Zlatá éra pre výrobcov počítačov spôsobená celosvetovou pandémiou sa zjavne definitívne skončila. Celosvetové dodývky počítačov v prvom kvartáli roka 2023 sú v porovnaní s minulým rokom výrazne nižšie.
Prepad na úrovni desiatok percent zaznamenali všetci výrobcovia, najväčší však zaznamenala spoločnosť Apple. Dôvodom môže byť aj vysoká inflácia.
V priebehu prvého kvartálu tohto roka sa celosvetovo predalo zhruba 56,9 milióna počítačov, čo predstavuje celkový medziročný pokles o 29 %. Dodávky sa tak s omeškaním dostávajú späť na úroveň spred pandémie. V prvom kvartáli roku 2018 sa celosvetovo predalo 60,6 milióna počítačov, zatiaľ čo rok na to 59,2 milióna počítačov.
Pred vypuknutím pandémie predaje počítačov spomaľovali, nakoľko ich ľudia v čoraz väčšej miere nahrádzali smartfónmi, prípadne tabletmi. Nevyhnutná práca či štúdium z domu však tento trend dočasne zvrátili a výrobcovia naopak nestíhali do obchodov dodávať dostatok zariadení.
Tri roky po hromadných nákupoch nových počítačov dopyt prirodzene, aj keď pomerne rapídne, klesol. Lenovo ako výrobca s najväčším trhovým podielom zaznamenal pokles o 30,3 %, druhé HP si pohoršilo o 24,2%, tretí Dell o 31 %. Najväčšiu stratu zaznamenalo Apple a to až o 40,5 %.
Ako jedno z mnohých vysvetlení pre tak výrazný prepad pri tejto prémiovej značke sa ponúka inflácia. Zdražovanie základných položiek potrebných pre život mohlo ľudí prinútiť obzrieť sa po lacnejších počítačoch, resp. predĺžiť životnosť ich súčasných počítačov do doby, kým sa situácia nezlepší.
Výrobcovia podľa IDC využívajú tento pokles na preskúmanie možností pre výrobu svojich zariadení mimo územia Číny. Niektoré značky taktiež obmedzujú svoje pôvodné plány na výrobu Chromebookov, nakoľko pri nich očakávajú zvýšenie licenčných nákladov. Po ozdravení ekonomiky naopak očakávajú prechod mnohých používateľov na Windows 11.
„Do roku 2024 sa začne obnovovať starnúca základňa počítačov,“ povedal Linn Huang, viceprezident výskumu zariadení a displejov v IDC. „Ak dovtedy bude ekonomika smerovať nahor, očakávame výrazný rast trhu, keďže spotrebitelia budú chcieť osviežiť svoj hardvér, školy sa budú snažiť nahradiť opotrebované Chromebooky a podniky prejdú na Windows 11. Ak sa recesia na kľúčových trhoch pretiahne do budúceho roka, oživenie by mohlo drina.“
Výrobca | 1Q23 Dodávky | 1Q23 Trhový podiel | 1Q22 Dodávky | 1Q22 Trhový podiel | 1Q23/1Q22 Rast |
1. Lenovo | 12,7 | 22,4% | 18,3 | 22,8% | -30,3 % |
2. HP Inc. | 12,0 | 21,1% | 15,8 | 19,7% | -24,2 % |
3. Dell Technologies | 9,5 | 16,7 % | 13,7 | 17,1% | -31,0 % |
4. Apple | 4,1 | 7,2 % | 6,9 | 8,6 % | -40,5 % |
5. ASUS | 3,9 | 6,8 % | 5,6 | 6,9 % | -30,3 % |
Ostatní | 14,7 | 25,9 % | 19,9 | 24,8 % | -26,0 % |
Celkovo | 56,9 | 100,0% | 80,2 | 100,0 % | -29,0 % |