Elektrické pohony majú svoje výhody – žiadne priame emisie, tichý chod, okamžite vysoký krútiaci moment a spoľahlivosť, ale pri lietajúcich strojoch predstavujú potrebné batérie ťažké bremeno. A to doslova. Ďalšou možnosťou sú palivové články na vodík, ale ich presadenie môže trvať roky.
Riešením v tejto situácii môže byť hybridný pohon, na ktorý stavia aj česká spoločnosť Zuri. Vývojári z pražskej firmy pracujú na elektrickom lietajúcom stroji s kolmým štartom a pristávaním (eVTOL) s hybridným pohonom. Vertikálny pohyb zaistí 8 rotorov poháňaných elektrinou z Li-ion batérií a dopredný pohyb zabezpečí tlačná vrtuľa so spaľovacím motorom umiestnená vzadu.
Vďaka tomuto hybridnému pohonu sľubujú vývojári reálny dolet stroja až 720 km pri cestovnej rýchlosti až 320 km/h. S takýmto akčným rádiusom by sa dalo z Prahy lietať od južného Švédska, či Amsterdamu, po severný Jadran.
Zuri pracuje na vývoji svojho eVTOL hybridu už niekoľko rokov. Začal lietať na malých prototypoch s rozpätím 2 m a 5 m už v roku 2018 a odvtedy investoval do výstavby technologického demonštrátora 90-percentnej veľkosti finálneho stroja s rozpätím krídel 11 m.
Tento technický demonštrátor teraz vstúpil do prvej fázy letového testovania, pričom vykonal statické testy upútaného vznášania v konfigurácii „lietajúceho krídla“. Po ukončení testovania vznášania ho Zuri plánuje dokončiť a vyrobiť z neho jednomiestne experimentálne lietadlo, aby mohli pokračovať ďalšie testy.
Česi sa pripojili k celej rade startupov, ale aj veľkých firiem, ktoré pracujú na elektrických, aj hybridných aerotaxíkoch s kolmým štartom – spomeňme len francúzsky Ascendance, ruský Cyclocar, švajčiarsku Mantu, či britský Samad Aerospace, alebo Rolls-Royce. Konkurencia na trhu „regionálnej leteckej mobility“ je silná.
eVTOL Zuri poskytne na palube 3 až 4 miesta a konštrukčne vychádza z osvedčeného dizajnu – veľké krídla, prekrížené štyrmi dlhými hnacími člnmi podopierajúcimi osem vertikálnych rotorov.
Dve stredné podpery sú spojené relatívne veľkým zadným krídlom a na zadnej strane je tlačná vrtuľa pre efektívny let vysokou rýchlosťou. Počas horizontálneho letu sa všetky zdvihové vrtule zablokujú v polohe s najnižším aerodynamickým odporom.
Zuri získal investície vo výške približne 2,4 miliónov eur a tvrdí, že má dostatok hotovosti na súčasnú fázu vývoja. Zároveň je jasné, že na dokončenie projektu a komerčnú certifikáciu eVTOL bude potrebná podstatne vyššia suma, takže majitelia budú musieť hľadať investorov. Ako ukazuje genéza slovenského AeroMobilu, od prototypu ku komerčným dodávkam vedie dlhá a kľukatá cesta.