách, ktoré sú pre bežné letecké spoločnosti nerentabilné. Náklady na 30-minútový let vyjdu na 6 dolárov za elektrinu.
Magnix a AeroTEC prezentujú ich upravené Grand Caravany ako ideálne riešenie pre prevádzkovanie trás do 800 kilometrov. Tie spájajú americké mestá v rámci regiónov, a práve tam je aj najväčšia medzera na trhu.
Podľa zvolenej konfigurácie môže Grand Caravan poháňaný motorom Magni500 prepraviť 4 až 5 cestujúcich na letoch do 160 kilometrov, berúc do úvahy rezervnú energiu.
Magnix a AeroTEC pracujú na certifikácii lietadla, ktorá má byť dokončená do konca budúceho roku. Dovtedy bude podľa Ganzarského technológia batérií natoľko pokročilá, že „eCaravan“ dokáže prevádzkovať 160-kilometrové lety s plným vyťažením (9 cestujúcich).
Magni500 na Grand Caravan poháňa 750 voltový lítium-iónový batériový systém s hmotnosťou zhruba jednej tony. Magnix zároveň skúma ďalšie technológie vrátane lítium-sírových batérií a vodíkových palivových článkov.
Momentálne je dĺžka nabíjania zhodná s dĺžkou letu. To znamená, že po 30-minútovom lete bude treba lietadlo dať na nabíjačku na 30 až 40 minút.
Ceny elektrickej Cessny nepoznáme, Ganzarski však naznačil, že je o tento model oveľa väčší záujem, ako spoločnosť očakávala. Momentálne je Cessna 208B Grand Caravan najväčšie plne elektrické osobným resp. nákladné lietadlo, ktoré doteraz úspešne letelo.